Skip to content

ליברמן: הסדר רק כשהתוצר לנפש בגדה יגיע ל-14 אלף דולר

כך טוען יו"ר ועדת החוץ והביטחון בפוסט שהוא מפרסם הבוקר. ליברמן טוען עוד: "גם היום, 20 שנה אחרי, עדיין ישנם כאלה ששבויים בקונספציה של אוסלו ואינם נותנים למציאות לבלבל אותם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רק כאשר התוצר לנפש אצל הפלסטינים, יגיע ל-14 אלף דולר לשנה, ניתן יהיה להגיע להסדר יציב. עד אז יש להתמקד ביצירת תאום מקסימלי בין ישראל לפלסטינים, בתחומי הביטחון והכלכלה – ולא ליצור שוב אשליות שווא וציפיות מופרכות.

כך טוען יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אביגדור ליברמן, בפוסט שהוא מפרסם הבוקר בעמוד הפייסבוק שלחו. ח"כ ליברמן  משווה בדבריו בין הקונספציה שהייתה שלטת לפני מלחמת יום הכיפורים – לבין הקונספציה של אוסלו, השלטת לטענתו היום.

שבויי הקונספציה אז ועכשיו, לפי ח"כ ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)
שבויי הקונספציה אז ועכשיו, לפי ח"כ ליברמן (צילום: רפי מיכאלי)

"בסוף השבוע הקרוב נציין, יום אחרי יום, את התאריך הלועזי של 20 שנים לחתימת הסכם אוסלו ואת התאריך העברי של 40 שנים מאז פרצה מלחמת יום כיפור", כותב ליברמן. "הדבר המשותף לשני האירועים הללו הוא הקונספציה, או יותר נכון הסכנה שכרוכה בלהיות שבויים בקונספציה. בשני האירועים, עם כל ההבדלים המהותיים שבבסיסם, הוביל הקיבעון המחשבתי, שבעניין אוסלו נמשך אצל חלק מהאנשים עד היום, לתוצאות קשות ולאובדן של חיי אדם רבים.

"על הקונספציה השגויה שבה הייתה שבויה הנהגת המדינה לפני מלחמת יום הכיפורים אין כבר חולק היום. כולם כבר מבינים כי חוסר הנכונות לבחון ברצינות תרחישים נוספים מזה שבו האמינו ההנהגה המדינית והצבאית, הוביל לכך שמדינת ישראל נתפסה מופתעת ולא מוכנה כשצבאות ערב החלו במתקפה והדבר הביא למלחמה קשה, שבסופה אמנם יצאנו מנצחים, אך המחיר ששילמנו, קודם כל בחיי החיילים וגם בפגיעה קשה במדינה ובחברה הישראלית, היה גדול וכואב מאד.

"בנוגע להסכם אוסלו, גם היום, 20 שנה אחרי, עדיין ישנם כאלה ששבויים בקונספציה ואינם נותנים למציאות לבלבל אותם", כותב ליברמן. "הסכם אוסלו, שאמור היה להיות הבסיס להסכם שלום כולל בין ישראל לפלסטינים, הביא בפועל לאלפי הרוגים באירועי טרור ובלחימה ולחוסר יכולת להתקדם לעבר הסדר כולל וסיום הסכסוך. הטעות הבסיסית באותה קונספציה שנוגעת להסכם אוסלו, היא חוסר ההבנה שאי-אפשר לכפות שלום 'מלמעלה' ולצפות שכתוצאה מכך יגיעו הביטחון והצמיחה הכלכלית. הסדר הוא הפוך: רק אחרי שישראל תזכה לביטחון והפלסטינים יגיעו לרווחה כלכלית, ניתן יהיה להגיע להסדר מדיני. כל ניסיון להפוך את הסדר הטבעי צפוי לכישלון ולא משנה איך יקראו לתהליך ומי יוביל אותו. אני לא מאמין שניתן לכפות שלום אלא שצריך לבנות שלום".

הפתרון של ליברמן: "לכן עכשיו יש להתמקד ביצירת תאום מקסימאלי בין ישראל לפלסטינים בתחומי הביטחון והכלכלה ולא ליצור שוב אשליות שווא וציפיות מופרכות, שכמו בהסכם אוסלו יובילו לאכזבה ולתסכול וכתוצאה מכך לאלימות ולטרור. ניתן יהיה להגיע להסדר יציב כשהתוצר לנפש אצל הפלסטינים יגיע ל-14 אלף דולר לשנה. אז נפתור את הבעיות בינינו בלי שום צורך בהסכמים מלאכותיים. אבל קודם כל, צריך להתנער מקונספציות שגויות ולהבחין במציאות. אחרת המחיר הוא כואב".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן