Skip to content

ירידה של 3% בפדיון בדולרים במלונות בינואר-יוני 2013

הסיבות: ירידה במספרי התיירים והיחלשות הדולר מול השקל. בירושלים ובתל אביב-יפו נרשמו ירידות של כ-10% בפדיון מתיירים בהשוואה למחצית הראשונה של 2012. גם בשאר ערי התיירות ירד הפדיון מתיירים בתקופה זו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מלון באילת. , חלקן של אילת וים המלח בסך הפדיון מישראלים במלונות היווה 52%. (צילום: עירית רוזנבלום)
מלון באילת. חלקן של אילת וים המלח בסך הפדיון מישראלים במלונות היווה 52%. (צילום: עירית רוזנבלום)

המחצית הראשונה של שנת 2013 התבטאה בירידה של 3% בפדיון המלונות לעומת המחצית הראשונה של 2012. סך פדיון המלונות מתיירים בינואר-יוני 2013 הסתכם ב-4.3 מיליארד שקל, כאשר הפדיון מתיירים היווה 45% מסך הפדיון, שהם כ-1,9 מיליארד שקל. השאר – 2.3 מיליארד שקל – היה פדיון מישראלים עבור לינות, אירועים ושאר שירותי המלונות, וכן שירותים שאינם פטורים מע"מ שנרכשו על ידי תיירים.

כך עולה מנתוני התאחדות המלונות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).

בממוצע החודשי של הפדיון מתיירים במחצית הראשונה של 2013, נרשמה ירידה של 9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

לינות התיירים במלונות תיירות ירדו ב-7%, לינות הישראלים עלו ב-5% וסך הלינות נשארו ללא שינוי בהשוואה למחצית הראשונה של 2012.

הממוצע החודשי של הפדיון מישראלים במחצית הראשונה של 2013 עלה בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד ב-4%. מנתוני המגמה עולה, כי בפדיון הישראלים ברבע הראשון של 2013 נרשמה מגמת עלייה של 7% בחישוב שנתי, ואילו ברבע השני של 2013 נרשמה מגמת עלייה של 3% בחישוב שנתי (0.2% בממוצע לחודש).

הפדיון מתיירים היווה 70% בירושלים ובתל אביב

מניתוח פדיון המלונות לפי ערים בינואר-יוני 2013 בהשוואה לינואר-יוני 2012 עולה כי בפדיון מישראלים, חלקן של אילת וים המלח בסך הפדיון מישראלים היווה 52%. באילת, בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד, הפדיון מישראלים עלה ב-13%. העלייה הגבוהה ביותר בפדיון מישראלים נרשמה במערב ירושלים – 15%.

ירושלים. העלייה הגבוהה ביותר בפדיון מישראלים נרשמה במערב ירושלים - 15%. (צילום: אתר משרד התיירות)
ירושלים. העלייה הגבוהה ביותר בפדיון מישראלים נרשמה במערב ירושלים - 15%. (צילום: אתר משרד התיירות)

הפדיון מתיירים של המלונות בירושלים ובתל אביב-יפו היווה כ-70% מסך הפדיון בערים הללו. בתקופה הנחקרת נרשמו בירושלים ובתל אביב-יפו ירידות של כ-10% בפדיון מתיירים בהשוואה למחצית הראשונה של 2012. גם בשאר ערי התיירות הפדיון מתיירים במחצית הראשונה של 2013 ירד בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

במחצית הראשונה של שנת 2013 מנו מלונות התיירות 344 בתי מלון עם כ-48 אלף חדרים, ותפוסת החדרים הייתה כ-63%, בדומה ל-2012.

משרות ושכר

במחצית הראשונה של 2013 מספר המשרות (הכולל את העובדים דרך חברות כוח אדם) במלונות התיירות הגיע לכ-33 אלף בממוצע לחודש, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד. מספר המשרות של העובדים באמצעות חברות כוח אדם היווה באותה תקופה כ-12% מסך משרות השכיר .

השכר הממוצע למשרת שכיר בחודש הסתכם בתקופה הנחקרת בכ-6.8 אלף שקל לערך; השכר הממוצע של העובדים באמצעות חברות כוח אדם במחצית הראשונה של 2013 הסתכם בכ- 4.8 אלף שקל.

מנכ"ל התאחדות המלונות, שמואל צוראל, אמר בתגובה לנתונים, כי "הירידה בפדיון מהתיירות הנכנסת נובעת באופן ישיר ממגמת הירידה בכמות התיירים המגיעים לארץ ומהיחלשות הדולר אל מול השקל. חרף הירידה, המלונות לא מפטרים עובדים ומצליחים לשמור על מצבת עובדים כמו בשנה קודמת, עם שכר ממוצע העומד על 6,000 שקל . השמירה על העובדים נובעת מהרצון לשמר כוח אדם מקצועי ואמין, שנותן בבתי המלון שירות איכותי שלא יסולא בפז".

צוראל הביע תקווה כי המשך השנה יבשר על שיפור בפדיון, למרות החשש שהמצב הגיאו-פוליטי בסוריה יביא להקטנת הביקושים לחופשות בישראל. "במקביל, יש צורך בהגברת מאמצי השיווק של משרד התיירות בעולם, כדי להגיע לכל תייר ותייר פוטנציאלי. רק בשילוב כוחות נוכל להביא למדינה יותר תיירים", אמר צוראל.

במלונות מדגישים כי חלה ירידה של 19% במשרות דרך חברות כח אדם (כ-900 עובדים) והפיכתן למשרות שכיר של המלונות, כלומר, מעבר מחברות כח אדם להעסקה ישירה של המלונות. זאת מגמה שהתחילה כבר ברבעון הראשון של השנה, והמשיכה באותו שיעור גם ברבעון השני.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן