Skip to content

צה"ל נערך: סוללת כיפת ברזל נוספת בצפון וטילי פטריוט בגליל

בצה"ל הועלתה רמת הדריכות ובסניפי חלוקת ערכות המגן גבר הלחץ. בסוריה מפנה הצבא הסורי מפקדות ומחסנים מחשש שיותקפו. ראש הממשלה שב ומזהיר את סוריה מכל ניסיון לפגוע באזרחי ישראל, ולדבריו אין סיבה לשנות את שגרת החיים. הקבינט המדיני-ביטחוני לצה"ל אישר גיוס מצומצם של כאלף אנשי מילואים לצורך איוש "מערכים חיוניים" בתחום ההגנה האווירית, פיקוד העורף […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חיל האוויר החליט הבוקר לפרוס סוללת כיפת ברזל נוספת בצפון בנוסף לזו הפרוסה במפרץ חיפה. כמו כן תוצב ככל הנראה סוללת טילי פטריוט באזור הגליל. עוד נודע למגפון, כי בעקבות  הדריכות המבצעית בצה"ל, הוחלט להעלות את רמת הדריכות של סוללת "חץ 2", שאמורה לספק מענה לאיומים הרחוקים בגבהים שונים מאלה של רקטות הגראד (קטיושות), כמו  טילי הסקאד D הסוריים וכן טילי השיאהב 3 והסיג'יל שנמצאים בידי האיראנים.

(צילום: דו"צ)
פריסה בצפון. כיפת ברזל (צילום: דו"צ)

דובר צה"ל, תת אלוף פולי מרדכי, פרסם טטוס בדף הפייסבוק שלו וכתב כי "חשוב לחדד כי ההתפתחויות סביב האירועים בסוריה ומשמעותם מובלת על ידי ארצות הברית עם קואליציה מתרחבת, שכוללת מדינות אחרות במזרח התיכון. כמתחייב, צה"ל בוחן, עוקב וצופה בהתפתחויות כל העת. פיקוד העורף יודע היטב את מלאכתו ונערך לתת כל מענה שיידרש לאוכלוסייה ולכן אין כל סיבה לשינוי בשגרת יומנו".

הצבא הסורי מפנה מפקדות

בסוריה, כך מדווחת ביום רביעי רשת אל-ערבייה מפי פעילי אופוזיצה, החל צבא החל לפנות מפקדות צבאיות ומשרדי ממשלה, שעשויים להיות להערכתם יעדי תקיפה אפשריים. על פי הדיווח, משאיות פינו את המפקדה של החטיבה הרביעית והמרכזית, היושבת מאחורי הר קאסיון שבדמשק, שככל הנראה הוציאה לפועל מתקפות כימיות, בהן אחת בשכונת רוטה.

סוללת טילי פטריוט לאיומים של טילים בגובה רב (צילום: ויקימדיה)
סוללת טילי פטריוט לאיומים של טילים בגובה רב (צילום: ויקימדיה)

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס הבוקר לישיבה מיוחדת שבה קיבלו השרים עדכון בנוגע לאפשרות של תקיפה מערבית בסוריה. במקביל, השר להגנת העורף גלעד ארדן צפוי לכנס הערב ישיבת הערכת מצב מיוחדת לבחינת היערכות העורף. בסניפי החלוקה של הדואר הצטבר היום לחץ גדול של אזרחים שביקשו לקבל לידיהם את ערכות ההגנה ובחלק מסניפי רשתות המזון הורגשה תנועת קונים שרכשו מוצרים לשעת חירום כמו מים מינראלים, שימורי מזון ומוצרי איטום. בפיקוד העורף מוסרים כי אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף.

גורמי צבא אומרים כי צה"ל ערוך לכל תרחיש, אם כי הסבירות שישראל תותקף נמוכה מאוד. תוך כך מאיימים "פרשנים" סורים מסביבתו של בשאר אסד כי ישראל תותקף ישירות עם תותקף סוריה בידי ארה"ב.

נתניהו: אין סיבה לשנות את שגרת החיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו שב ומזהיר את סוריה מכל ניסיון לפגוע באזרחי ישראל, אך אומר כי אין סיבה לשנות את שגרת החיים. בסיום ההתייעצות הביטחונית שקיים נתניהו בלשכתו בקריה בתל-אביב הוא אמר: "בהמשך להערכת המצב הביטחונית שהתקיימה היום אין סיבה לשנות את שגרת החיים. במקביל, אנו נערכים לכל תרחיש. צה"ל ערוך להגן מפני כל איום וערוך להגיב בעוצמה על כל ניסיון לפגוע באזרחי ישראל". במקביל אישר הקבינט המדיני-ביטחוני לצה"ל גיוס מצומצם של כאלף אנשי מילואים לצורך איוש "מערכים חיוניים" בתחום ההגנה האווירית, פיקוד העורף והמודיעין.

גם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון הזהיר היום את סוריה: "מי שיניח סביבנו שהוא יכול לאתגר אותנו באיזה שהוא איום, ייתקל כמובן בעצמתנו על כל ניסיון לפגוע בנו ובאזרחינו". השר יעלון שדיבר בכנס "כלכליסט" אמר עוד: "הבוקר בישיבת הקבינט היה דיון שקול ואחראי בראשות ראש הממשלה, שבו בשורה התחתונה, אנחנו מתכוננים, ערוכים ונוקטים בצעדים מתאימים. אנחנו עושים את זה בשיקול דעת ובאחריות, ובמצב הזה בהחלט לא פאניקה ולא הסלמה. את ההכנות אנחנו צריכים לעשות, אבל גם לשמור על שגרת החיים".

לדברי השר יעלון: "מה שאנחנו רואים היום בסוריה הוא חלק מאירוע היסטורי של אחת למאה שנה. איננו מעורבים בו ואיננו מתערבים בו. הסורים חצו קו אדום שהניחה ארצות הברית, של אי שימוש בנשק כימי נגד אזרחים. תמונות נוראיות, תמונות קשות. בני אנוש לא יכולים לקבל מציאות כזאת, אבל מי שמטפל בנושא הזה אלו לא אנחנו אלא העולם המערבי בהובלת ארצות הברית".

דיון מקיף בתרחישים בוועדת חוץ וביטחון

מחר (חמישי) תקיים ועדת המשנה למוכנות וביטחון שוטף, בוועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ איתן כבל (העבודה), דיון מקיף על מכלול ההיבטים הנוגעים בהיערכות צה"ל, לתרחישים השונים שיכולים להתפתח במקרה שבו סוריה – או גורמים אחרים – יחליטו לתקוף את מדינת ישראל כתגובה לתקיפה האמריקנית. לדיון זומנו בכירים ממערכת הביטחון ובכלל זה מאגף המודיעין ואגף המבצעים.

כמו כן, בשל אישור הקבינט המדיני-ביטחוני, לגייס אנשי מילואים בצווי חירום לתפקידים שונים, תתכנס ועדת החוץ והביטחון בימים הקרובים כדי לדון ולקיים הצבעה על בקשת הממשלה.

בתוך יומיים יאזלו ערכות המגן

יו"ר ועדת המשנה למוכנות העורף, אלי ישי, שב והזהיר היום – לאחר הדיון שקיימה היום הוועדה – כי העורף אינו מוכן לאירועים בלתי קונבנציונאליים וכי מלאי ערכות המגן מספיק רק ל-60 אחוז מאזרחי ישראל. עם זאת הוסיף ח"כ ישי כי אם תתקבל החלטה, ניתן יהיה להגדיל את מספר הערכות בעשרה אחוזים ויותר בתקופה הקרובה. 

כפי שפורסם אתמול ב"מגפון" הזהיר ח"כ ישי את ראש הממשלה נתניהו, במכתב ששלח אליו לפני יותר מחודש, כי ישראל אינה מוכנה למתקפה בלתי קונבנציונאלית וכי סעיף התקציב "סופת חול", שנועד לענות על האיומים הבלתי קונבנציונאליים, לא תוקצב כלל בשנת התקציב 2014. ח"כ ישי קרא לממשלה לתת עדיפות בחלוקת ערכות המגן לאזורים הנתונים ליותר סיכון עפ"י תרחישים מסוימים במערכת הביטחון.

ח"כ רובי ריבלין אמר בתום הדיון בוועדה, כי רוב אזרחי ישראל מצוידים בערכות מגן עוד מלפני 25 שנים אך רבות מתוכן התיישנו והיה צורך להחליפן. לדבריו, רבים מאזרחי ישראל היו אדישים עד עכשיו, אך האחריות העליונה מוטלת על כתפי מדינת ישראל. "אני מציע לציבור להיזהר אך לא להילחץ. היכולת של ישראל להתמודד עם איומים כימיים נעוצה בעוצמתנו, ולאו דווקא בהצטיידות כזו או אחרת." חבר הוועדה ח"כ נחמן שי אמר: "יש כאן מחדל הנובע מהחלטות של הממשלה. בתוך ימים יאזלו ערכות המגן שמספיקות רק לשישים אחוז מהציבור. לקחו פה הימור ועכשיו שוקלים להשמיש ערכות בנות 25 שנה שאולי כבר פג תוקפן".

היערכות במפרץ חיפה

איגוד ערים להגנת הסביבה באזור מפרץ חיפה, בשיתוף עם עיריית חיפה, הודיע הערב כי השלים סדרת צעדי היערכות לשעת חירום. בין המהלכים שבוצעו, נערך וידוא מצב מלאי עדכני של חומרים מסוכנים מול המפעלים הרלוונטיים, התקיימו שיחות תדרוך מול המפעלים ותואמה דחייה של הגדלת המלאי עד הודעה חדשה ובהתאם לצרכים. כמו כן, נפתח הבוקר מרכז היערכות במשרדי האיגוד לקליטת אנשי המשרד להגנת הסביבה ונציגי פיקוד העורף במידת הצורך. 

 [related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן