Skip to content

סימני הרוח: טפטופים של שינוי

יום שבת האחרון החל עבור תושבי גוש דן עם טפטוף של גשם. ההפתעה של סוף הקיץ התערבבה עם הפרידה של יהודה לוי ונינט שהתרחשה כמה ימים לפני כן. מה הקשר בין הדברים? ומה אפשר ללמוד מזה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בין המלחמה האכזרית בסוריה לבין זו ההולכת וגוברת במצרים, התפנו מרבית כלי התקשורת השבוע לעסוק באירוע אחר: הפרידה של יהודה לוי ונינט טייב.

הפרידה קיבלה כותרות ראשיות במקומות מסויימים ואלפי-אלפי מילים נשפכו על כך, לא כולל אלו הנכתבות במדור זה. מיד לאחר מכן נשפכו מילים רבות על הסיבה שהפרידה הזו מעסיקה אותנו, בחינה עצמית נדירה שאפשר רק להעריך אותה.

אנשים כותבים על הפרידה המתוקשרת מבלי לדעת למה באמת הם נפרדו ומה היה ביניהם בזמן שהיו יחד. אני עושה זאת גם במדור הזה, שכן אפשר ללמוד מהיחסים שלהם גם בלי לדעת איך הם באמת היו.

שינויים בצורת החיים

אחד הדבר הייחודיים ביותר במערכת היחסים הזו טמון בעובדה כי הם היו ביחד 8 שנים, לא נישאו למרות שהתארסו, ויותר מכך, הם לא הביאו ילדים לעולם.

היום אפשר למצוא כבר זוגות הנמצאים ביחד שנים רבות טרם החתונה או כאלה שלא מתחתנים בכלל, אך זו צורת חיים שעודנה נדירה במחוזותינו. כך גם הבחירה שלא להביא ילדים לעולם – זו תופסת תאוצה בישראל אך עדיין נותרת בחירה של מעטים, הנדרשים בכך לא פעם למידה של אומץ.

אפשר לראות זאת בקלות בעולם המפורסמים בישראל – גם הם, כמו כולנו, נוהגים להתחתן לאחר מספר שנים לא גדול ביחד. רובם ככולם גם מביאים ילדים לעולם, שכן זה מה שנהוג וזה מה שמקובל. בנוף הזה, הזוגיות של יהודה ונינט חריגה ובולטת.

אם הם היו מתחתנים לאחר 2-3 שנים ביחד, מביאים ילד לעולם ומתגרשים אחרי מספר שנים נוספות, הם היו חלק אינטגרלי יותר מהמציאות הנוכחית. למרות שגם מציאות זו שונה מהמציאות של הדורות הקודמים, אז גירושים לרוב לא היו אופציה.

החריגות הזו מאפיינת את השינוי המתרחש בעולם שלנו. שינוי הנעשה בהתחלה על ידי האמיצים, אלו שאינם מסוגלים ללכת בתלם, לרוב צעירים. הם בוחנים מחדש מוסכמות חברתיות ומחליטים לבנות את החיים שלהם אחרת. לא בהכרח מתחתנים ואם כן, לא מהר; לא ממהרים להביא ילדים, אם בכלל; וכאשר מחליטים כי הגיע הזמן להיפרד, הם עושים זאת בקלות יחסית (בהשוואה לזוגות שעברו ברבנות ובחדר הלידה).

שינויים במזג האוויר

בתוך זה הולך ומסתיים הקיץ, שהוא לכל הדעות אחד הנעימים יחסית שהיו כאן לאחרונה. טמפרטורות סבירות ביחס למקובל וכתוצאה מכך עומס חום קצת יותר נסבל; ואילו בשבת האחרונה, התחיל היום עם טפטופים באזור המרכז.

מזג האוויר, את זה כבר כולנו יודעים, משתנה. האם אנו בדרך להתחממות גלובאלית? או כפי שחוזים מדענים מסויימים כמו גם מספר מתקשרים – כדור הארץ עתיד להתקרר? נדע רק כאשר זה יקרה.

בינתיים, מזג האוויר מלמד אותנו ששינויים הם חלק מהחיים. לא רק מלחמות המעוררות פחד מוות, או פרידות מתוקשרות המעוררות עצב ואכזבה. שינויים קורים בכל התחומים ובמידה רבה מתמיד. אנו יכולים להתנגד להם, להתכחש אליהם, להתעלם מהם – או ללמוד לחיות איתם.

באופן טבעי, שינויים מעוררים רגשות קשים לעיכול ומכאן גם הקושי להכילם. אך אם נלמד לעשות זאת, יהיה לנו קל יותר בפעם הבאה כשהגשם ירד עלינו.

* הכותב הינו מתקשר ומנחה סדנאות חופש להרגיש.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן