Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 27.9.2013

רומן גרפי יפהפה, המשך נהדר ל"פרנסוס על גלגלים", ספר מרתק על חקלאות ומשמעויותיה ועוד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יומנה של לוכדת כרישים / אורית ברגמן  על הספר הזה נאמר גם שהוא "רומן גרפי לצעירים", ונדמה לי שאין הגדרה קולעת מזו.  למרות שקהל היעד הם ילדים בוגרים או נוער, בעייני זהו ספר לכל גיל. ראשית, לא מדובר ברומן גרפי מן הסוג שבו כל פעולה או מחשבה באה לידי ביטוי באיור וטקסטים יוצאים מפיהם של הדמויות.                                 ביומנה של לוכדת כרישים תופס הטקסט את עיקר המקום והאיורים מלווים אותו ביד חופשית, איפה שנכון, איפה שמתאים, איפה שמתחשק. והאיורים פשוט נפלאים, נאיביים, מלאי פרטים, עושי חשק לגזור אותם ולהדביק על המקרר.

קיץ סוער אחד בחייה של גל שיוצאת לפענח את חידת היעלמו של אביה, בורחת מביתה שבירושלים ומצטרפת לצוות הצוללים של המצפה התת ימי באילת.             בעייני מדובר בספר שיכול לחדש עבור צעירים את חווית הקריאה הנשכחת ואת התאוריה הזו אני מתכוון לבדוק בקרוב מאוד על  הצעירה שלי.

יומנה של לוכדת כרישים מאת אורית ברגמן, הוצאת אסיה, 141 עמ'

חנות הספרים הרדופה / כריסטופר מורלי  ספר המשך ל "פרנסוס על גלגלים", הספר הראשון שראה אור בהוצאת זיקית לפני כמספר חודשים ושטרם נתקלתי במישהו שקרא אותו ולא דיבר עליו אחר כך במשך ימים ארוכים.                                                "פרנסוס על גלגלים", ספרו הראשון של מורלי מבין עשרות שעוד יפרסם בהמשך, זכה לאהבה עצומה מצד הקוראים.  תגובה זו הביאה את מורלי לכתוב המשך להרפתקאותיהם של רוג'ר והלן מייפלין שמגיעים סוף סוף לברוקלין ופותחים את "פרנסוס בבית", חנות למכירת ספרים יד-שנייה. גם הספר הזה, כמו קודמו מגולל בתוך ההרפתקה עצמה אין ספור אמירות על ספרים ועל ספרות. על אנשים אוהבי ספר ועל תרבות בכלל. "חנות הספרים הרדופה" הוא אחד מאותם ספרים שתרצו להשאיר בבית גם אחרי שתקראו פעם או פעמיים. תוכלו ליהנות ממנו גם אם לא קראתם את "פרנסוס", אבל נדמה לי שהחוויה תהיה שלמה יותר אם תעשו את הדברים בסדר הנכון.

חנות הספרים הרדופה מאת כריסטופר מורלי, הוצאת זיקית, תרגם מאנגלית:יהונתן דיין, 332 עמ'

מהפכת קנה הקש – מבוא לחקלאות טבעית / מסנובו פוקואוקה  אחד הספרים המרתקים והמסקרנים שהתגלגלו אל פתחי בזמן האחרון. פוקאוקה, איכר ופילוסוף יפני, התפרסם בזכות שיטת החקלאות הטבעית שפיתח שדגשה העיקרי הוא אפס התערבות חיצונית. מאז יצא לאור לפני כארבעים שנה, רעיונותיו היוו השראה והשפיעו על רבים מתחומים שונים, מאקולוגיה ועד תזונה.

הספר אומנם עוסק ברובו בחקלאות ואם להיות מדויקים יותר, בגידול דגנים, ובכל זאת, זהו אינו ספר לחובבי חקלאות. או לא רק – "מהפכת קנה הקש" עוסק במישרין ובעקיפין במגוון נושאיםהקשורים לחיי האדם בעידן המודרני-תעשייתי. מהם חיים ראויים? מה צריכים להיות יחסי הגומלין בין האדם לטבע הסובב אותו?

אולי לא תתחילו לגדל אורז בר בגינה הפרטית שלכם עם סיום הקריאה, אך לכל הפחות תישארו עם הרבה חומר למחשבה.

מהפכת קנה הקש מאת מסנובו פוקואוקה, הוצאת פרדס, תרגם מאנגלית: אליק פלמן, 210 עמ'

בן-גוריון – אפילוג / אבי שילון  על אף שעל בן-גוריון נכתבו יותר ספרים מעל כל מנהיג אחר, וכנראה שבצדק, מעט מאוד, אם בכלל, עסקו בפרק החשוב של דמי ימיו. מי שרעיונותיו וההחלטות שקיבל במהלך שנות כהונתו ממשיכות להדהד עד עצם ימים אלה (גיוס בני הישיבות, למשל), לא הפסיק להביע את עמדותיו ומחשבותיו גם בשנותיו האחרונות לאחר הפרישה לקיבוץ שדה בוקר.

ארבעים שנה לאחר מותו של בן-גוריון נחשפת תקופת חייו האחרונה בה הוא בוחן כמשקיף מן הצד את יצירת חייו, מדינת ישראל, ובתוך כך נחשפת השקפת עולמו על נושאים רבים. מלחמת יום הכיפורים שכה הרבו לעסוק בה לאחרונה, פרצה חודש אחרי התדרדרות ממשית במצבו והוא נפטר כמה שבועות לאחר סיומה.                                              בן-גוריון – אפילוג הוא הזדמנות טובה ללמוד עוד על מי שנחשב לגדול והמשפיע מבין ראשי הממשלה, בעיקר לנוכח ההנהגה הנוכחית, המגוחכת לעתים עד לדמעות.

בן-גוריון – אפילוג מאת אבי שילון, הוצאת עם עובד, 284 עמ'

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן