Skip to content

תא"ל אגמון: להאריך את משך השירות של יוצאי ישיבות ההסדר

"אורך השירות של בני הישיבות נכון שיוארך מ-16 ל-24 חודש", אמר תא"ל גדי אגמון, ראש חטיבת תכנון ומטה באכ"א, בדיון מיוחד שקיימה הוועדה לשוויון בנטל בנושא הארכה של משך השירות של תלמידי ישיבות ההסדר בצה"ל בחודש נוסף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אורך השירות של בני הישיבות נכון שיוארך מ-16 חודש ל 24 חודשים. מבחינתנו לא נכון להאריך את השירות בחודש אחד". כך אומר תא"ל גדי אגמון, ראש חטיבת תכנון ומטה כוח אדם באכ"א. לדבריו, "במידה שיוחלט לקצר את משך השירות של גברים בצה"ל הדבר עלול להוביל לפער משמעותי בכוח אדם, בעיקר בלוחמים ובמערכים איכותיים אחרים".

תא"ל גדי אגמון (צילום: דו"צ)
"לא נכון להאריך את השירות בחודש אחד". תא"ל גדי אגמון (צילום: דו"צ)

את הדברים הללו אמר היום תא"ל אגמון בדיון מיוחד שקיימה הוועדה המיוחדת לשוויון בנטל,  בראשות ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), בנושא בחינת האפשרות להארכת משך השירות של תלמידי ישיבות ההסדר בצה"ל בחודש נוסף. המדובר בהארכת שירותם של בני ישיבות ההסדר  מששה עשר חודשים לשבעה עשר. הדיון התקיים במסגרת הכנת הצעת החוק לשוויון בנטל לקריאה שנייה ושלישית.

במהלך הדיון הסוער התנגדו רוב נציגי הציונות הדתית להארכת השירות של בני ישיבות ההסדר, אפילו בחודש אחד. הרב חיים דרוקמן טען כי יש בהצעת החוק כדי "לפגוע במפעל ציוני שהוקם לפני חמישים שנה. נוסח ההצעה עלולה לפגוע באיזון הנדרש שבין תקופת הלימוד לתקופת השירות הצבאי. זהו איזון קריטי שחייב להישמר לצורך מימוש ייעודו של המפעל".

גם ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) עמד כנגד הכוונה להאריך את אורך השירות. "התרומה של ישיבות ההסדר הוא הרבה מעבר לתרומה הנקודתית של מה נכון ולטובת צה"ל. פגיעה במפעל הזה, יש בו כדי לגרום לכך שחלק מהמיועדים לישיבות ההסדר לשקול שלא להתגייס לשירות קרבי דבר שגם יפגע במערך המילואים בהמשך", טען אורבך.

למול המתנגדים להצעת החוק עמד ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) שאמר כי למרות תמיכתו בישיבות ההסדר, צריך להכיר בכך שהמשך ההסדר יש בו כדי לפגוע בעקרונות הדמוקרטיה של מדינת ישראל. "מאחר ואורך השירות של תלמידי הישיבות קצר משמעותית מהתקופה המלאה, הסיכון הביטחוני שאליו הם נחשפים קטן פי ארבע", אמר ח"כ שטרן. ”יש ערך בעיניי ללימוד התורה בעם ישראל. אני מקבל את זה שמדינה יהודית דמוקרטית שיודעת לעשות הסדרים מיוחדים לטובת עתידה עם ספורטאים ונגנים צריכה גם לעשות הסדרים מיוחדים לטובת עתידה התרבותי עם תלמידי חכמים. אך כמי שחי בתוך העולם הזה אני חושב גם שאיך שהמסלול הזה נראה כיום עלול לפגוע בעתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד): "אם הייתי בוגר ישיבות ההסדר הייתי מאוד מתבייש היום ברטוריקה שעולה בדיון מצד רבני הישיבות. שמעתי מקצינים בכירים בצה"ל כי מבחינתם הם היו מעדיפים שלחטיבה שלהם לא יגיעו בני ישיבות מאחר והדבר יוצר פערי בתוך הפלוגות באורך השירות. אנחנו למעשה יוצרים דרך ישיבות ההסדר מסלול המהווה מקלט עבור מי שאיננו מעוניין לשרת שלוש שנים".

ח"כ עומר בר-לב: "הטענות של נציגי הציונות הדתית דומות במאפייניהן לאלו של חלק ממנהיגי החרדים. אני מעריך את ישיבות ההסדר ופועלן אבל לא מקבל את זה שחניך של 'אחריי!' משדרות,  שעושה שנת שירות או בן נוער מכוכב יאיר שבוחר להתנדב, לא מקבלים פריבילגיות כאלו. עם כל הכבוד לישיבות ההסדר, אני לא מקבל את הטענה שניתן לאפשר לחיילים שלהן שירות מקוצר ללא קריטריונים של זמן, מכסות וכללים. אני לא מקבל את הרמיזות כאילו ישיבות ההסדר הן אליטה שאין בלתה".

יו"ר הוועדה, ח"כ איילת שקד, טענה כי גם עבור אלו המשרתים היום שירות מלא בצה"ל אין שוויון בנטל ויש הבדל משמעותי בין מי שמשרת בקרבי למול זה שחוזר הביתה כל יום. למעשה, למרות ההסכם הקיים עם ישיבות ההסדר על שירות של 16 חודש, בפועל תלמידי ישיבות ההסדר משרתים כ 24 חודשים חלקם משתבצים אף  בתפקידי פיקוד.

בינתיים קובע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כי החל משנת 2017 – השנה בה יכנס לתוקפו 'חוק השוויון בנטל' – יהיה צורך לבחון מחדש את אורך שירותם של תלמידי ישיבות ההסדר. היועץ ויינשטיין השיב היום לפנייתה של יו"ר מרצ זהבה גלאון, בדבר הארכת שירותם הצבאי של תלמידי ישיבות ההסדר.

דבריו של וינשטיין באו בתגובה לפנייתה של גלאון בחודש יוני האחרון. גלאון כתבה אז לוינשטיין: "החלטות הוועדה בנוגע להארכת שירות בני ישיבות ההסדר בחודש בלבד, פוגעת פגיעה קשה בעקרון השוויון ואינן עוברות את מבחן בג"ץ כפי שנקבע בפסק הדין בעניין חוק טל. שוויון בנטל אינו מילה נרדפת לגיוס החרדים. לא ניתן לדאוג לשוויון בנטל, על-ידי גיוס החרדים בלבד, והשארת ישיבות ההסדר על כנן.

"ישיבות ההסדר הפכו במרוצת השנים לגולם שקם על יוצרו", כתבה עוד גלאון. "כבר שנים שבני ישיבות ההסדר נהנים מיחס מועדף במסלול שירותם צבאי, וכעת נפתח חלון הזדמנויות לבטל יחס זה, ולהשוות את מסלול שירותם למסלול השירות המלא, כפי שעושים שאר אזרחי ישראל. האם לשם כך לא התכנסה ועדת פרי מלכתחילה?"

בתשובת היועץ המשפטי לממשלה נאמר: "החל מהמועד בו תחול חובת גיוס לכלל הציבורים תיווצר פגיעה ברורה בעיקרון השוויון, כתוצאה מהפער בין אורך השירות של שתי אוכלוסיות מרכזיות: 32 חודשי שירות לכלל הציבור לרבות תלמידי ישיבה חרדים, לעומת 17 חודשי שירות פעיל לתלמידי ישיבות הלומדים ומשרתים במסלול ההסדר".

וינשטיין הוסיף כי הממשלה קיבלה את המלצתו, ולהחלטת הממשלה התווסף סעיף הקובע כי "שר הביטחון יביא לדיון בממשלה את סוגיית משך השירות הצבאי הפעיל במסלול ההסדר, ואת שאלת הצורך בשינויה בשים לב לעיקרון השוויון בין המשרתים בצה"ל, לא יאוחר מחודש יולי 2017".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן