Skip to content

האם אבטחת הישובים באיו"ש בדרך להפרטה?

כבר לפני כמה חודשים אישר דובר צה"ל שנערכת עבודת מטה מקיפה לבחינה מחודשת של כל נושא הגנת/אבטחת הישובים. הודעת מערכת הביטחון מהיום המתייחסת לישובים בעוטף עזה וגבול הצפון, שלפיה אין עוד צורך בהשתתפות חיילים בהגנתם, מצביעה על שצפוי גם לישובים ביהודה ושומרון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
באדיבות: Jeff Emanuel
באדיבות: Jeff Emanuel

ביהודה ושומרון יש כמאה וחמישים ישובים יהודיים שבהם מתגוררים כ-400 אלף תושבים ותלמידים (תושבי השכונות החדשות בעוטף ירושלים אינם נכללים בנתון זה) וכמה עשרות ישובים במרחב זה, זוכים לאבטחה צה"לית רציפה.

רבים מאתנו נטלו בעבר חלק בפעילות אבטחת ישובים, שאותה מבצעים בדרך כלל חיילים שאינם משתייכים למערך הלוחם ומכאן שמיומנותם בביצוע המשימה, בפרט בשעת מבחן, מוטלת בספק גדול.

אם לא די בכך, לא אחת מתאפיינת פעילות החיילים בסיטואציות שלא מן העניין, כגון ליווי ילד/ה לשיעור מוזיקה בישוב שכן. פעילות מקפת ויקרה זאת יכולה אולי להיות אפקטיבית כנגד גנבות רכוש, אך לא מעבר לכך ובוודאי שאינה יכולה לטפל כהלכה, לא כל שכן למגר ובזמן אמת, פעילות חבלנית. את המצב הנוכחי אפשר לתמצת בשלוש מילים: יקר ולא מועיל.

אם מרכיבים מסוימים בקואליציה לא יצליחו לטרפד את השינוי שמבקשת לחולל מערכת הביטחון, יחסוך צה"ל ממון רב, אולם המדינה תאלץ קרוב לוודאי לשאת בהוצאות כפולות ומכופלות. תהה זו "שעתם היפה" של שני גורמים עיקריים.

בראש ובראשונה, חברות אבטחה פרטיות, שיגייסו המוני יוצאי יחידות לוחמות. סביר להניח שלוחמים אלה לא ימהרו להצטרף למיזמי אבטחת היישובים בתעריפים המשולמים כיום לשומרים בכניסות לקניונים למשל. מיותר לציין שעלויות אלו יושתו על מזמיני/מקבלי עבודת האבטחה.

הגורם הנוסף הן חברות מקומיות העוסקות בפיתוח ואספקת מערכות גידור והגנה מתוחכמות, וישראל נמצאת בחזית העולמית בתחום זה. המדובר בציוד מכפיל כוח, ששימוש מושכל בו אמור להפחית את מספר השומרים שידרשו להגן על כל ישוב. אולם התקנת ותחזוקת מערכות אלה, אף הפשוטות שבהן, יקרה במידה שלא  תאפשר לתושבי הישובים לשאת בנטל לבדם.

כך אנו עלולים למצוא את עצמנו ניצבים בפני אבסורד שבו תחת דגל החיסכון, תיושם האלטרנטיבה הנדרשת בפני עצמה, אך זו תעלה למדינה כפל מונים. השאלה שבוודאי תישאל אז תהיה "במה הועילו חכמים?"

מן הראוי לציין שעסקנו כאן במעגל האבטחה החיצוני ההיקפי בלבד, שכן בהתפתח אירוע חבלני עוין ממשי, את החתירה למגע ומיגור המחבלים עושים היום ויעשו גם להבא, היחידות המיוחדות של צה"ל או הימ"מ.

 ——————————————————————————————————————–

דודי (דוד) ירון, סופר ומרצה, סא"ל מיל' בחיל האוויר. מחבר רומנים צבאיים עתידיים. לאחרונה יצא לאור ספרו החמישי "העם האיראני מעניק בזאת", רומן מתח אקטואלי העוסק בפעולה התקפית איראנית המתרחשת בלב לונדון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן