Skip to content

בתור המיוזע למסיכת האב"כ המיוחלת

אם אסד יכול להפציץ את אזרחיו בנשק כימי ולהסתכן בזעם האמריקני, מה ימנע ממנו לעשות את זה כאן? זה ההגיון שמריץ אלפי ישראלים לתחנות החלוקה של מסיכות האב"כ. ואם לא מסוריה, אז בטח מאיראן. בחלק מהמקומות נרשמו גם דחיפות ומכות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעוד הנשיא אובמה ומדינות המערב מתדיינים כיצד לפעול נגד המשטר בסוריה בעקבות השימוש שנעשה בה בנשק כימי נגד אזרחים, פתחו אזרחי ישראל במירוץ מבוהל לרענון מסכות אב"כ. אלפי אזרחים צבאו על נקודות החלוקה לרענון המסיכות ולא לכולם תחכה מסכה.

האישה שנפגעה בתור למסיכות ביד אליהו (צילום: מוטי קמחי)
האישה שנפגעה בתור למסיכות האב"כ ביד אליהו

לרבים מבין התושבים אין מסכות מסיבות שונות: חלקם עולים חדשים וחלקם פשוט נולדו אחרי התאריך הקובע וגל הילודה האחרון מצריך חלוקה אינטנסיבית של ערכות מגן לתינוקות וילדים. 

בתל אביב נפתח מרכז חלוקה רחב יותר בדואר המרכזי ברחוב ההגנה ביד אליהו כשבמהלך השבוע הגיעו אליו עשרות אנשים. ביומיים האחרונים התנועה גברה באופן משמעותי והעומס יחד עם מפלס החום הביא גם לאלימות בין הממתינים בתור ולגרימת נזק לרכוש. אישה כבת 30 נפצעה בראש ממכה שקיבלה במהלך מריבה שפרצה במקום והסתיימה בדחיפות והתפרעות.

לצד  ההתפרעויות, מי שתפקד בזריזות ונחישות היו דווקא צוות המתנדבים במרכז החלוקה, שלא איבד את קור הרוח. למרות הלחץ האדיר שהופעל עליהם ביממה האחרונה הם מצאו דרכים לבצע את עבודתם בסבלנות, למדוד לילדים מסכות ולהעניק הדרכה לאזרחים מכל הגילאים ובשפות שונות. גם חרדים הגיעו לקבל מסיכות אב"כ אף כי טענו כי לא יחבשו אותן ברגע האמת. 

בתור ביד אליהו (צילום: נירה ידין)
אמהות טריות נראות מבוהלות במיוחד. בתור ביד אליהו (צילום: נירה ידין)
(צילום: נירה ידין)
זהבה ושלושת המסכות (צילום: נירה ידין)

רבים נאלצים עתה לשחזר את ימי מלחמת המפרץ. צעירים יותר, אלה שלא חוו את הטילים העיראקיים ב-1991, הגיבו ברוגע ובפחות פניקה. רינה, תושבת תל אביב, אמרה: "אין לי ספק שתהיה מלחמה וגם אם המכה על סוריה תהיה רכה  אנו צפויים לחוש את נחת זרועו של אסד ואנחנו לא מוכנים לקחת סיכון. לבאנו לקחת מסיכות לבנות שעוד לא קיבלו".

גם נהגי מוניות שהסיעו אזרחים לקבלת ערכות עצרו בצד, השביתו את המונית והמתינו בתור לחלוקה. ביטון, נהג מונית 30 שנה בעיר: "אני זוכר את הימים של מלחמת המפרץ, איך עבדנו כמו נהגי שודים ולא נהגי מוניות, הפעם מדובר בגז זרחן וסארין. אני לא לוקח סיכון ואם תהיה  מלחמה גם לא אעבוד". 

(צילום: נירה ידין)
הצוות לא מאבד קור רוח, מודד, מדגים ומרגיע (צילום: נירה ידין)
שיהיה לכו-לם (צילום: נירה ידין)
שיהיה לכו-לם (צילום: נירה ידין)

אימהות טריות שזה עתה ילדו נראו מבוהלות במיוחד. אמא לתינוקת בת חודש העידה: "אני לא פוחדת על עצמי, אבל עכשיו, כשאני אמא טרייה, החרדה גדולה יותר והפחד גדול במיוחד כשלאורך השנתיים האחרונות ראינו והזדעזענו ממה שאסד עשה לעמו. אני לא חושבת שהוא יחשוש לעשות אותו דבר לישראל שנחשבת לאויבת". 

גם חרדים לוקחים, ליתר ביטחון (צילום: נירה ידין)
גם חרדים לוקחים, ליתר ביטחון (צילום: נירה ידין)

רוב הנשאלים סברו כי ללא ספק תהיה התקפה על ישראל – אם לא מסוריה אז מאיראן. לעומת זאת, תושבי מרכז תל אביב מעט רגועים יותר ופחות מאמינים בתקיפה. איריס, תושבת מרכז תל אביב, טענה: "זו סתם בהלת שווא. ארה"ב לא תתן לטיל אחד לנחות עלינו, אין ספק שהכל פניקה מיותרת". תושבי תל אביב גם החלו לגשש בשקט אחר מיקום חלופי לימי מלחמה, אם במקרה יתממשו איומיו של שר החוץ הסורי להפציץ את תל אביב. 

"פיקוד העורף ערוך ומוכן לתת מענה לתרחישים השונים" – כך אמר היום רמ"ט פיקוד העורף, תא"ל צביקי טסלר. פיקוד העורף נמצא בקשר הדוק עם הרשויות המקומיות, משרדי הממשלה וארגוני החירום. " הקשר עם הרשויות הוא רציף וקיים לאורך כל השנה", הדגיש תא"ל טסלר. "לאור ההתרחשויות האחרונות קצינים מפיקוד העורף נפגשים עם ראשי הרשויות על מנת לתאם את רמת המוכנות והכשירות". לדבריו, חלוקת ערכות המגן תימשך בהתאם לתוכנית העבודה השנתית. ערכות המגן הן רק חלק ממרכיבי ההתגוננות.

טסלר הדגיש כי "התרעה היא גורם מציל חיים מהמעלה הראשונה, ואנו פועלים במספר מישורים על מנת לאפשר מתן התרעה יעילה, אמינה וממוקדת לכל אזרח ואזרח. מיגון אישי, משפחתי וציבורי הינם חיוניים לחוסנו של העורף. פיקוד העורף מספק פתרונות מיגון חלופיים על פי עקרון המרחב הכי מוגן בסביבה". מרכז המידע של פיקוד העורף, אשר פועל 24 שעות ביממה,  ונציגי הפיקוד אשר פרושים ברחבי הארץ זמינים לתת מענה לכל שאלה, לכל האזרחים, לפי תא"ל טסלר.

 

 

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    29 באוגוסט 2013 @ 18:09

    חלק גדול לא החליף בזמנו מעצלנות אם היו מחליפים בזמנו אז התורים היום לא היו כאלה ארוכים מי אמר שישראל תותקף בנשק כימי סתם לגרום בהלה בקרב הציבור

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן