Skip to content

ההסתדרות: פרנסת 500 עובדי ממ"ן בסכנה

לטענת יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, בפרסום של מכרז להפעלת מסוף המטענים הכללי בנתב"ג אין התייחסות להסדרה של המשך העסקת העובדים הקיימים תוך הפרה של ההסכמים הקיבוציים. הזיכיון של ממ"ן מסתיים במרס 2014
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אבי נסנקורן
אבי נסנקורן

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן שלח הבוקר מכתב למנכ"ל רשות שדות התעופה (רש"ת), יעקב גנות בו הוא מתריע כי פורסם מכרז חדש למתן שירותי ניהול והפעלת שירותי מסוף המטענים הכללי בנתב"ג, ללא כל התייחסות להסדרת המשך העסקת העובדים הקיימים ותוך הפרה של ההסכמים הקיבוציים.

התעלמות ממאות עובדים

במכתב מציין ניסנקורן: "כ-500 עובדי חברת ממ"ן המפעילה ומנהלת כיום את מסוף המטען הכללי בנתב"ג, נמצאים בימים אלו תחת איום ממשי וחמור, על פרנסתם, מטה לחמם". במכתב מדגיש ניסנקורן כי עובדים אלו מועסקים מזה עשרות שנים בהפעלת המסוף ופרסום המכרז כפי שהוא מתעלם מקיומם וזכויותיהם של העובדים, פוגע בהסכמים קיבוציים, וצפוי לפגוע במאות משפחות העובדים".

ניסנקורן אף כותב במכתב: "תנאי העסקתם של עובדים אלו, מוסדרים בהסכמים קיבוציים, המעגנים ומגנים על זכויותיהם. אלא שכעת באמצעות פרסום מכרז חדש למתן שירותי ניהול והפעלת המסוף שפרסמה הרשות, מבקשת הרשות להתנער כליל מהסכמים אלו ובתוך כך עשויים מאות עובדים, אשר עד כה הפעילו את המסוף לשביעות רצונה המלא של הרשות, למצוא עצמם מופקרים".

ניסנקורן דורש מגנות לתקן באופן מידי את המכרז ולכלול תניה המחייבת את המשך העסקת העובדים הקיימים בתנאי ההסכם הקיבוצי.

פריקת מטענים ממטוס אל על במטוף המטענים הכללי בנתב"ג
פריקת מטענים ממטוס אל על במטוף המטענים הכללי בנתב"ג

חמש חברות רכשו מסמכי המכרז

באפריל השנה פרסמה רש"ת, כי היא תפרסם מכרז בינלאומי לניהול והפעלת מסוף המטענים הכללי בנמל התעופה בן גוריון, לקראת סיום ההתקשרות עם חברת ממ"ן המפעילה את אחד משני מסופי המטען הכללי בנתב"ג, בנוסף לחברת סוויס פורט\ בחודש מרס 2014.

חמש חברות רכשו את מסמכי המכרז לקראת ההתמודדות בו: קונטרם ואוברזיס אשר מפעילות מסופי מטענים ימיים באשדוד; אשדוד בונדד; דואר ישראל וממ"ן.

תפקיד החברה שתזכה בזיכיון הוא לנהל ולתפעל את מסוף המטענים הכללי בנתב"ג, לטפל במכלול השירותים למטעני יצוא ויבוא אוויריים – העמסה ופריקת מטענים למטוסי מטען.

הפגנות ועתירה

עובדי ממ"ן הפגינו פעמיים במשך סיור של רוכשי המסמכים במכרז, וועד העובדים הגיש עתירה מינהלית נגד רש"ת ומשרד התחבורה. בעתירה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז – בשבתו כבית משפט לעיניינים מנהליים, נדרשה רש"ת לתקן את המכרז באופן שתיכלל בו התניה לפיה הזוכה במכרז יחויב להעסיק את כל כ-500 עובדי ממ"ן, בתנאי העסקה כפי שהם מעוגנים בהסכם הקיבוצי שחל היום. העובדים טוענים, כי תנאי המכרז הנוכחי אינם מחייבים את החברה הזוכה לשמור על זכויות עובדי ממ"ן ועל שכרם, כפי שאלה מעוגנים כיום בהסכם הקיבוצי. לדבריהם המשמעות היא שתוך זמן קצר עשויים מאות עובדים למצוא עצמם מוחלפים בעובדי שכר מינימום. או שהם ידרשו להפחית בשכרם הנמוך ממילא. הדיון בבית המשפט עדיין לא הסתיים.

אסיפת העובדים של ממ"ן היום (צילום: יחצ)
אסיפת העובדים של ממ"ן היום (צילום: יחצ)

באסיפת עובדים שהתקיימה הבוקר טרם ההפגנה אמר פנחס עידן, יו"ר הוועד הכללי ברשות שדות התעופה: " חשוב לי דבר אחד, שעובדי ממ"ן לא יזרקו הביתה. אני מבטיח לכם, לא משנה מי הזכיין שיזכה במכרז, כל זכיין שלא ישתף פעולה עם ההסתדרות ועם עובדי ממ"ן – הסחורה לא תגיע אליו מהמטוס אל מסוף. אני קורא להנהלת רש"ת ולכל זכיין שיזכה במכרז לשמור על זכויות העובדים". 

רפי סוזין, יו"ר ועד עובדי ממ"ן אמר: "יצאנו למאבק על הפרנסה שלנו. היום נצא להפגנה כדי שהזכויות שלנו ישמרו ולא ניזרק לרחוב. אני שמח שלא נותרנו לבד במערכה. ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות, ההסתדרות בראשות עופר עיני ואבי ניסנקורן וועד עובדי רשות שדות התעופה איתנו במאבק. מדובר במכפיל כוח עצום שנותן לנו תקווה לכבוד השנה החדשה כדי שנוכל לשמור על מקום עבודתנו".

מרש"ת נמסר, כי היא מקווה שכל עובדי ממן יקלטו בכל חברת שתזכה במכרז להפעלת מסוף המטען הכללי בנתב"ג.

ממ"ן מפעילה את המסוף מ-1974

ממ"ן מפעילה את מסוף המטען הכללי בנתב"ג מאז שנת 1974 עת הוקמה כחברה ממשלתית ומאז שנת 1989 כחברה ציבורית. היציאה למכרז הינה עם מועד סיום ההרשאה הצפוי עם החברה במרס 2014.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן