Skip to content

מיתוס נוסף מתנפץ, הדלק הביולוגי

הפרלמנט האירופי תומך בהצעה להגבלת השימוש ביבולי מזון להפקת דלק. מתברר שדלק המופק מתירס מייקר את מחירו לאוכלוסיות הניזונות ממנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
דלק ביולוגי - לא תמים כמו שספרו לנו
דלק ביולוגי - לא תמים כמו שספרו לנו

אם תתקבל ההצעה של הפרלמנט האירופי להגבלת השימוש ביבולי מזון להפקת דלק, יוקטן יעד השימוש בתעבורה בדלק ביולוגי מ"הדור הראשון" – המופק בעיקר מתירס – מ-10% ל-6% עד שנת 2020. "דלקים ביולוגיים מתקדמים" כגון זה המופק מאצות או מאשפה ימלאו 2.5 אחוזים לפחות מהנותר.

עד כה נתפסו דלקים ביולוגיים כאמצעי לקצץ בצריכת דלק המאובנים, אלא שהשימוש ביבולי מזון עלול לפגוע בייצור מזון בעולם.

356 מחברי הפרלמנט האירופי תמכו בדו"ח שהכינה בנושא קורין לפאג', חברת פרלמנט ליברלית מצרפת, הקורא להגביל את שיעור הדלק הביולוגי מבוסס המזון המשמש בתערובות דלק. 327 חברי פרלמנט התנגדו להצעה.

האיחוד האירופי דן בהכנסת שינויים ב"קווים מנחים לאנרגיה מתחדשת" משנת 2009, וב"קווים מנחים לאיכות הדלק" משנת 1998. כדי להפוך לחוק על ההצעות להיות מקובלות על 28 המדינות המיוצגות במועצת האיחוד. וכמובן יש להתגבר על התנגדויות תעשיית הדלקים הביולוגיים ושוחרי הסביבה.

מחלוקת על אופן השימוש בקרקע

בדו"ח לפאג' נטען שסובסידיות ממשלתיות לייצור דלקים מבוססי מזון באירופה מעודד את גידולם באדמות שאחרת היו משמשות לגידול מזון. על פי דו"ח שפרסם ארגון גרינפיס, ארצות הברית כבר משתמשת ב-40% מהתירס הגדל בה לייצור אתנול, ויותר מ-60% מכרוב הלפת הגדל באירופה משמש לכך.

זאת ועוד, מכמה מחקרים עולה שברמת התמרוץ האירופי הנוכחית דלקים ביולוגיים מבוססי מזון עלולים לבטל את הצמצום שהושג בפליטת גזי חממה עם הנהגת השימוש בהם. בירוא אדמה ברחבי העולם לשם גידול מזון לדלקים משחרר לאטמוספרה בחריש פחמן דו-חמצני, ובירוא יערות כרוך בצמצום מספר העצים הקולטים את הגז.

"מרכז מחקר המשותף" של האיחוד האירופי מעריך שביטול הסובסידיות הנוכחיות לדלקים ביולוגיים יוריד את מחיר השמן הצמחי ביבשת ב-48% עד שנת 2020.

דו"ח לפאג' מזהיר גם מההשלכות החברתיות של גידול המזון לדלקים ביולוגיים, הידועות כ"שינוי עקיף בשימושי קרקע".

"השפעות השינוי העקיף בשימושי קרקע אינן רק סביבתיות אלא גם חברתיות, והן מגבירות את נטל השימוש בקרקע, בפרט בארצות המתפתחות, המשפיע לרעה על ביטחונה במזון של האוכלוסייה המקומית, בפרט נשים". במילים אחרות, ככל שיותר תירס מופנה ליצור דלק, עולה מחירו במדינות שבו מגדלים אותו והוא חלק ממזון אוכלוסייתן.

"האיגוד האירופי לאתנול מתחדש" דוחה את הסברה שיבולי דלק ביולוגי פוגעים בייצור מזון. הוא טוען גם שמגזימים מאוד בתיאור השפעת השימוש בדלקים הביולוגיים על מחירי המזון.

1 Comment

  1. מנצל
    13 בספטמבר 2013 @ 13:46

    מתאים פה הציטוט של איינשטיין…. אני מניח שאתם יודעים איזה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן