Skip to content

פסטיבל הסרטים בחיפה: מה מעניין, מה מסקרן ומה אסור להחמיץ

כ-200 סרטים יוקרנו בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה, שייפתח במוצאי סוכות. מג'ורג' קלוני עד בר רפאלי, ממדע בדיוני עד קלאסי. בין האורחים - הבמאי הבריטי הנודע פיטר גרינאוויי והשחקנית והבמאית האיטלקייה ולריה גולינו. שי שגב עושה סדר וממליץ על הסרטים שכדאי לראות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מציאות חלופית. קלוני ובולוק, "כוח משיכה"

פסטיבל חיפה ייפתח השנה ביום חמישי, 19 בספטמבר ויינעל ביום שבת, 28 בספטמבר. הפסטיבל ייפתח עם הסרט "כנס העתידנים" של ארי פולמן ("ואלס עם באשיר") ובכיכובה של רובין רייט, ויינעל עם הסרט "כוח משיכה" של אלפונסו קוארון ("ואת אמא שלך גם"), בכיכובם של ג'ורג' קלוני וסנדרה בולוק. שני הסרטים עוסקים בעתיד, במציאות חלופית ובהיבטים אנטי-סוציאליים. שניהם גדושים באפקטים ויזואליים יפהפיים ובהחלט מצדיקים את המסך הרחב.

זו הפעם ה-29 שהפסטיבל חוגג את היווסדו, וכמדי שנה – התוכניה עשירה בסרטים מכל העולם, עלילתיים, תיעודיים, קלאסיים, ארוכים עד אין קץ ואפילו קצרצרים בתוכנית ייחודית לסרטים קצרים. למעלה מ-200 סרטים הפזורים על פני חמישה אולמות קולנוע בלב העיר חיפה. מגפון ממליץ על הסרטים המסקרנים ביותר שיוקרנו במהלך פסטיבל 2013.

אפקטים ויזואליים. "כנס העתידנים"

אחד המדדים לבדוק איכות של סרט הוא בחירתו לייצג את מדינתו באוסקר. כמובן, שתמיד יהיו שיקולים פוליטיים ודמגוגיים אחרים בבחירת הסרט הזוכה בכל מדינה. יחד עם זאת, ברוב המקרים הם בהחלט ראויים לצפייה. השנה שולחת הונגריה את סרט השואה, "המחברת הגדולה" (זוכה הפרס הגדול בפסטיבל קרלובי וארי), ורומניה שולחת את הסרט "בן יחיד" (זוכה פרס דב הזהב ופרס המבקרים בפסטיבל ברלין). שני הסרטים מעניינים, מרתקים, אם כי לא קלים לעיכול.

במסגרת הזווית הצברית, 75 סרטים ישראליים יוקרנו בחיפה, והפסטיבל מעניק הזדמנות נהדרת לצפות בשלושה מתוך חמשת הסרטים הישראליים המתמודדים על הפרס הגדול ב"אופיר" (האוסקר הישראלי): "בית לחם", "הבן של אלוהים" ו-"סוכריות". חשוב לציין, כי שני המתמודדים הנוספים: "לצוד פילים" ו"שש פעמים" הוקרנו בפסטיבל זה בשנה שעברה.

"אנה ערביה", סרטו החדש של עמוס גיתאי

סרט ישראלי נוסף שיציג בפסטיבל ואמור להיות משעשע וציני הוא "כידון" בכיכובם של בר רפאלי, שי אביבי, ששון גבאי ועוד, המתאר פרשת התנקשות של המוסד, שמזכירה את חיסול רב המחבלים  מבחוח בדובאי. בהחלט גם אפשר להקדים את שאר שוחרי בתי הקולנוע בארץ ולצפות ב"אנה ערביה", סרטו החדש של עמוס גיתאי.

סרטים הנוחתים מאירופה שלא כדאי לפספס: מבחינה ויזואלית ושערורייתי מבחינה עלילתית, לא כדאי לוותר על טרילוגיית "גן עדן" של הבמאי האוסטרי, אולריך זיידל ("ימי שרב"), שזכה בלא מעט פרסים בפסטיבל קאן לאורך השנים. "בורגמן" – סרט הולנדי על גבר זר החודר לבית משפחה, והמילה "מתעלל" בהם, היא צנועה להפליא. מדנמרק מגיע הסרט "חטיפה בלב ים" של טוביאס לינדהולם, המתאר ספינה הנחטפת על ידי פיראטים מסומליה. ואולי החשוב מכל הוא סרטו החדש של הבמאי האיטלקי מהחשובים בדורנו, פאולו סורנטינו, "יפה לנצח" – סביר להניח הסרט עם הצילומים המרשימים ביותר שיוקרן בפסטיבל.

גבר זר חודר הביתה. "בורגמן"

סרטים אמריקניים מסקרנים שמגיעים לחיפה: "רק האוהבים שורדים" של הבמאי ג'ים ג'רמוש, בסרט ערפדים בכיכובם של טילדה סווינטון וטום הידלסטון. כמו גם סרטו של הבמאי בריאן דה פלמה ("הבלתי משוחדים"), "תשוקה", בכיכובם של נעמי ראפאס ("נערה עם קעקוע דרקון) ורייצ'ל מק'אדמס.

אם חשקה נפשכם בסרטים תיעודיים טובים, כדאי מאוד לצפות ב"הסיפורים שאנו מספרים" של שרה פולי ("הואלס האחרון"), אלא שהפעם היא מתארת בצורה אינטימית את משפחתה. במידה שלא תספיקו לראות זאת בפסטיבל, הסרט מתעתד להגיע בקרוב לרשת קולנוע לב. בנוסף, הסרט "סלינג'ר" המתאר את האגדה הסובבת את הסופר המפורסם והמתבודד, ג'יי. די סלינג'ר, שחתום על "התפסן בשדה השיפון".

נעמי ראפאס ורייצ'ל מק'אדמס, "תשוקה"

במהלך הפסטיבל יהיו אינספור מסגרות להקרנות תחת נושאים שונים: סרטים קלאסיים משוחזרים כ"פדורה" של בילי ווילדר, "הגנב מבגדד" של ראול וולש,"שמונה וחצי" של פדריקו פליני ועוד. מחווה תיערך לבמאי היפני יאסוז'ירו אוזו, לציון 50 שנה למותו, שמתוך מבחר סרטיו לא כדאי לפסוח על "סיפור טוקיו". מחווה נוספת תיערך גם לבמאי השווייצרי, קסבייה קולר, שממבחר הביבליוגרפיה שלו, אל תפספסו את "מסע של תקווה", שזכה בפרס האוסקר בשנת 1990.

כמדי שנה מקיים הפסטיבל תחרות "עוגן הזהב" לקולנוע ים-תיכוני. בתחרות יוקרנו בין השאר "דבש", סרטה הראשון כבמאית של השחקנית ולריה גולינו, שזכה לציון לשבח ב"מבט מסוים" בפסטיבל קאן. הסרט "ויולט", בכיכובה של עמנואל דבוס, עוסק בסופרת הצרפתייה ויולט לדוק. לבסוף, מסקרן גם סרטו של הבמאי האיטלקי, מרקו בלוקיו, "היפהפייה הנרדמת", בכיכובה של איזבל הופר.

"גולציוס ואנסמבל השקנאי", סרטו החדש של אורח הפסטיבל, הבמאי פיטר גרינאוויי

נוצת טווס נוספת בה יכול להתהדר הפסטיבל היא כמות האורחים הבינלאומיים, שמגיעים השנה ובהם כ-70 נציגי תעשיית הקולנוע – במאים, שחקנים, מפיצים, נציגי קרנות ועוד. בין האורחים נמנה הבמאי הבריטי, פיטר גרינאוויי ("משמר הלילה", "כתוב בעור", "חוזה השרטט"),  שיציג בפסטיבל את סרטו החדש, "גולציוס ואנסמבל השקנאי". כמו כן, יקיים גרינאווי מפגש ייחודי בו יציג מקבץ מונחה של כ-35 מסרטיו הקצרים, שהופקו במהלך ארבעה עשורים וישוחח על פורמט הסרט הקצר ותהליך היצירה.

עוד מגיעה לארץ השחקנית והבמאית האיטלקייה, ולריה גולינו ("איש הגשם", "פרִידה") ותתארח בפסטיבל עם "דבש", סרטה הראשון באורך מלא כבמאית, שזכה בציון לשבח במסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן 2013. הבמאי התיעודי החשוב, מרסל אופולס ("מלון טרמינוס"), יציג את סרטו האוטוביוגרפי החדש, "הנוסע"; וצלם הקולנוע הוותיק, ריקרדו ארונוביץ ("הנשף") ישוחח על יצירתו הידועה ביותר, מסרטו של אלן רנה, "פרובידנס". הבמאי העיראקי/כורדי, היינר סאלים ("וודקה עם לימון") יציג את סרטו האחרון "קנטינה מתוקה שלי".

משלחת של עשרה במאים, מפיקים, מנהלי פסטיבלים ומפיצים מטורקיה מגיעה, זו הפעם הראשונה לאחר שנים רבות, להשתתף בפסטיבל ובפורום הפיצ'ינג הבינלאומי. חברי המשלחת יציגו תכנית מרתקת של קולנוע טורקי חדש ויקיימו שולחן עגול מיוחד עם יוצרים ישראליים לבחינת אפשרויות הפקה משותפות עם ישראל.

צפייה מהנה. למידע נוסף, הקישו לאתר הפסטיבל.

1 Comment

  1. Ely keren
    19 באוקטובר 2014 @ 8:55

    כאשר נותנים למי שניהל בעברו רדיו פיראטי, (דני נישליס) לעמוד בראש פסטיבל הסרטים, הכישלון הקולוסאלי מובן!
    זה היה פסטיבל חיוור, עם מעט רגעי התרוממות רוח. כל הזמן היו איחורים ותקלות; הניסיון של המארגנים לטעון שכל הפשלות קרו בגלל מבצע צוק איתן, זו בדיחה עצובה. עיריית חיפה הפיקה פסטיבל גרעוני על חשבון משלמי הארנונה שלה, מה שמצטרף לחור התקציבי הגדל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן