Skip to content

יעלון: מחובתנו כמקבלי החלטות לעולם לא לזלזל באויב

שר הביטחון בטקס הממלכתי בהר הרצל לציון ארבעים שנים למלחמת יום הכיפורים: "בכל אחד שיצא חי משדות הקטל של סיני ורמת הגולן, נותרה צלקת והיא משפיעה על חיינו באופן זה או אחר"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

״ההישג שאליו הגיע צה"ל במלחמת יום הכיפורים, על אף תנאי הפתיחה הקשים, לא היה מתאפשר אלמלא עוז הרוח וההקרבה של הלוחמים באוויר, בים וביבשה, בקרבות הגבורה העקובים מדם בסיני וברמת הגולן – לוחמים אשר הובילו בעוז רוחם, ותיקנו במסירותם ובגבורתם כשלים ומחדלים של מנהיגות צבאית ומדינית", אמר היום שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, בטקס הממלכתי בהר הרצל לציון ארבעים שנים למלחמת יום הכיפורים.

שר הביטחון עם ברכה תנעמי, אימו של זכריה ז"ל, שריונר שנפל ביום השני של המלחמה ברמת הגולן בגיל 23 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון עם ברכה תנעמי, אימו של זכריה ז"ל, שריונר שנפל ביום השני של המלחמה ברמת הגולן בגיל 23 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

יחד עם זאת הדגיש השר יעלון, כי ״התוצאה הסופית של המלחמה, ניצחון צבאי מרשים של צה"ל, לא שינתה את הזעזוע שנגרם לכולנו. את ההבנה כי על מדינת ישראל השתלטו היוהרה והשאננות, ושהביטחון המופרז, הזלזול וחוסר הזהירות הפכו לחלק בלתי נפרד משגרת יומנו באותן שנים.

״לחמתי כחייל מילואים במלחמת יום הכיפורים, ועד היום מלוות אותי תחושות התדהמה וחוסר האונים, נוכח הבשורות הקשות אודות נפילתם של חברים ורעים לנשק, והחשש שמא מדינת ישראל עומדת בפני חורבן בית שלישי. אך זכורה לי גם המחויבות העצומה, האישית והיחידתית, שעלינו לנצח. מחויבות שליוותה גם את יקיריכם, שלחמו בחירוף נפש והקריבו את היקר מכול. את חייהם".

תמרורי אזהרה ולקחים חשובים

שר הביטחון הזכיר את הלוחמים ואמר: "בתוכנו מתהלכים רבים מבוגרי מלחמת יום הכיפורים, כשהם נושאים בגופם ובנפשם את צלקותיה של המלחמה ובראשם עדיין מהדהדות זעקות השבר הבוקעות מרשתות הקשר, של לוחמי צה"ל אשר נותרו חסרי אונים אל מול אויב מצרי או סורי שועט לעברם. דומה כי בכל אחד שיצא חי משדות הקטל של סיני ורמת הגולן, נותרה צלקת שכזו, והיא משפיעה על חיינו באופן זה או אחר. עבורי כשר הביטחון של מדינת ישראל, לצד הצער שאינו נגמר על חברי ילדות ורעים לנשק שנפלו באותם ימים, הציבה ומציבה המלחמה תמרורי אזהרה ולקחים חשובים מאין כמותם".

להקפיד להשמיע ולשמוע דעות שונות

באשר לחשבון הנפש הדגיש השר יעלון, כי ״עלינו לדרוש מעצמנו ומהכפופים לנו, במדים ושלא במדים, להקפיד להשמיע ולשמוע דעות שונות, לעודד מנהיגות משתפת ולדחות עריצות מחשבתית. להקפיד על יושרה ופיכחון, לזכור את הסכנה שבחוסר צניעות, לבחון כל בוקר מחדש את תקפותן של התפיסות המנחות אותנו ולא לקבל דבר כמובן מאליו. מחובתנו כמקבלי החלטות לעולם לא לזלזל באויב, לזכור שהתבונה נמצאת לא רק במקום אחד, להוביל דרך אחראית ושקולה של פתיחות, ולעודד תרבות ארגונית של ביקורת והטלת ספק. רק כך נוכל לעמוד באתגרים הכבדים הניצבים בפנינו.

טלטלות היסטוריות במזרח התיכון

לדברי השר, ״המזרח התיכון חווה בשנים האחרונות טלטלות היסטוריות שאת סופן איננו רואים, ואין ביכולתנו לחזות את תוצאותיהן. קצב השינויים הוא מהיר, ועלינו להיות ערים להם. באיראן ממשיך משטר שאפתני, אלים וקיצוני לפתח נשק גרעיני ולהיות מעורב בכל סכסוך באזור באמצעות חימוש גורמי טרור, מימונם ואימונם. מצרים טרם התייצבה מאז המהפכה ששינתה סדרי עולם, והטרור מסיני מציב אתגר רב משמעות. בסוריה נמשכת מלחמת האזרחים הקטלנית, ורודן חסר מעצורים לא מהסס לטבוח בתושבי מדינתו בנשק קונבנציונאלי ובנשק כימי, ולא חדל מלנסות לחמש ארגוני טרור שמטרתם לפגוע באזרחי מדינת ישראל. אנו מקווים למימוש הכוונה לפרק את סוריה מהנשק הכימי. המבחן יהיה ביישום ההסכם שהושג בין ארה"ב ורוסיה, קרי, במבחן התוצאה. על העולם להראות נחישות אל מול המשטר הקיצוני בטהרן ותוכניתו המתקדמת לפיתוח נשק גרעיני-צבאי, המאיימת לא רק על המזרח התיכון״.

חוד חנית אנושי וטכנולוגי

יחד עם זאת הבליט שר הביטחון את העובדה, כי ״בין הסערות הללו ניצבת מדינת ישראל, יציבה, פורחת ומשגשגת, בעלת הצלחות כבירות במגוון רחב של תחומים, חוד חנית אנושי וטכנולוגי, וגם חזקה ומרתיעה מאי פעם, סומכת רק על עצמה, על כוחה ועל צבאה, מושיטה יד לשלום אך נחושה לגדוע כל יד אשר מנסה או תנסה לפגוע בה. מדינה אשר אויביה שיגרו את צבאותיהם להילחם נגדה בפעם האחרונה בשנת 1973, ומאז הבינו, בעיקר בזכות גבורת לוחמי צה"ל באותה מלחמה, כי לא יוכלו לנו בשדה הקרב ולכן פנו לדרך הטרור, הטילים והרקטות. אך גם עוצמתנו אסור שתקהה את עינינו – מחובתנו כמקבלי ההחלטות לעמוד על המשמר שהפתעת יום הכיפורים לא תחזור על עצמה, ולהמשיך לנהל מדיניות שקולה ואחראית, בתבונה ובשום שכל״.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן