Skip to content

הסמח"ט המכה שלום אייזנר יפרוש מצה"ל

סמח"ט הבקעה לשעבר, שהכה פעיל שמאל דני ב-2012, הגיע לעסקת טיעון עם הפרקליטות הצבאית לפיה ירצה עבודות שירות ללא שכר ויפרוש מצה"ל. "ההסדר גובש בהתאם לכלל נסיבות האירוע כפי שעלו מחקירת מצ"ח", נמסר מצה"ל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סא"ל שלום אייזנר, סמח"ט הבקעה לשעבר שתקף פעיל שמאל מדנמרק לפני שנה וחצי, יודה בהאשמות נגדו במסגרת עסקת טיעון.במסגרת העסה יוטלו עליו חודשיים של עבודות שירות בצה"ל ללא שכר והוא ויפרוש מהצבא. כך אישר אמש דובר צה"ל. לאחר סיכום עסקת הטיעון בין אייזנר לפרקליטות יוגש בימים הקרובים כתב אישום לבית הדין הצבאי, המייחס לו עבירות של חריגה מסמכות עד כדי סיכון חיים והתנהגות שאינה הולמת.

דוגמה להתנהגות בלתי הולמת (צילום מתוך הסרטון שתיעד את אייזנר)
דוגמה להתנהגות בלתי הולמת (צילום מתוך הסרטון שתיעד את אייזנר)

אייזנר הגיע עם רכבו לכפר אל עוג'ה בבקעת הירדן, באמצע אפריל 2012, נתקל בחבורת פעילי שמאל מארצות שונות שהשתתפו במסע אופניים עם פעילי שמאל פלסטינים. הפעילים נחסמו על ידי חיילי צה"ל ואייזנר תועד מכה ברובה ה-M16 שלו את אנדריאס איאס, אזרח דנמרק בן 20, חבר בתנועת סולידריות בינלאומית, שחבריה נטלו חלק בהפגנות ובתהלוכות עם הפלסטינים ברחבי הגדה המערבית. ביום השבת בו הוכה, השתתף בפעילות של תנועת נוער פלסטינית יחד עם צעירים זרים בבקעה.

לאחר שהוכה ונפל על הרצפה, הוכנס אנדריאס לאמבולנס של הסהר האדום והועבר לבית חולים ביריחו, שם קיבל טיפול.  שעות ספורות לאחר מכן שוחרר מבית החולים וסיפר לעיתונאים בדירה בשכם בה שהה: "אני בסדר עכשיו, עדיין חש בכאבים, יש לי שני תפרים, אבל בסדר".

"רכבנו על אופניים בבקעה הירדנית עם דגלים של פלסטין", סיפר אנדיאס, "עד שנעצרנו סמוך לכפר עוג'ה, בכביש 90, על ידי החיילים שלא נתנו לנו להמשיך. ניסינו להסביר לחיילים שאנחנו רק רוכבים על אופניים ולא יותר מזה, אבל הם לא הסכימו שנמשיך. חיכינו יותר מחצי שעה ובסוף המארגנים החליטו שנמשיך במסע שלנו בכל זאת. בשנייה שהתחלנו לזוז החיילים הגיבו באגרסיביות. אנחנו לא עשינו כלום", הוא הסביר.

סיפור המעשה גרר גל גינויים בעולם ובארץ.  בעקבות כך הושעה אייזנר מתפקידו על ידי אלוף הפיקוד, והפרקליט הצבאי הראשי הורה על פתיחת חקירת מצ"ח. הרמטכ"ל בני גנץ אמר שהוא רואה את המקרה "בחומרה רבה", וראש הממשלה בנימין נתניהו גינה את המעשים והוסיף: "התנהגות כזאת לא מאפיינת את חיילי ומפקדי צה"ל, ואין מקומה בצה"ל ובמדינת ישראל".

הסרטון כפי הופץ ביו טיוב:

"זה היה עימות של שתי דקות, אז נכון שכמה תמונות שם נראות רע, אבל בסוף השתמשתי בנשק בצורה קרה כמקל", אמר אייזנר בתגובה לביקורת הקשה שהוטחה בו,  "לא הרגתי אף אחד ולא סיכנתי חיים של אף אחד כדי לעמוד במשימה וכדי למנוע פגיעה בחיילים שלי". למקורביו, כך פורסם, אמר הסמח"ט "עוברים עליי ימים לא פשוטים. אני רוצה לנוח, לחכות שהכול יירגע ואז לחזור לפעילות בצה"ל". מתברר כי אייזנר לא הבין אז את חומרת מעשיו. על פי עסקת הטיעון ימיו בצה"ל הסתיימו והוא יפרוש מצה"ל.

לפי דובר צה"ל, "כתב האישום יוגש בתום חקירה מקיפה ויעילה שנערכה על ידי המשטרה הצבאית החוקרת, ולאחר הליך של שימוע שהסתיים בהסדר טיעון אליו הגיעו הצדדים. הסדר הטיעון, הכולל אף הסכמה על רכיבי הענישה, גובש בהתאם לכלל נסיבות האירוע כפי שעלו מחקירת מצ"ח, והוא יוצג בפני בית הדין במועד שיקבע על ידו".

[related-posts]

1 Comment

  1. יפה
    4 בספטמבר 2013 @ 17:45

    צריך להעמיד אותו לדין פלילי. אין קשר בין מעשיו לפעילות צבאית שום קשר ולכן אינו יכול להסתתר מאחורי המדים ולהסתפק בעונשים שמתחשבים בפעילות מבצעית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן