Skip to content

"הקצב ממירפור" נידון למוות בבנגלדש

עוד אחד מראשי המפלגה האסלאמית הגדולה בבנגלדש נידון למוות בגין פשעים נגד האנושות. עבדול קדר מולה, "הקצב ממירפור" רצח והסית לרצח המוני במלחמת בנגלדש שהתחוללה ב-1971
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פקיסטן - הודו - בנגלדשעבדול קדר מולה, שנודע בכינוי "הקצב ממירפור" נידון לעונש מוות בבית המשפט העליון בבנגלדש בגין פשעים נגד האנושות. הוא נאשם כי רצח והסית לרצח המוני במלחמת בנגלדש שהתחוללה ב-1971 ובה נהרגו על פי הערכות שלושה מיליון בני אדם.

מולה, המכחיש את כל ההאשמות, הורשע במשפט שנערך בפברואר השנה בפני בית דין מיוחד לפשעי מלחמה ונידון למאסר עולם. הוא עירער על פסק הדין ובית המשפט העליון של בנגלדש החמיר את העונש שנגזר עליו. המשפט עורר מהומות במדינה, בין תומכיו המאשימים את הממשלה בנקמנות פוליטית ובין מתנגדיו שזעמו על קולת העונש הקודם.

בשנת 1971 פרצה בפקיסטן מלחמת אזרחים: תושבי חלקה המזרחי, בנגלדש היום, מרדו בשלטון המרכזי בדרישה לאוטונומיה ומאוחר יותר לעצמאות. וצבא פקיסטן נשלח ממערב המדינה לדכא את המרידה. ממשלת בנגלדש טוענת שכשלושה מיליון תושבי מזרח פקיסטן נהרגו במלחמה, וכעשרה מיליון נמלטו להודו השכנה.

בדצמבר 1971 פלש צבא הודו למזרח פקיסטן והתייצב לצידה במלחמה. צבא פקיסטן נכנע בדאקה, בירת בנגלדש היום, ו-90 אלף חייליו הפכו לשבויי מלחמה. ב-16 בדצמבר 1971 זכתה מזרח פקיסטן לעצמאות ושינתה את שמה לבנגלדש.

פצעי המלחמה הזאת לא הגלידו עדיין. עד היום מתחוללים בה מאבקים אלימים בין חילונים לקיצונים דתיים. בשנת 2010 הקימה ממשלת בנגלדש הנוכחית, החילונית, בית דין מיוחד לדון את אלה שהואשמו בשיתוף פעולה עם כוחות פקיסטן שפלשו אל המחוז, בעיקר המפלגה האסלאמית.

סגן המזכיר הכללי של המפלגה האסלאמית במדינה, עבדול קדר מולה, 65, נאשם שהסית לרצח המוני, עינויים ואונס, ברובע מירפור שבעיר דאקה, מעשים שהקנו לו את הכינוי "קושאי" – "הקצב ממירפור", והפכו אותו לאחד המנהיגים מטילי האימה בקרב המפלגה האסלאמית. מולה הוא האחרון בסדרת מנהיגים אסלאמיים שנשפטו בשנת 2013 בגין בגידה, רצח, עינויים ואונס במהלך מלחמת בנגלדש, ונדונו למוות ולמאסר עולם.

התובע במשפט, זיאד אל מלום, אמר שההחלטה להחמיר בעונש התקבלה על ידי ארבעה מחמשת השופטים שדנו בערעור. עורך דינו של מולה, טאז'ול אסלאם, אמר ש"נדהם" מגזר הדין: "זאת הפעם הראשונה בהיסטוריה של דרום אסיה שבית משפט עליון מחמיר עונש שהטיל בית משפט זוטר".

מלחמת בנגלדש זכורה גם בזכות קונצרט הצדקה הגדול ביותר עד זמנה. ארגנו אותו ג'ורג' הריסון וראווי שנקר. שני מופעים נערכו במדיסון גרדן בניו יורק ב-1 באוגוסט 1971, בהשתתפות גדולי עולם הרוק של העידן, וכדברי שנקר: "ביום אחד כל העולם למד להכיר את השם בנגלדש".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן