Skip to content

אובמה המסכן

קרוב לוודאי שאובמה לא היה מודע לאפשרות שהדמוקרטיה, הדמוקרטיה הטובה והיפה, תוביל לשלטון אסלאמיסטי במצרים. עכשיו יש לנו בעיה דומה בסוריה. לפני זמן-מה נשא אובמה נאום, עוד אחד מאותם הנאומים בה"א הידיעה, ובו מתח קו אדום: לא לנשק להשמדה המונית, לא לנשק כימי. בנאומיו הכניס את עצמו לפינה. עליו לפעול ויהי מה. הסיוט של פוליטיקאי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אורי אבנרי (צילמה: ציפי מנשה)
אורי אבנרי (צילמה: ציפי מנשה)

אובמה המסכן. אני ממש מרחם עליו.

בראשית פגישתו עם ההיסטוריה הוא נשא את הנאום בה"א הידיעה בקהיר. נאום גדול. נאום מלהיב. נאום מרומם את הנפש.

אובמה דיבר אל הנוער המשכיל בבירת מצרים. הוא דיבר על מעלות הדמוקרטיה, על העתיד הבהיר הממתין לעולם מוסלמי ליברלי, מתון.

חוסני מוברק לא הוזמן. זה היה רמז שהוא מהווה מכשול לעולם הבהיר החדש.

אולי הרמז הזה הובן. אולי זרע נאום זה את זרע האביב הערבי.

קרוב לוודאי שאובמה לא היה מודע לאפשרות שהדמוקרטיה, הדמוקרטיה הטובה והיפה, תוביל לשלטון אסלאמיסטי. אחרי שהאחים המוסלמים ניצחו בבחירות, אובמה ניסה בעדינות לבוא במגע איתם. אך יתכן מאוד שבאותה השעה עצמה כבר עסק ה-CIA בהכנות להפיכה צבאית.

עכשיו אנחנו בדיוק באותו המקום שבו היינו ביום שלפני הנאום בה"א הידיעה – דיקטטורה צבאית חסרת-חמלה.

אובמה המסכן.

עכשיו יש לנו בעיה דומה בסוריה.

האביב הערבי הוליד מלחמת אזרחים. יותר ממאה אלף בני-אדם כבר נהרגו, והמספר עולה בהתמדה מדי יום ביומו.

העולם מסתכל מהצד מבלי לעשות דבר. ליהודים זה מזכיר את השואה, כאשר, כפי שלומדים לומר כל ילד וילדה בבתי-הספר שלנו, "העולם ראה ושתק".

עד לפני מספר ימים. אז משהו קרה. נחצה קו אדום. הופעל נשק כימי. האנושות התרבותית דורשת פעולה. ממי? מנשיא ארצות הברית, כמובן.

אובמה המסכן.

אובמה דיבר, על כן אובמה צריך לפעול

ברק אובמה בישראל (צילמה: טלי קורל)
ברק אובמה בישראל (צילמה: טלי קורל)

לפני זמן-מה נשא אובמה נאום, עוד אחד מאותם הנאומים בה"א הידיעה, ובו מתח קו אדום: לא לנשק להשמדה המונית, לא לנשק כימי.

נראה שהקו האדום הזה נחצה עכשיו. אכן הופעל גז רעיל.

מי יכול היה לעשות מעשה נורא שכזה? כמובן, הרודן שידיו מגואלות בדם, בשאר אל-אסד. אלא מי?

דעת הקהל בארצות הברית, ובעולם המערבי כולו, דורשת פעולה. אובמה דיבר, על כן אובמה צריך לפעול. אחרת יאשר את התדמית שכבר נוצרה לו בהרבה מקומות, התדמית של פוליטיקאי עלוב-נפש, חלשלוש, פחדן, שאין לו כוח אלא בפיו.

זה יפגע קשה ביכולתו לפעול גם בתחומים אחרים – בכלכלה, בביטוח הבריאות, בשמירה על הסביבה.

בנאומיו הכניס את עצמו לפינה. עליו לפעול ויהי מה. הסיוט של פוליטיקאי.

אובמה המסכן.

מי אמר שאסד הוא-הוא שהורה להטיל את הגז?

אבל בנקודה זו עולות שאלות מטרידות.

קודם כל, מי אמר שאסד הוא-הוא שהורה להטיל את הגז?

ההיגיון הצרוף סותר מסקנה זו. כאשר זה קרה, קבוצה רמת-דרג של פקחי האו"ם עמדו לפתוח בחקירת החשדות לגבי הפעלת נשק כימי. מדוע שרודן שפוי בדעתו יספק להם ראיות על מעשי-התועבה שלו? אפילו סבר אסד שההוכחות יתנדפו בעוד מועד, הוא לא יכול היה להיות בטוח בכך. ציוד מתוחכם יכול לגלות.

שנית, מה יכול נשק כימי להשיג שנשק אחר אינו יכול? איזה יתרון אסטרטגי או טקטי הוא יכול לספק, יתרון שאין לנשק אחר?

הטענה הנגדית היא שאסד אינו הגיוני ואינו שפוי, שהוא רודן מטורף שחי בעולם דמיוני משל עצמו. אך האם זה אכן כך? עד כה, התנהגותו הייתה רודנית, חסרת-חמלה וחסרת מעצורים, אך בהחלט לא מטורפת. להיפך, היא הייתה מחושבת וקרה. הוא גם מוקף בפוליטיקאים ובגנרלים שיש להם הרבה מה להפסיד, הנראים כחבורה שקולה וקרת-רוח.

חוץ מזה, באחרונה נראה שהצבא של אסד ידו על העליונה. למה לסכן זאת?

אך אובמה נאלץ לתקוף על סמך ראיות מפוקפקות למדי. אותו אובמה שפיקפק בראיות השקריות שהביא בשעתו הנשיא ג'ורג' בוש כדי להצדיק את ההתקפה על עיראק, התקפה שאובמה התנגד לה בתוקף מהיום הראשון. עכשיו הוא בצד השני.

אובמה המסכן.

הגז לא שינה את מהלך מלחמת-העולם הראשונה

ולמה גז רעיל? מה יש בו שהוא כל כך מיוחד, כל כך קו-אדומי?

אם עליי להיהרג, ממש לא איכפת לי אם זה באמצעות פצצות, פגזים, מקלעים או גזים.

נכון, יש בגז הרעיל משהו מפחיד במיוחד. המוח האנושי נרתע מדבר המרעיל את האוויר הנחוץ לנשימה. הנשימה היא אחד מהצרכים הבסיסיים ביותר של האדם.

אך הגז הרעיל אינו נשק להשמדה המונית. הוא הורג כמו כל נשק אחר. אי אפשר להשוות אותו לפצצות האטומיות שהטילו האמריקנים על הירושימה ונגסאקי.

יתר על כן, זה לא נשק מכריע. הגז לא שינה את מהלך מלחמת-העולם הראשונה, כאשר שני הצדדים השתמשו בו ביד רחבה. אפילו הנאצים לא השתמשו בו בשדות-הקרב במלחמת-העולם השנייה –  ולא רק מפני שטוראי-ראשון אדולף היטלר הורעל (והתעוור זמנית) במלחמת-העולם הראשונה.

אך אחרי שמתח את הקו האדום בחול הסורי, אובמה אינו יכול להתעלם ממנו.

אובמה המסכן.

נאלץ לפעול בניגוד לאינטרסים האמיתיים של ארצות הברית

אך הסיבה העיקרית להיסוסיו של אובמה היא סיבה מסוג אחר לגמרי: הוא נאלץ לפעול בניגוד לאינטרסים האמיתיים של ארצות הברית.

ייתכן שאסד הוא רודן מחריד, אבל הוא משרת כעת את ארצות הברית.

זה שנים רבות תומכת משפחת אסד בסדר הקיים באזור. הגבול הסורי עם ישראל הוא גבולה השקט ביותר, למרות שישראל סיפחה את רמת הגולן, שהיא בלי כל ספק שטח סורי. נכון, מדי פעם הפעיל אסד את חיזבאללה כדי להטריד את ישראל, אבל זה איננו איום קיומי.

בניגוד למוברק, אסד שייך לכת של מיעוט. בניגוד למוברק, יש מאחוריו מפלגה פוליטית חזקה ומאורגנת היטב, בעלת אידיאולוגיה מושרשת. מפלגת הבעת ("תחייה") הלאומנית והפן-ערבית הוקמה על-ידי הנוצרי מישל עפלק וחבריו כחומה בצורה נגד האידיאולוגיה האסלאמיסטית.

כמו נפילתו של מוברק, נפילתו של אסד תביא קרוב לוודאי להקמת משטר אסלמאמיסטי, שיהיה קיצוני יותר מזה של האחים המוסלמים. המפלגה-האחות הסורית הייתה תמיד יותר קיצונית ויותר אלימה מאשר המפלגה-האם המצרית (אולי מפני שהעם הסורי הוא מטבעו הרבה יותר תוקפן).

יתר על כן, האופי של מלחמת-אזרחים הוא שבמלחמה כזאת מתגברים בו הפלגים הקיצוניים ביותר, מפני שהלוחמים שלהם נחושים ומוכנים יותר להקרבה עצמית. כל כמות של סיוע מבחוץ לא תחזק את הפלגים המתונים עד כדי כך שיוכלו להשתלט על המדינה אם אסד ייפול. אם בכלל תישאר מדינה סורית שלמה, ישלטו בה האסלאמיסטים הקיצוניים. בייחוד אם יתקיימו בסוריה בחירות דמוקרטיות וחופשיות, כמו במצרים. מבחינת וושינגטון, זה יהיה אסון.

כך שיש מצב אבסורדי: אובמה נדחף על-ידי הנאומים של עצמו לתקוף את אסד, בעוד שסוכנויות-הביון שלו עובדות במלוא המרץ כדי למנוע ניצחון של המורדים.

כפי שכתב לא מכבר אחד הפרשנים האמריקנים: האינטרס האמריקני הוא שמלחמת האזרחים תימשך לנצח, מבלי שצד אחד ינצח. כל הפוליטיקאים וגם כל האלופים בישראל יענו אחריו: אמן.

כך, מבחינת האסטרטגיה האמריקנית, כל התקפה על אסד צריכה להיות מינימלית, דקירת מחט שלא תסכן חלילה את המשטר הסורי.

באנגלית אומרים שהאהבה והפוליטיקה מזמנים שותפים משונים למיטה אחת. ברגע זה יש מבחר מוזר של כוחות המעוניינים בהישרדות משטר אסד: ארצות הברית, רוסיה, איראן, חיזבאללה וישראל. אך אובמה נדחף לתקוף את אסד.

אובמה המסכן.

כדי להבין את השקפת-העולם של ה-CIA, הייתי אומר שמבחינתו הפיתרון המצרי הוא גם הפיתרון הטוב ביותר לסוריה: להפיל את הרודן הקיים ולשים במקומו רודן אחר.

דיקטטורה צבאית לכל המדינות בעולם הערבי.

אבל זה לא הפיתרון שאובמה היה רוצה שיזוהה איתו, שייכתב בספרי ההיסטוריה.

אובמה המסכן.

[related-posts title="מאמרים נוספים"]

7 Comments

  1. אמיר פכר-אריה
    8 בספטמבר 2013 @ 14:25

    יותר טוב שאובמה יצהיר שחיילים הוא ישלח לסוריה רק ביחד עם חיילים רוסים וירדנים
    ובפיקוד ופיקוח של האו"ם

  2. אמיר פכר-אריה
    8 בספטמבר 2013 @ 14:22

    מסכנים הסורים שכאלו "מנהיגים" יש להם
    שודדים ורוצחים יותר מתאים לקרוא להם

  3. יפה
    2 בספטמבר 2013 @ 1:19

    לא בכדי ארה"ב נותרה לבדה במערכה מול סוריה , לא בטוח אם הקונגרס האמריקני יאשר תקיפה כזו כלל. סוריה היא לא המדינה הראשונה ולא האחרונה שמתחוללות זוועות בשטחה אבל עדיין על פי הדין הבינלאומי אין למדינה אחרת כל זכות לתקוף אותה ואת ריבונותה. התהליך היחידי שבו תקיפה כזו יכולה להתממש היא באמצעות החלטה של האו"ם וזו מן הסתם לא תהיה כאן. היות ואין כאן רובד נוסף של אינטרסים שאר מדינות העולם מקפלות מהר את הזנב ולא ממהרות להציל את העמים המסכנים , או יותר נכון את הנפט היקר. אובמה אכן טיפס על עץ שממנו הוא כרגע מנסה לרדת אבל עכשיו כל צעד שיעשה יראה וישמע רע.

  4. חליל
    31 באוגוסט 2013 @ 17:24

    מאד פופוליסטי להצטרף לעדר המלינים על חוסר מנהיגותו של אובמה, כמובן מהעיניים שלנו כישראלים, לא חלילה מעיניים אמריקאיות.
    מר אבנרי הנכבד, מאז ימי הצהובון שלך העולם הזה, העולם הוא כבר לא זה, הוא אחר.
    אני יותר ממעריך שאובמה קצת יותר נבון ושקול מהזווית הצרה של הפינה שבה כבל את עצמו כדבריך. אני מעריך שמתוכננת מתקפה מסויימת מאד בקפידה, כזו שיש לתוקף בה את השליטה על ההתפתחויות. וכלל אין לשלול התפתחויות המתוכננות מראש, כולל ירי טילים סלקטיבי שיבוא עלינו מלבנון (זו התחזית שלי), כשהכוונה ליצור בעקבות אסקלציה מתוכננת – תקיפה של המערך הגרעיני האיראני והשמדתו!!!
    אני אינני חושב שיש סתם השהייה "עד להחלטה"… אני מאמין שרוצים להוריד שתי ציפורים במכה, וייצרו אסקלציה שתוביל ללגיטמציה כזו.

  5. ענת בלייברג
    31 באוגוסט 2013 @ 14:57

    אובמה מסכן? אתה, אורי, הוא המסכן. מצאת לך גיבור, הערצת אותו, נתת לו את כל הקופה. ומה יצא ממנו? שפנפן שלא מבין איך היגיע למצב האומלל שלו. בסוף אולי לא תבוא שום תקיפה. תוכל לחזור למנטרות הרגילות למרות הגאז. . משרפות וגאז ברלינאי הביא אותך לארץ המקוללת. ניצלת. זה הרי לא ממש איום על האנושות. ישראל כן. ממשיכה לאים על כל העולם.

  6. גל א
    31 באוגוסט 2013 @ 13:21

    אובמה יכל לראות מה קרה בעזה כדי לדעת שיקום משטר איסלמיסטי. למעשה, אפשר לאמר שאובמה עושה כמיטב יכולתו כדי שבמזה"ת יהיה משטר אסלמאם קיצוני. אין הסבר סביר אחר לשרשרת פעולות שהוא עושה פה מהיום הראשון, ואף אחד לא יטען שהוא חסר אינטליגנציה ו/או יועצים כאלה.
    נותר רק לנסות להבין, מה האינטרס שיש לארה"ב בזה, לדעתו של אובמה.

  7. צדוק התקוה
    31 באוגוסט 2013 @ 10:03

    לא הבנתי כלום אסאד לא נתן את הוראה על ירי גזים אובמה " מסכן" כי הוא עומד להגיב על הפשע ?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן