Skip to content

60% רוצים להשתמש באוטובוסים ורק 35% עושים זאת בפועל

אלה הנתונים העולים מסקר אור ירוק לקראת יום התחבורה הציבורית הבינלאומי שחל היום. הסיבה המרכזית – נוחות. הסקר מראה: ירידה דרמטית (47%) מהשנה שעברה (57%) בזמינות תחבורה ציבורית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פער גדול בין הנכונות להשתמש באוטובוסים ככלי התחבורה העיקרי לבין מספר הנוסעים שמשתמשים בהם בפועל – כך עולה מסקר חדש של עמותת "אור ירוק", שנערך בקרב 500 נשאלים בחודש פברואר 2013 באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה. הסקר נועד לבחון את שיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית בישראל ואת החסמים לשימוש בתחבורה ציבורית.

מהסקר עולה כי למרות ש-60% מהציבור מביע נכונות להשתמש באוטובוס ככלי התחבורה העיקרי, רק 35% ממנו אכן עושים זאת בפועל.

לקראת יום התחבורה הציבורית הבינלאומי, שחל היום, 20 לספטמבר, מתפרסמות לראשונה תוצאות סקר מיוחד שערכה עמותת אור ירוק בנושא התחבורה הציבורית בישראל.

המטרונית (צילום דני בר)

מתוצאות הסקר עולה, כי רוב הציבור (52%) בוחר להשתמש ברכב פרטי ולא בתחבורה ציבורית ככלי התחבורה העיקרי. הסיבה המרכזית אותה נתנו המשתתפים בסקר להעדפת נסיעה ברכב פרטי היא הנוחות (55%).

סיבות נוספות לחוסר השימוש בתחבורה ציבורית היו:

• מחזיקים רכב לצרכי עבודה (22%)
• הרכב הפרטי מהיר יותר (20%)
• לא רוצים להיות מוגבלים ללוח הזמנים של התחבורה הציבורית (7%).

נושא נוסף לגביו נשאלו המשתתפים בסקר הוא זמינות התחבורה הציבורית שבסביבת מגוריהם. על פי התוצאות, רק ל- 47% מהציבור ישנה תחבורה ציבורית זמינה מהבית למקום הלימודים או למקום העבודה. מדובר על ירידה של 10% מהשנה שעברה, אז ציינו 57% מהציבור כי יש תחבורה ציבורית זמינה מביתם.

בנוסף על פי תוצאות הסקר, לדעת מרבית הציבור (61%) הנסיעה באוטובוס בטוחה יותר מאשר הנסיעה ברכב פרטי.

מנכ"ל "אור ירוק", שמואל אבואב:  "מערך התחבורה הציבורית בישראל הוא בטיחותי יותר מנסיעה ברכב הפרטי. בשנה האחרונה עברה התחבורה הציבורית כברת דרך בדמות המטרונית והרכבת הקלה אך אין די בכך. אי שימוש בתחבורה ציבורית – החמצה לאומית. רק הממשלה יכולה לשנות את סדרי העדיפויות של הנוסעים. על המדינה להרחיב ולשפר את התחבורה הציבורית בכדי שתהיה זמינה ומהירה לכל דורש. רק כך ניתן יהיה לשכנע את הנהג הישראלי לעבור מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית ועל ידי כך להפחית את מספר תאונות הדרכים ולחסוך סכומי כסף גבוהים".

התפלגות הנוסעים בתחבורה ציבורית כרכב עיקרי לפי אזורי מגורים מראה את הממצאים הבאים:

• באזור ירושלים 49% מהציבור משתמשים באוטובוסים ככלי הרכב העיקרי שלהם.
• באזור הצפון 42% מהציבור משתמשים באוטובוסים ככלי הרכב העיקרי שלהם.
• באזור המרכז 36% מהציבור משתמשים באוטובוסים ככלי הרכב העיקרי שלהם.
• באזור הדרום 30% מהציבור משתמשים באוטובוסים ככלי הרכב העיקרי שלהם.
• באזור השרון 25% מהציבור משתמשים באוטובוסים ככלי הרכב העיקרי שלהם.

לאחרונה שוב עלו מחירי הדלק ורבים מתושבי המדינה מתקשים לעמוד בעול התשלום עבורו. אחת הדרכים לשפר את מצבם של נהגים רבים כי לשכנע אותם לעבור מהרכב הפרטי אל התחבורה הציבורית. באמצעות נטישת המכוניות הפרטיות, גם תעלה רמת הבטיחות בדרכים של הנוסעים, גם יימנעו פקקים המביאים לאובדן זמן יקר, גם זיהום האוויר יתמעט בצורה דרסטית ובנוסף, הציבור יזכה לחסוך אלפי שקלים בשנה.

כדי לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, יש להקצות מסלולי נסיעה מיוחדים, שיקצרו את זמני ההגעה והנסיעה. בנוסף, יש להגביר את האכיפה בנתיבים המיועדים לתחבורה הציבורית כך שרק הם ייסעו בהם. כמו כן מקומות העבודה צריכים לעודד הסעות מרוכזות או הגעה בתחבורה ציבורית, וכמובן – על התחבורה הציבורית להיות זמינה, זולה ונוחה לשימוש.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן