Skip to content

מדד המחירים לצרכן עלה רק ב-0.2%

עלייה מתונה זו הפתיעה את מרבית החזאים הכלכליים, שכן התחזית הממוצעת עמדה על 0.4%. הסעיפים העיקריים שמתנו את העלייה היו ההלבשה, ירקות טריים, נסיעות לחו"ל ושירותי תקשורת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדד המחירים לצרכן בחודש אוגוסט עלה ב-0.2% לרמה של 102.3 נקודות. עלייה מתונה זו הפתיעה את מרבית החזאים הכלכליים, שכן התחזית הממוצעת עמדה על 0.4%. נציין כי המדד האחרון יצא נמוך בהשוואה לממוצע ההיסטורי (0.38%) בחודשי אוגוסט. מתחילת השנה עלה מדד המחירים ב-1.8% (אמצע יעד האינפלציה של בנק ישראל) וב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב-1.3%.

הסעיפים שמיתנו

הסעיפים העיקריים שירדו ובכך מיתנו את עליית המדד היו: הלבשה (4.8%-), ירקות טריים (3.9%-), נסיעות לחו"ל (2.5%-) ושירותי תקשורת שמחירם ירד ב-0.7%. הירידה המפתיעה ביותר התקבלה בסעיף הנסיעות לחו"ל שבדרך כלל, מבחינה עונתית, תורם תרומה חיובית למדד הכולל. מדד מחירי המזון רשם עלייה מתונה של 0.2% בשל עיתוי מועד החגים שחלו מוקדם השנה. התייקרו במיוחד: עופות (ב-4.4%), משקאות חריפים וליקרים (ב-4.1%). הוזלו במיוחד: דגים קפואים (ב-5.3%) וטחינה (ב-4.2%).

הסעיפים שתרמו למדד החיובי

מנגד, השירותים והמוצרים שתרמו למדד החיובי היו: שירותי דיור בבעלות הדיירים שעלה ב-0.7% ותרם לעליית המדד הכולל כ-0.133%. מדובר בסעיף בעל המשקל הכבד ביותר בסל מדד המחירים לצרכן. נציין כי העלייה החודשית של סעיף זה הינה הנמוכה ביותר מאז אוגוסט 2007. עליית מחירי הדלק והשמנים הסתכמה ב-2.2%, מחירי הארחה, נופש וטיולים עלו ב-9.5%.

נזכיר כי, החל מחודש ינואר 2013 מדד המחירים לצרכן מחושב במתכונת מעודכנת, הבנויה לפי מערכת משקלות חדשה. השינויים שביצעה הלמ"ס נועדו לשקף טוב יותר את סל הצריכה.

הכותב הוא מנהל המחקר של אינפיניטי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן