Skip to content

מה זוממת "אפל"?

אני לא נוהג לחטוא בספקולציות, אבל המסתורין האופף את שכירת המהנדסים המסיבית של "אפל"בישראל ושטחי השכירות הענקיים שהחברה שכרה, מעלה תהיות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מסתורין גדול אופף את שכירת המהנדסים המסיבית של חברת "אפל" בישראל. מדובר במהנדסי תכנה וחומרה כאחד, שעוברים בין היתר "חינוך מחדש" במרכז החברה בקליפורניה. "אפל" אינה חברה פילנטרופית, והקמת מרכז פיתוח בישראל אינו מאהבת עם ישראל ומדינתו. ייתכן מאוד שהסיבה היא ש"אפל" פשוט זוממת משהו, ומעדיפה לעשות זאת מתחת לרדאר בישראל מאשר בארצות הברית.

"אפל" כבר שכרה מאות מהנדסים בתחומים שונים כגון: רשתות אלחוטיות, טלוויזיה דיגיטלית ועוד. המהנדסים שנשכרו והחלו לעבוד בחברה מעידים כי המשרדים ששכרה החברה גדולים בהרבה ממה שדרוש לכוח האדם של החברה כרגע, מה שמעיד על תכנון להעסקת מאות עובדים נוספים.

האם "אפל" מחפשת נישה חדשה?

"אפל" אינה ספק פתרונות כך שסביר להניח שבחברה עובדים על מוצר חדש מתחילתו ועד סופו. העובדה שהחברה פיתחה תקן פרטי לרשתות אלחוטיות (wi fi direct) ועובדת על פתרונות לווידיאו דיגיטלי מעידה אולי על ניסיון חדירה לשוק קופסאות התקשורת הביתיות ("אי בוקס").
באירופה, וגם בארצות הברית, שוק התקשורת הביתית מבוסס על קופסה שמספקת את כל חבילת התקשורת הביתית: טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה. פרט לכך, באירופה לפחות יכול מנוי של חברה אחת להתחבר לכל קופסה של מנוי אחר, כך שכל חברה יצרה לעצמה בעצם רשת אלחוטית ארצית שמבוססת על קופסאות התקשורת של החברה עצמה.

היות ו"אפל" אינה שחקן בתחום והיות והיא מיצתה את החדשנות שלה בתחום המותגים (דגם חדש של מוצר ישן כבר לא נקרא חדשנות), הרי שלא מן הנמנע שהיא מחפשת נישה חדשה להטביע בה את חותמה באמצעות מוצר מעוצב להפליא, דרך נוספת לחלוב את כיסם הרחב של אוהדיה הרבים.

כמו כן, "אפל" אינה ספק חומרה. בעצם, אם חושבים על זה,"אפל" היא ספק של סלי קניות, האיי פון, איי פוד ושאר מוצריה חסומים למשתמש המתוחכם, ופריצת מערכת ההפעלה או החומרה פירושה אובדן אחריות במקרה הטוב. חלק עצום מפעילותה הכלכלית מסתובב סביב האיי-טיון וחנות האפליקציות שלה. קופסת תקשורת שמספקת טלויזיה לפי הזמנה יכולה להיות עוד סל קניות, ועוד הרבה כסף לקופתה התפוחה.

למה ישראל? התשובה לכך פשוטה מאוד. בישראל שוק התקשורת מורכב במיוחד, והמשתמשים חסרי הבנה בסיסית, מה שמבטיח עבודה בשקט תקשורתי יחסי. מצד שני בישראל כוח האדם המיומן נקלט ונפלט במהירות מאלפי חברות סטארט אפ שניסו להשיג את חלום האקזיט אך פשטו רגל. במדינות רבות באירופה מדיניות העסקת כוח האדם הנהוגה בישראל ובארצות הברית אינה חוקית, וחוזים אישיים פתוחים הם אסורים. גם המודעות של העובדים לתנאי העסקתם נמוכה בישראל, והחוזה האישי עם משכורת גבוהה מפתה ואיש מהם אינו מתייחס לעובדה שמחר בבוקר הוא יכול להיות מפוטר ללא התראה.

האם כל זה ודאי?

לא ! גם אני חוטא בספקולציה, דבר שאיני נוהג לעשות לעתים קרובות. אבל בהתחשב בעובדה שאין ל"אפל" הרבה כיוונים פתוחים להתרחבות, ובכך שמאז מותו של סטיב ג'ובס מנסים יורשיו לפלס דרך עצמאית שאינה תלויה במאבק עיקש וילדותי על מי גנב מה למי בחברות כמו "סמסונג", הרי שלא נשארו להם הרבה כיוונים אפשריים.

ואם אכן אני צודק, מה הסיכוי שלהם? בערך כמו הסיכוי שהיה ל"מיקרוסופט" להיכנס לשוק האינטרנט. נמוך עד אפסי. למה? השקעה גדולה מדי באיחור ענקי.

אבל, ימים יגידו…

2 Comments

  1. יפה
    10 בספטמבר 2013 @ 15:03

    בישראל גובה המיסוי משמעותית נמוך יותר מבאירופה ובארה"ב. מה גם שקברניטי ישראל מבטלים עצמם לחלוטין בפני מותגים מפורסמים כמו אינטל , מיקרוסופט ועכשיו אפל – מה שמבטיח לחברות תנאים מרחיקי לכת שבסופו של דבר הופכים את כדאיות הקמת מרכזי הפיתוח בישראל לציבור הכללי , לכדאיים באופן גבולי בלבד. התאגידים הללו עושים בעצם מכרז עולמי להקמת המרכזים שלהם , ובמקום שבו ישיגו את הניצול המקסימלי של המקומיים – שם יוקם המרכז. ההון האנושי בלאו הכי נייד ואפשר להעביר אותו על פני הגלובוס.

  2. יוסי שוייץ
    9 בספטמבר 2013 @ 21:16

    כתבה טובה. כל עוד אפל מצליחה להרוויח ממכירת מכשירי הקצה היא תעשה זאת. מעבר לכך כאשר נתח השוק שלה ירד אז היא חייבת לספק את מוצריה בחינם ואז הרווח יבוא מהמרקט פרסום ושאר השירותים לשמזרימים החזר השקעה לטווח. הבעיה תהיה כי גם גוגל תעשה את אותו הדבר ואפל באופן מסורתי חמדנית מדי וצרכניה לא יאהבו את המכשיר אם הוא לא יהיה יוקרתי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן