Skip to content

תגובות חריפות במערכת הפוליטית לביטול חוק ההסתננות

המערכת הפוליטית סוערת סביב פסיקת בג"ץ. ח"כ יריב לוין: שוב מתגלה שבעיני בג"ץ, אזרחי ישראל שווים פחות מאשר מחבלים או מהגרים בלתי חוקיים". ח"כ דב חנין: "להפסיק להפריח ססמאות ריקות של שנאה, לקבוע תכנית שיקום מיידית לשכונות הדרום, להתייחס למבקשי המקלט כבני אדם ולהתייחס לעצמנו כחברה אנושית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי הוא מתכוון למצוא דרכים אחרות למימוש מדיניותו לבלימת ההסתננות. "אני נחוש להמשיך ולהוביל את פעולות הממשלה לטיפול בתופעת ההסתננות", אמר נתניהו בתגובה לפסיקת בג״ץ שביטלה פה אחד בהרכב של תשעה שופטים את התיקון שיזם לחוק למניעת הסתננות, המאפשר מעצר מינהלי של לפחות שלוש שנים למי שנכנס לישראל ללא אשרה.

"בזמן שמדינות רבות בעולם מתמודדות עם תופעת ההסתננות, אנחנו בלמנו אותה ובחודש שעבר לא חצה את גבולנו הדרומי אפילו מסתנן אחד", אמר נתניהו. "תוצאה זו הושגה בזכות מכלול האמצעים שנקטנו ובהם הקמת הגדר בגבול הדרום. לצד כיבוד החלטת בג"ץ, אני מתכוון למצוא יחד עם שר הפנים והיועץ המשפטי לממשלה דרכים שיתיישבו עם החלטת בג"ץ ויאפשרו את מימוש המדיניות הנחושה שלנו שבלמה את ההסתננות והשיבה כבר אלפי מסתננים".

כלאסהרונים שבו כלואים כאלפיים מבקשי מקלט (צילום: שרון ליבנה)

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון הגיבה לפסק הדין החריג: "בית המשפט העליון הסיר היום כתם מכוער מספר החוקים של מדינת ישראל, והבהיר פה אחד שבדמוקרטיה הישראלית לא ניתן לשלול לתקופה ממושכת את חירותם של חפים מפשע, גם אם חוקיות שהותם בארץ מוטלת בספק. ההחלטה הנדירה של ביהמ"ש העליון, רק מדגישה עד כמה מדובר בחוק דרקוני ולא מוסרי".

גלאון הוסיפה כי "זכותה של מדינת ישראל לשמור על גבולותיה ולפקח על הבאים בשעריה, אך במקום לגבש מדיניות מסודרת, ישראל מתייחסת למסתננים כ'פדאיון' גרסת שנות האלפיים ומבקשת לכלוא אותם כאילו היו סיכון ביטחוני. אני מקווה שממשלת ישראל תשכיל בעקבות החלטת בג"ץ לגבש פתרון הומניטרי לסוגיית הפליטים ומהגרי עבודה, ותפסיק עם אסטרטגיית ההסתה והשיסוי הגזענית שהיא נוהגת בה".

שרת המשפטים, ציפי לבני: "בבעיית המסתננים הבלתי חוקיים צריך לטפל בכלים חוקתיים, ועל בג"ץ צריך להגן מפני ניסיונות בלתי ראויים להחלישו. מותר לחלוק ולמתוח ביקורת עניינית על החלטות בג"ץ, אבל לא להשתלח ולהתלהם בו באופן שפוגע במעמדו המיוחד והחיוני במשטר דמוקרטי. ישראל היא מדינת חוק ודמוקרטיה, ולכן עלינו ללמוד את פסיקת בית המשפט ולמצוא פתרונות לבעיית המסתננים – אך באופן שיעמדו במבחני החוקתיות. אתנגד לכל ניסיון לנצל את הפסיקה, שהתקבלה היום פה אחד ובהרכב של תשעה שופטים, כדי להחליש את בית המשפט העליון".

יו״ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין: "לנגד עיני חברי הכנסת צריכים לעמוד כאבם וזעקתם של תושבי דרום תל אביב, אילת ומקומות נוספים. לכן, עם כינוס מושב החורף על הכנסת להתגייס לחקיקה אינטנסיבית ומידתית שתביא לפתרון מצוקתם של האזרחים בישראל מחד ותעמוד במבחנו של בג"ץ מאידך".

ח"כ יריב לוין (הליכוד ביתנו) תקף את בג"ץ על הפסיקה: "ההחלטה הזאת הופכת את מדינת ישראל ממדינת העם היהודי למדינת כל מהגריה. בית המשפט הוכיח פעם נוספת שהוא מנותק מהמציאות ומהעם ומנותק מהמשפט. לבית המשפט העליון לא הוקנתה סמכות לפסול. לצערי הרב, שוב מתגלה שבעיני בג"ץ, אזרחי ישראל שווים פחות מאשר מחבלים או מהגרים בלתי חוקיים".

ח"כ ראובן ריבלין הזכיר כי הסתייג בשעת חקיקת החוק: "לא טוב שבג״ץ מתערב בחקיקת הכנסת, אך גם הכנסת צריכה להיות זהירה בהחלטותיה ולא להשאיר חקיקה עמומה לבחינת בג"ץ". ריבלין שכיהן כיו"ר הכנסת בעת אישור החוק, אמר: "הזהרתי אז שאישור חוק זה במתכונתו הנוכחית עלול להזמין את התערבות בג״ץ והצעתי הסדרים חלופיים שיעמדו במבחן החוקתיות ויגשימו את מטרות החקיקה. לצערי עמדתי לא התקבלה, ושוב אנו נגררים לפגיעה בהפרדת הרשויות".

ח"כ דב חנין (חד"ש), שבעת חקיקת החוק נאם נגדו ארוכות במליאה: "הגיע הזמן לשינוי כיוון אמיתי. פליטים ומבקשי מקלט אינם עבריינים. כל עוד הם נמצאים בארץ אין להמשיך ולרכזם, ללא זכויות, בשכונות המוחלשות ביותר של דרום תל אביב וערים אחרות. כל עוד הם נמצאים בארץ ולא יכולים לחזור לארצות מהן הם ברחו צריך לבדוק לעומק את בקשות המקלט שלהם ולאפשר להם לעבוד כאן באופן חוקי, ובמקביל – להפסיק מיד לייבא עובדים זרים חדשים לישראל. הגיע הזמן לעשות זאת: להפסיק להפריח ססמאות ריקות של שנאה, לקבוע תכנית שיקום מיידית לשכונות הדרום, להתייחס למבקשי המקלט כבני אדם ולהתייחס לעצמנו כחברה אנושית".

בעקבות פסיקת בג"ץ הודיעה ח"כ מירי רגב (ליכוד), יו"ר ועדת הפנים, כי תכנס היום את הוועדה לדיון דחוף בנושא.

[related-posts]

 

3 Comments

  1. חיפוי
    19 בספטמבר 2013 @ 8:19

    תודה רבה למגפון שמצנזרים תגובות שבמקומות אחרים מתפרסמות

  2. צדוק התקוה
    17 בספטמבר 2013 @ 19:16

    אולי הבג"צ רוצה שנקלוט אותם ניתן להם דירות חינוך רפואה למבוגרים בינהם פנסיה וכמובן איחד משפחות אסור להיות רעים אלה בני אדם מה לא שכחתם את השואה הינה שבדיה הליברלית עם המוסרי יותר מהיהודים קלטה אלפים מה קיבלה שבדיה/ צרפת בתמורה פשע סוחרי סמים אנסים כנופיות [אבל אז אימרו מה לנו אין פושעים ואני אומר מי צריך תוספת] התקפות ונדלזים שריפת רכבים בקיצור אינתפאדה צריך ללמוד מהאירופים

    • עמית מנדלזון
      19 בספטמבר 2013 @ 9:53

      מעניין שגם אתה לומד מהאירופים… מגרמנים של שנות ה-30 ליתר דיוק. אם תקלוט אותם באמת, מה שאתה לא רוצה ולא מסוגל לקבל, הם יהיו אזרחים מהשורה, אבל אתה מראש שמת להם סטיגמה של גנבין ואנסים ואתה אפילו לא טורח לומר "יש בהם כמה שהם…" אתה גזען שעושה הכללות. אם תיתן לאזרח שוויון זכויות ולא תפלה אותו על בסיס מוצא ודת הוא לא יהיה שונה ממך , אבל זה בדיוק מה שמפחיד אותך שתגלה שאתה לא ממש שונה מאף אחד

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן