Skip to content

שלום כיתה א': "יש לי חלום"

בעת שארצות הברית מציינת יובל לנאומו המפורסם של מרטין לותר קינג, ראוי גם שבמערכת החינוך הישראלית ידברו על החלום ויאפשרו לכל הילדים הזדמנויות שוות בלי קשר למוצאם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גם לאחר הנאום המפורסם המשיכו מיעוטים בארצות הברית להילחם על זכויותיהם. גם בישראל, מיעוטים רבים סובלים מחוסר שיוויון בתעסוקה, בשכר ובחינוך, ובתוך כך זוכים לפחות הזדמנויות. הנאום "יש לי חלום" הוא השיעור החשוב הראשון לתלמידי כיתה א'. ולא רק בגלל הסמיכות של התאריכים.

ארצות הברית תציין מחר יובל לנאומו של הכומר מרטין לותר קינג ג'וניור, נאום שבו ביקש הכומר שוויון בין גזעי וביטול האפליה. הנאום, שנחשב לאחד הנאומים המפורסמים בהיסטוריה, נישא במהלך צעדת זכויות אדם שהגיעה אל סיומה באנדרטת לינקולן שבוושינגטון. בישראל, חמישים שנים פחות יום, נכנסים עשרות אלפי ילדים לכיתה א'. הנאום הוא השיעור הטוב ביותר שאפשר לתת להם, כדי ליצור ישראל טובה יותר בתעסוקה, בשכר ובחינוך.

חלום לקראת שנת הלימודים החדשה. מרטין לותר קינג בנאומו המפורסם

לפני חודשים העבירה הממשלה בקריאה ראשונה את הצעת החוק לחינוך פיננסי. ח"כ מיקי לוי מיוזמי החוק הטיף לחינוך פיננסי עוד מגיל צעיר. מה מספר תלמידי ישראל שזכו לחינוך פיננסי, אם אכן זכו לכך, יודעים מהו דירקטור? ואם הם כן יודעים מהו דירקטור, האם הם יודעים אם קיים דירקטור ממוצא אתיופי?

כתב "דה מארקר" חיים ביאור הביא את סיפורו של אמיר סבהט, רואה חשבון מפירמת "ארנסט אנד יאנג" ועל התמודדותו לתפקיד דירקטור. אמיר סבהט הוא ישראלי, מלח הארץ, משכיל, שעבר קורס דירקטורים. הוא גם ממוצא אתיופי. למרות השתלבותו המהירה בשוק העבודה, סבהט מייצג רק קומץ. בפירמה שבה הוא עובד אפשר לספור על כף יד אחת את מספר המועסקים ממוצא אתיופי בחברה.

אזרחים ממוצא אתיופי מופלים לרעה בשכר. מחקר שכתבו בשנת 2012 ד"ר ארז סיניבר מהמסלול האקדמי המכללה למנהל, ופרופ' גיל אפשטיין מאונ' בר אילן מראה כי מועסקים אתיופים לא אקדמאים משתכרים בין 30  ל-40 אחוז פחות מאשר עובדים ערבים. אך האפליה בשכר אינה שמורה רק לבני הקהילה האתיופית ולצעיריה.

בכנס החברה הערבית בישראל שנערך במכון ואן ליר בחודש נובמבר2011, אמרה הנגידה בפועל, ד"ר קרנית פלוג, כי פערי השכר בין יהודים לערבים עמד על כמעט 50 אחוז. ערבים מרוויחים פחות וגם מתקשים להתקבל למקומות עבודה הרבה יותר מעמיתיהם היהודים.

אך לאפליה בשכר ובתעסוקה, וגם בתחומים אחרים רבים במדינה, יש שורשים הנעוצים בחינוך ורכישת השכלה. למיעוטים רבים ואוכלוסיות חלשות קשה לרכוש השכלה עקב נטל מימון גבוה. מדובר בעיקר השכלה מקצועית, שיכולה להקל על כניסתם לתוך מעגל התעסוקה.

אך לחינוך חשיבות רבה מעבר ליכולת השתכרות גבוהה. לחינוך יש חשיבות עצומה להבין ולקבל את האחר, גם אם הוא שונה. שעה המוקדשת לנאום ה"יש לי חלום" היא הדרך הראויה ביותר לפתוח בה את שנת הלימודים החדשה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן