Skip to content

השר פירון ימשיך לתקצב תלמידי ישיבות למרות ביטול חוק טל

כ-54 אלף תלמידי ישיבות ואברכים איבדו את מעמד דחיית השירות עקב ביטול חוק טל, אך ממשיכים להיות מתוקצבים. סמנכ"ל חדו"ש שחר אילן: "היקף ההקצבות לתלמידים אלה עומד על כ-30 מיליון שקל לחודש. עד כה הועברו בניגוד לחוק בכ-400 מיליון שקל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר החינוך, הרב שי פירון, מתכוון להאריך בשלישית את תוקף הקריטריונים שמאפשרים להעביר הקצבות לתלמידי ישיבות למרות ביטול חוק טל. עמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון – אומרת כי מדובר בקריטריונים בלתי חוקיים.

על הכוונה להאריך את הקריטריונים הללו הודיעה השבוע פרקליטות המדינה לעו"ד גלעד ברנע, המייצג את חדו"ש ועותרים נוספים בעתירה הנמצאת על שולחנו של בג"ץ. את העתירה לבג"ץ כנגד הקריטריונים, הגישו עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, ישראל חופשית, הפורום לשוויון בנטל וח"כ לשעבר רוני בריזון (שינוי). בכך יאפשר השר פירון – המשתייך לתנועתו של יאיר לפיד "יש עתיד" – את המשך ההקצבות ליותר מ-50 אלף תלמידי ישיבות שעל פי חוק הייתה המדינה צריכה לגייס אותם.

ימשיך את המימון. השר שי פירון (צילום: דן בר דוב)
ימשיך את המימון. השר שי פירון (צילום: דן בר דוב)

הקריטריונים המאפשרים להעביר הקצבות לתלמידי ישיבות למרות ביטול חוק טל אושרו כבר בספטמבר שעבר וחודשו במרס. אולם הפעם בכוונת משרד החינוך לאשר את ההארכה במחטף כבר השבוע מבלי לאפשר אפילו הגשת התנגדויות מטעם הציבור. עו"ד ברנע הודיע שיפנה לבג"ץ לקבל צו בינים נגד הארכת תוקף הקריטריונים.

הקריטריונים הקודמים להקצבות לישיבות התירו להעביר כספים רק למי שיש לו פטור מלא משירות צבאי או דחיית שירות על פי חוק טל. בעקבות ביטול חוק טל, פנו העותרים באוגוסט שעבר ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, ולשר החינוך דאז, גדעון סער, בדרישה לעצור את ההקצבות ל-54 אלף תלמידי ישיבות ואברכים (מתוך כ-110 אלף בסך הכול). זאת, כיוון שאיבדו את מעמד דחיית השירות. משלא נענו, עתרו לבג"ץ.

סמנכ"ל חדו"ש שחר אילן מעריך את היקף ההקצבות לתלמידים אלה בכ-30 מיליון שקל לחודש ומעריך את הסכומים שהועברו עד כה בניגוד לחוק בכ-400 מיליון שקל. "דומה שמשרד החינוך מציע עכשיו תשובה חדשה לשאלה 'איפה הכסף': הוא מוזרם בניגוד לחוק לישיבות".

על פי הקריטריונים החדשים שאושרו על ידי שר החינוך אז גדעון סער בספטמבר ותוקפם הוארך על ידיו במרס, יכולים לקבל הקצבות גם מי שקיבלו דחיית שירות בעבר. בכך מאפשרת הממשלה את המשך ההקצבות לישיבות כרגיל, למרות ביטול חוק טל. בעקבות העברת הקריטריונים החדשים, הוגשה עתירה מתוקנת שטענה שהם אינם חוקיים כיוון שהם מתירים להעביר כספים למי שאמור להתגייס ולא ללמוד בישיבה. בג"ץ הוציא בראשית השנה צו על-תנאי המורה לממשלה לנמק מדוע לא ייפסקו ההקצבות. למרות זאת, מתכוון עכשיו גם השר פירון להאריך את תוקף הקריטריונים.

פרקליטם של העותרים ציין בתגובה ש"חתימת שר החינוך על תיקון כאמור המאריך את מבחן התמיכה הינה פעולה לא חוקית, מפלה, אשר תכליתה פסולה – ועיקרה המשך הענקת תמיכות בגין תלמידי ישיבות שאינם משרתים שירות צבאי – ללא כל בסיס חוקי לכך. אם השר לא יימנע מלחתום על התיקון למבחן התמיכה – לא יהא מנוס אלא לבקש צו ביניים".

מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה ש"הממשלה החדשה כקודמותיה אינה משתחררת מההרגל המגונה לרצות את המפלגות החרדיות בכל מחיר, כולל העברת תקציבים לתלמידי ישיבות שאמורים לשרת בצבא. זאת, גם לאחר האמירה הברורה של הבוחר בעד שוויון בנטל וממשלה אזרחית. יש לקוות", אמר רגב, "שבג"ץ יעצור את שרץ ההקצבות. המחטף השערורייתי והבלתי תקין אינו מוסיף כבוד למשרד החינוך".

הח"כ לשעבר רוני בריזון אמר ש"שר הביטחון ממשיך לדחות לחרדים את הגיוס, ופירון עומד לשפוך עליהם עוד כמה מאות מיליונים. שניהם מפרי חוק במצח נחושה, מבזים את בית המשפט העליון ומצפצפים על החילונים. זו 'הפוליטיקה החדשה' האמיתית – פחדנית, חנפה ובלתי מוסרית".

זהרה ברגר צור מהפורום לשוויון בנטל אמרה בתגובה ש"עצוב, מתסכל ומכעיס ששר החינוך, שבא ממפלגה שאמרה ש'באנו לשנות'  והבטיחה להביא שוויון בנטל, ממשיך את מדיניות  קודמו ומאמץ קרטריונים הזויים, בלתי חוקים ובלתי מוסריים שמטרתם להזרים מיליוני שקלים לישיבות. אלה הם פני השוויון בנטל בפוליטיקה החדשה מודל 2013 – אתם תשרתו והם יתוגמלו".

1 Comment

  1. הפורום לשוויון בנטל- די לאפליה בדם!
    27 באוגוסט 2013 @ 15:42

    הגיע העת שיתגמלו את הנושאים בנטל!
    די לאפליה בדם!
    הצטרפו למאבקנו.
    הפורום לשוויון בנטל

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן