Skip to content

אוגנדה: נערה שהרגה את אביה האנס נדונה לשש שעות מאסר בלבד

בית משפט אוגנדי מצא פשרה בין הצורך להעניש בת על הריגת אביה לבין הצדקת ההריגה, שהייתה תוצאה של חמש שנות אונס אלים מצידו. גל אהדה במדינה האפריקנית כלפי הפסיקה. הנערה שוחררה עוד באותו יום מהכלא ושבה לביתה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
לא לסרס, לתלות. נשיא אוגנדה, יוארי מוסאוואני (ויקימדיה)

בית משפט באוגנדה עורר היום עניין בינלאומי כשהורה לכלוא נערה שהרגה את אביה לאחר שזה ביצע בה אונס, לפרק זמן של שש שעות בלבד – ולאחר מכן להוציאה לחופשי. הפרשה זכתה לאהדה רבה בתקשורת המקומית והיא מכה גלים בעולם כולו.

התובע במשפט, פיטר מוגישה, אמר כי הנערה בת ה-18 נמצאת כעת בהריון מתקדם, לאחר שנאנסה על ידי אביה שוב ושוב. לדבריו, היא הודתה בביצוע ההירגה, באמצעות סכין מטבח ומאצ'טה. בשל הודאתה והעובדה כי פעלה מתוך הגנה עצמית, פסק השופט כי יש לכלוא אותה לשש שעות. בסופו שלאותו יום, היא שוחררה ממאסר.

העיתון "ניו ויז'ן", שבבעלות ממשלת אוגנדה, מדווח כי הנערה "לא יכלה לשחזר" את מספר הפעמים בהם אנס אותה אביה בן ה-58, שהתעלל בה מאז היתה בת 13. לדבריה, היא התחננה לאמה שתבוא לעזרתה ואף פנתה למשטרה המקומית, אך כל אלה בחרו להתעלם ממצוקתה. לדבריה, אביה נשבע שיוליד ילדים ממנה, כפי שקרה לשתי אחיותיה הבוגרות ממנה. "בסך הכול, הוליד האב המנוח חמישה צאצאים מבנותיו", נאמר בידיעה.

המשפט, שנערך בעיר מאסאקה שבמרכז אוגנדה, משך תשומת לב לאומית ועורר גל גדול של ביטויי אהדה לנערה. חבר הפרלמנט קריספוס איינה אודונגו, הצהיר כי המקרה הוא אבן דרך חשובה במאמץ להגן על נשים מאלימות מינית."בית המשפט עשה דבר טוב", אמר אודונגו, "זהו מקרה ראשון מסוגו והוא עומד להיות תקדים". הוא העריך כי המדינה לא תערער על גזר הדין, בשל האהדה הרבה שלה זוכה הנערה במדינה.

מיריה מאטמבה, פעילה ידוע למען זכויות נשים במדינה ומי שכיהנה לשעבר כשרת האתיקה, קראה לבצע סירוס באנסים. לדבריה, לא היה צורך לכלוא את הנערה אפילו לפרק הזמן הקצר הזה. "הפרשה הזו היא רגע אפל בהיסטוריה שלנו", קבעה, "לו היינו מסרסים אותם, מקרים כאלה לא היו מתרחשים. יש צורך בסיוע מומחים לנערה הזו ולמשפחתה כדי שיוכלו לצאת מהטראומה הזו, שאם לא כן הן תישארנה במצב טראומטי כל ימי חייהן".

נשיא אוגנדה, יוארי מוסאוואני, נוצרי שמרן, אמר לאחרונה כי לדעתו יש להטיל גזר דין מוות על אנסים ועל גילוי עריות. "אינני תומך ברעיון של הטלת מום במי שביצע גילוי עריות או טימא אחרים. אני חושב שלתלות אותם זה הרבה יותר טוב", אמר בנאום שנשא לרגל יום האישה הבינלאומי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן