Skip to content

צה"ל השתמש ברימוני גז והלם נגד דיפלומטים זרים

היום בצהריים הגיעו דיפלומטים עם רכבי סיוע חירום לבקעת הירדן לסייע לפלסטינים שבתיהם נהרסו על ידי צה"ל. כוח צה"ל מנע את הגשת הסיוע והשתמש באמצעי פיזור הפגנות. הדיפלומטים זועמים וטוענים כי ישראל הפרה את החוק הבינלאומי ואת אמנת ז'נווה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צה"ל מנע היום (שישי) מדיפלומטים זרים מצרפת, בריטניה, ספרד, אירלנד, אוסטרליה והלשכה המדינית של האיחוד האירופי לפרוק אוהלים, ציוד ואספקת מזון ומים ביישוב הפלסטיני חירבת אל-מחול, שבו חיים 120 תושבים. שני טנדרים עמוסים בציוד הגיעו ליישוב השוכן מתחת להתנחלות חמדת בבקעת הירדן ליד בא"ח חטיבת כפיר. פעילי הסיוע והדיפלומטים ביקשו לעזור לפלסטינים שבתיהם נהרסו על ידי צה"ל בצו בית משפט ביום שני השבוע.

el mahul
חיילים מונעים פירוק ציוד מרכב הסיוע בחירבת אל-מחול (צילום: וואפא)

לדברי הפלסטינים נהרסו בתיהם הרעועים וגן ילדים לאחר שבית המשפט בישראל קבע כי הבתים נבנו ללא אישורי בנייה נדרשים. הפלסטינים זועמים וטוענים כי משפחותיהם חיות בשטח במשך דורות עם עדרי הכבשים שלהן. ביום שלישי השבוע, יום לאחר הריסת הבתים, הגיעו למקום אנשי הצלב האדום והציבו כמה אוהלים כסיוע חירום. לדברי אנשי הצלב האדום, צה"ל אילץ אותם לסלק מהמקום את האוהלים וכך עשו. התושבים מסרבים לפנות את השטח ונותרו ללון תחת כיפת השמיים.

היום בשעות הצהריים הגיעו לשטח שני טנדרים מסחריים עמוסים באוהלים וציוד חירום. לדברי הפלסטינים הגיעו לפחות 12 כלי רכב צה"ליים למקום ומנעו בכוח את פירוק הציוד תוך שימוש ברימוני הלם ורימוני גז מדמיע. במהלך המאבק נמשכה או נדחפה מריון קסטאינג, דיפלומטית צרפתייה, מחוץ לאחד מכלי הרכב והוטחה אל הקרקע. "משכו אותי מחוץ לרכב והצמידו אותי לקרקע מבלי להתחשב בחסינות הדיפלומטית שלי", אמרה הדיפלומטית לסוכנות רויטרס. צה"ל הכריז על השטח שטח צבאי סגור. לאחר מאבק בין פעילי הסיוע הפלסטינים והדיפלומטים, נעצרו שלושה פלסטינים, וכלי הרכב עזבו את המקום.

el mahul
חיילים מרתקים פלסטיני במהלך העימות בחירבת אל-מחול (צילום: וואפא)

הדיפלומטים, כך דווח, זועמים על התקרית ומתכוונים להעביר תלונותיהם ופרטי התקרית לממשלותיהם. "הנסיבות לא משנות את העובדה כי ישראל הפרה את החוק הבינלאומי ואת אמנת ז'נווה", מסרו למגפון. "הבהרנו לרשויות בישראל שאנחנו מודאגים מהרס שכזה, ושאנחנו סבורים כי הוא גורם סבל לא נחוץ לאזרחים פלסטינים רגילים, פוגע בתהליך השלום ומנוגד לחוק הבינלאומי", הגיב היום דובר הקונסוליה הכללית של בריטניה בישראל. "אני קורא לרשויות בישראל לכבד את מחויבויותיהן ככוח כובש", אמר מתאם הפעולות ההומניטריות של האו"ם בשטחים הכבושים, והוסיף כי "ככוח כובש הרשויות נדרשות להגן על הקהילות שבאחריותן, ובמיוחד להפסיק את הרס הבתים והרכוש של הפלסטינים".

el mahul
דיפלומטים נמלטים מהגז המדמיע (צילום: וואפא)

מדובר צה"ל נמסר כי "קבוצה של עשרות פלסטינים, יחד עם פעילים אירופים, ניסו להקים מאחז בלתי חוקי באמצעות אוהלים בשטח הסמוך ליישוב חמדת שבצפון בקעת הירדן, מהלך דומה שניסו לבצע לפני כשבוע. קבוצת הפעילים והפלסטינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל שהגיעו לפנותם כפי שפונו לפני כשבוע, אך הקבוצה המשיכה לנסות להקים את המאהל במקום מאוהלים שאוחסנו במשאית שהביאו עמם. במהלך האירוע הוכרז המקום כשטח צבאי סגור בצו אלוף, ושלושה ממפרי הסדר שסירבו להתפנות ותקפו את החיילים, נעצרו. המשאית הוחרמה בהתאם ע"י כוחות הביטחון".

מהרשות הפלסטינית נמסר כי "ישראל פועלת לחבל במזיד בשיחות השלום". דברים אלו מצטרפים לדבריו של ראש משלחת הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת, שאמר אתמול (חמישי), שיחות המו"מ עם ישראל עלולות להגיע לסיום עם ישראל תמשיך בהרס בתים, הרג פלסטנים ובניית התנחלויות.  "יש מין פגיעה במזיד בשיחות המשא ומתן מאז תחילתן", הוא אמר בזמן סיור שערך עם דיפלומטים ועיתונאים בבקעת הירדן, "בכל פעם שיש התחדשות בדו שיח", הוא אמר, "יש הודעות מישראלים שיש בהן פגיעה מחבלת במשא ומתן כמו הודעה על חידוש בניית התנחלויות".

el mahul
המאבק בין החיילים לפלסטינים באל-מחול (צילום: וואפא)

עימותי יום שישי בשטחים

תוך כך התעמתו היום חיילי צה"ל עם 30 מפגינים בהפגנה השבועית נגד בחומה באזור נעלין, בבלעין מול 20 מפגינים, מול 70 בהתנחלות כפר קדום, בנבי סלאח מול 30 מפגינים ומול 20 מפגינים בביתוניא. על פי הדיווח לוו כל ההפגנות בהתפרעויות שכללו זריקות אבנים והצתת צמיגים. כוחות צה"ל הגיבו בשימוש באמצעי אלפ"ה (אמצעים לפיזור הפגנות הכוללים גז מדמיע, רימוני הלם וקליעי כדורי מתכת מצופים גומי). לא נמסר על פצועים משני הצדדים.

el mahul
חיילים מחזירים לטנדר ציוד שנפרק (צילום: וואפא)

4 Comments

  1. sofar
    21 בספטמבר 2013 @ 11:27

    חוצפה!
    זה שיש להם חסינות דיפלומטית לא אומר שמותר להם להתערב בעיניינים פנימיים של מדינה. אילו דיפלומט ישראלי היה עושה דבר כזה במדינות באירופה הוא היה מגורש כ-Persona non grata.
    הם יכולים לדבר על מה שבא להם, אבל יש גבולות שאינם מותרים להפרה, גם לדיפלומטים!
    זאת אירפה, רבותי!

    • עמית מנדלזון
      21 בספטמבר 2013 @ 14:07

      בולשיט, מתי לאחרונה שמעתם על דיפלומט שהוכרז באירופה כפרסונה נון גרטה ? בשום מקום בעולם לא היא כוחות הביטחון מספיק טיפשים כדי להשתמש ברימוני גז מול דיפלומטים, זו לא חוצפה של הדיפלומטים זו שכות הדיבור החופשית שלהם, זו טפשות של מדינת ישראל

  2. צדוק התקוה
    21 בספטמבר 2013 @ 8:06

    "הבהרנו לסורים שאנחנו מודאגים מהרס שכזה, ושאנחנו סבורים כי הוא גורם סבל לא נחוץ לאזרחים הסוריםרגילים, ומנוגד לחוק הבינלאומי", נו אז מה ??

  3. חיים פרידמן
    21 בספטמבר 2013 @ 3:44

    מדוע גירסת הפלסטינים ועוזריהם זוכה לעדיפות בדיווח שאמור להיות עובדתי? ממש הצנעתם את העובדה שצהל פעל למימוש צו בימ"ש לפנוי מאחז פלסטיני בלתי חוקי. לא קשה לנחש שלו היה מדובר בפנוי מאחז יהודי לא חוקי הייתם מבליטים את ההצדקה המשפטית לכך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן