Skip to content

תהיי יפה ואל תשתקי

בתערוכתה "הוכחה לא חותכת" יוצאת הצלמת והעיתונאית יאירה יסמין נגד תעשיית הקוסמטיקה, היופי והבוטוקס: "אני שואפת להראות את הפנימיות של האישה ואת ההרמוניה בין האישיות, הרגש ושמחת החיים לבין המראה החיצוני הטבעי שלה." ציפי מנשה היתה בפתיחה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אמירה עכשווית על "המראה הטבעי". השחקנית עידית טפרסון ליד תמונתה. צילום: ציפי מנשה

האם תיתכן אמירה אמנותית על אודות האישה המודרנית מבלי לחפצן אותה? האם ניתן להתייחס לנשים כאל אובייקט מצולם ועדיין להציב את הסובייקט הנשי האינדיווידואלי במרכז? "הוכחה לא חותכת", תערוכת הצילום החדשה של הצלמת והעיתונאית יאירה יסמין מנסה להתמודד עם אתגרים אמנותיים וסוציולוגיים, שבמרכזם פורטרטים נשיים, שמביאים אמירה עכשווית על מהות "המראה הטבעי": בחירה מודעת להתרחקות מאמצעים קוסמטיים פולשניים כמו סכין מנתחים או בוטוקס.

יסמין: "אנו מצויים בעידן שבו יופי הוא מוצר, גיל מבוגר מהווה מכשול, ומראה חיצוני של נשים משליך ישירות על השיפוט, ההתקבלות והסיכויים שלהן בחברה. אני שואפת להראות באמצעות הצילום את הפנימיות של האישה ואת ההרמוניה בין האישיות, הרגש ושמחת החיים לבין המראה החיצוני הטבעי שלה מעל גיל 40."

"אנו מצויים בעידן שבו יופי הוא מוצר וגיל מבוגר מהווה מכשול." צילום: ציפי מנשה

התערוכה מדגישה אג'נדה של התנגדות להפיכת מודלים של יופי נשי ל"דוגמניות". גם הביטויים "מראה טבעי" ו"נשים אמיתיות" מאומצים בשנים האחרונות על ידי תעשיית היופי, האופנה והקוסמטיקה, שממסחרות אותם, לדברי יסמין, לצורך קידום מכירות.

חלק מהנשים בתערוכה צולמו בסביבת חייהן היומיומיות וחלקן בצילומים מבוימים ליד מוזיאון תל-אביב. התערוכה שואלת שאלות לגבי מהות "הטבעי", "הבוגר", "הנשי", תוך הצגת תשובות מפתיעות, שבאות לידי ביטוי בעולם הפנימי של המצולמות, כפי שהוא משתקף בתערוכה.

"גם לאישה שעברה את גיל 50 יש מה להציע באופן טבעי." איה עזריאלנט. צילום: ציפי מנשה

יסמין מציגה בתערוכה נשים מכל קצות הקשת החברתית: השחקנית עידית טפרסון, הפוליטיקאית נדיה חילו, הרקדנית רנה שיינפלד, ד"ר קרן אור המתמחה בסוציולגיה פוליטית, אשת העסקים והתכשיטנית איה עזריאלנט, נורית גפן עוד. הנשים מצולמות חלקן בפורטרט חלקן בגוף מלא – וכולן מעדיפות את המראה הטבעי על פני השימוש בסכין המנתחים או בבוטוקס.

"אני מאמינה בפנימיותה של האישה וגם בחיצוניות הטבעית שלה ובמה שהיא משדרת ורוצה להדגיש", אומרת יסמין. "כי גם אישה שעברה את גיל ה-50 יש לה מה להציע באופן טבעי.

"נשים מתקשרות אלי ומבקשות להצטלם." יאירה יסמין ורנה שיינפלד. צילום: ציפי מנשה

"מאז פתיחת התערוכה, בתחילת חודש ספטמבר, נשים מתקשרות אלי ומבקשות להצטלם. כמובן נשים שלא עשו שום פעולה כירורגית. עוד תהיה תערוכה מספר שתיים. מי יודע, אול יהיה גם ספר על נשות ישראל היפות והטבעיות."

"הוכחה לא חותכת", בית האמנים תל אביב, עד 6 באוקטובר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן