Skip to content

רה"מ מזהיר את סוריה: "אם נזהה ניסיון לפגוע בנו, נגיב בעוצמה"

ועדת המשנה להיערכות העורף מתכנסת מחר לדיון מיוחד. יו"ר הוועדה, ח"כ אלי ישי, התריע במכתב לראש הממשלה על חוסר התקצוב של היערכות העורף שמשמעותו "פגיעה מיידית בהיערכות לאירוע תקיפה בלתי קונבנציונאלית". לקראת הדיון מתברר כי השנה לא תוקצבה כלל תוכנית "סופת חול", המיועדת לענות על הצורך להתגונן מפני תקיפות מסוג זה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה את סוריה מפני ניסיון לפגוע בישראל. בתום התייעצות ביטחונית שקיים בלשכתו בתל אביב אמר ראש הממשלה: "מדינת ישראל ערוכה לכל תרחיש. אנחנו איננו חלק ממלחמת האזרחים בסוריה, אבל אם נזהה ניסיון כלשהו לפגוע בנו, אנחנו נגיב ונגיב בעוצמה"

"מי שיעז לבחון אותנו, ייתקל בעוצמתו של צה"ל״. משה (בוגי) יעלון (צילום: אריאל חרמוני)
"מי שיעז לבחון אותנו, ייתקל בעוצמתו של צה"ל״. משה (בוגי) יעלון (צילום: אריאל חרמוני)

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון אמר בטכס התייחדות עם חללי גבעתי: ״אנו ערים להתרחשויות המתפתחות לנגד עינינו במזרח התיכון בימים אלו, וגם שומעים את קולות האיום המופנים לכיוונה של מדינת ישראל, אף שאינה מעורבת בסכסוך הדמים בסוריה ובסכסוכים אחרים במזרח התיכון. אל מול איומים אלו אנו פועלים באחריות ובשיקול דעת, אך גם אומרים בקול ברור ונחוש: מי שיעז לבחון אותנו, ייתקל בעוצמתו של צה"ל״.

בתוך כך, ועדת המשנה למוכנות העורף, בראשות ח"כ אלי ישי (ש"ס), תתכנס מחר לדיון פגרה מיוחד לנוכח  האירועים במזה"ת. זאת, על מנת לעמוד מקרוב ולבחון את התרחישים השונים העלולים להתקיים עקב ההתפתחויות האחרונות.

הדיון בוועדת המשנה למוכנות העורף, יתמקד בתוכנית "סופת חול", שעיקרה פיתוח, הצטיידות וקיום של מכלול האמצעים הדרושים, להתגוננות מפני התקפה בלתי קונבנציונאלית. התוכנית כוללת שלושה מרכיבים עיקריים: מענה רפואי – מלאי של תרופות לחומרי לחימה ביולוגיים וכימיים ולקרינה; כשירות הצוותים המגיבים לראשונה לאירועים בלתי קונבנציונאליים ומלאי ערכות המגן.

התריע מפני מצב ההיערכות לתקיפות בלתי קונבנציונאליות. אלי ישי (צילום: ציפי מנשה)
התריע מפני מצב ההיערכות לתקיפות בלתי קונבנציונאליות. אלי ישי (צילום: ציפי מנשה)

 

במכתב ששיגר יו"ר ועדת המשנה, ח"כ אלי ישי, לראש הממשלה לפני כחודש הוא התריע בפניו על היעדר תקצוב מוחלט של התוכנית השנה ועל כך שבשנים האחרונות תוקצבה תוכנית "סופת חול" רק באופן חלקי: כ-200 מיליון שקל לשנה במקום 350 מיליון – הנדרשים כדי להביא את הכשירות של ההיערכות לרמה של 90 אחוזים. "המשמעות של אי תקצוב 'סופת חול' בשנת 2014, תהיה פגיעה מיידית בהיערכות לאירוע תקיפה בלתי קונבנציונאלית", כתב ח"כ ישי לראש הממשלה.

ערכות מגן רק ל-60% מהאוכלוסייה (צילום: ויקימדיה)
ערכות מגן רק ל-60% מהאוכלוסייה (צילום: ויקימדיה)

ח"כ ישי התריע עוד כי בהיעדר תקציב לא ניתן יהיה לממן את אחסון מלאי התרופות והחיסונים, לחדש מלאי של תרופות וחיסונים שפג תוקפם ולאפשר מענה ראשוני הולם לאירועים בלתי קונבנציונאליים. "ללא אישור מיידי של תקציב, עבור ייצור ערכות מגן, שני המפעלים הישראליים היחידים, המייצרים כיום ערכות מגן – יסגרו את פסי הייצור שלהם כבר בפברואר 2014", כתב ח"כ ישי. לדבריו, המצב הזה יותר את ישראל ללא קווי ייצור לערכות מגן ייחודיות, כמו למשל ערכות המגן לילדים, שאותן לא ניתן לרכוש ממדינות אחרות.

אין זו הפעם הראשונה שבה מתריעים גורמים בכירים על מצב מוכנות העורף. השר להגנת העורף, גלעד ארדן, כינה בחודש יוני את המצב "סוג של בלגן", במהלך דיון שערכה ועדת המשנה לבחינת מוכנות העורף לחירום, בוועדת החוץ והביטחון.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן