Skip to content

פוטין מזהיר את ארה"ב לא לתקוף את סוריה ללא אישור מועצת הביטחון

בראיון שהעניק לטלוויזיה הממלכתית הרוסית אמר הנשיא הרוסי כי עד שלא יוצגו בפניו הוכחות בהירות וחד משמעיות כי סוריה עומדת מאחורי השימוש בנשק כימי ועד שמועצת הביטחון לא תאשר זאת. כל פעולה נגד סוריה הנה מעשה תוקפנות. במקרה כזה יש לרוסיה רעיונות איך לפעול, בין השאר לספק טילי S-300לצבא הסורי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רוסיה לא מאשרת כל פעולה צבאית נגד סוריה המסתמכת על כך שסוריה אחרית לשימוש בנשק כימי, עד שלא יוכח הדבר ויאושר במועצת הביטחון של האו"ם. כך אמר הבוקר (רביעי), ולדימיר פוטין נשיא רוסיה. בראיון שהעניק הנשיא לערוץ 1 בטלוויזיה הממלכתית הרוסית אמר הנשיא הרוסי כי הוא דורש להסתמך רק על "מידע מדויק" שיבהיר מה קרה במדויק בסוריה, או אפילו יבהיר שבסוריה נעשה שימוש במשק כימי מכל סוג שהוא.

"זה עדיין לא ברור אם נעשה שימוש בנשק כימי או באיזו כמות קטנה של חומר כימי מסוג כלשהו" אמר פוטין. הוא הדגיש כי חיוני לגמרי להמתין לסוף החודש, אז יוצגו תוצאות מבדקי צוות פקחי האו"ם שנשלח לחקור את החשד ברובע שנפגע בכימיקלים. "מנקודת המבט שלנו, זה נראה אבסורדי לחלוטין שהצבא הסורי, אשר נמצא במערכה כבדה כיום בכמה אזורים ואשר מוחץ את מי שזכו לכינוי מורדים, יתחיל להשתמש בנשק בלתי חוקי. הוא (אסד), מבין שצעד כזה יעמיד אותו בסכנה ואף יוביל לשימוש נגדו בסנקציות ובכוח", אמר פוטין. הנשיא הרוסי תיאר כ"נורא", את הסרטון בו צולמו גוויות ילדים, נשים וגברים שהומתו בכימיקלים. ואמר כי לכן יש לחקור היטב את הנושא ולוודא מי אחראי לכך. פוטין טען כי ייתכן כי הסרטון הופק בכלל על ידי חמושים הקשורים לאל-קאעידה, "שידועה כבר מזמן באכזריותה הגסה".

putin
הנשיא פוטין בראיון הטלוויזיה הבוקר (צילום מסך: רייה נובוסטי)

לדבריו, אם תוצג לפניו "ראיה בהירה וחד משמעית" באשר לאחריות המשטר הסורי לתקיפה כימית, רוסיה תהיה "מוכנה לפעול  באופן קשה ולאחוז באמצעים רציניים" נגד סוריה. אך גם במקרה שכזה, פוטין שב והבהיר ש"פעולה צבאית כזו תוכל להיות מבוצעת  רק אחרי דיון מעמיק במועצת הביטחון של האו"ם". פוטין הזהיר את ארה"ב לבל תצא לפעולה ללא אישור של האו"ם. "כל צעד אחר להצדיק הפעלת כוח נגד מדינה עצמאית, איננו מקובל לחלוטין ויוכל להתפרש אך ורק כמעשה תוקפנות", אמר הנשיא הרוסי. כשנשאל "מה תעשה רוסיה אם ארצות הברית תתקוף לבד ולא תמתין לאישור מועצת הביטחון של האו"ם?", ענה: "יש לנו את הרעיונות שלנו מה נעשה במקרה כזה".

לגבי יחסיו עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה שלאחרונה ביטל פגישה עם פוטין, התייחס הנשיא ואמר: "הנשיא אובמה לא נבחר בידי העם האמריקני על מנת להיות נחמד לרוסיה. גם אני לא נבחרתי על ידי תושבי המדינה להיות נחמד לאף אחד". הוא הוסיף כי "אנחנו עובדים (בשיתוף) ואנחנו גם חלוקים על כמה נושאים. אנחנו בסך הכל אנושיים. לפעמים אחד מהצדדים לא מרוצה או כועס, אבל אני רוצה להדגיש כי הייתי מעוניין למצוא פתרון לבעיות שלנו על בסיס האינטרסים הגלובליים המשותפים ומתוך כוונות טובות".

נספק לסוריה S-300

בראיון אישר הנשיא כי רוסיה סיפקה לסוריה כמה חלקים של טילי מערכת ההגנה האווירית המתקדמת, אך דחתה השלמת אספקת החלקים הנדרשים להשלמת המערכת. הוא הזהיר כי "אם נראה שקורים צעדים שמפרים את הנורמות הבינלאומית, נשקול כיצד לנהוג בעתיד, במיוחד בנוגע לאספקת נשק רגיש לאזורים ספציפיים בעולם".

אין לנו כלום נגד הומוסקסואלים

לקראת סיום הראיון הכחיש פוטין כי לרוסיה יש מדיניות כלשהי המכוונת נגד הקהילה הגאה במדינה. הוא התייחס לכוונת ספורטאים זרים שאמרו כי כשיבואו לאולימפיאדת החורף בעיירה סוצ'י יצבעו שער וציפורניים בצבעי הקהילה הגאה הרוסית לאות הזדהות, ואמר "האתלטים והאתלטיות והפעילים החברתיים שיבואו לאולימפיאדה יכולים להיות רגועים, להניף את דגל הגאווה וגם לצבוע את ציפורניהם בצבעי הגאווה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן