Skip to content

פיץ': דירוג האשראי של קרואטיה נופל פעם נוספת

דירוג האשראי של יעד התיירות הפופולארי לאלפי ישראלים נופל בפעם שנייה בשנה האחרונה • הירידה בדירוג באה בעקבות עלייה באחוז החוב מהתוצר ותחזית עגומה לשיעורי צמיחה נמוכים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת דירוג האשראי האמריקאית פיץ' הורידה את דירוג האשראי ארוך הטווח במטבע הזר של קרואטיה מרמה של -BBB לרמה של +BB, בזמן שדירוג האשראי ארוך הטווח במטבע המקומי ירד לרמה של -BBB מרמה של BBB. אופק הדירוג עומד על יציב רמז לכך שלא יהיה שינוי בדירוג בטווח של שמונה עשר החודשים הקרובים.

חברת הדירוג הודיעה, כי זהו כרסום נוסף בדירוג האשראי של המדינה, מאז ניתן לה הדירוג האחרון בנובמבר שנה שעברה. בפיץ' שינו את התחזית בנוגע לגירעון התקציבי של המדינה ל-4.7% מ-3.9% בשנת 2013. בחברת דירוג האשראי צופים כי אחוז החוב מהתוצר יעמוד על 66% עד סוף שנת 2016, 4% יותר מהתחזית האחרונה.

החוסן הכלכלי מתחיל להיסדק - חומת דוברובניק בקרואטיה (צילום: ויקימדיה)
החוסן הכלכלי מתחיל להיסדק - חומת העיר דוברובניק בקרואטיה (צילום: ויקימדיה)

שיעור צמיחה נמוכים הם גורם נוסף לירידה בדירוג האשראי. בפיץ' חוששים כי שיעור צמיחה הנמוך יפגע ביכולתה של המדינה להחזיר את התחייבויותיה. קרואטיה עדיין במיתון כלכלי, נתון הבא לידי ביטוי בהצטמקותה של הכלכלה הקרואטית ב-11% ובמקביל בעלייה ברמת האבטלה.

בפיץ' מציינים כמה גורמים שעלולים לשנות את הדירוג הנוכחי של קרואטיה. הראשון נוגע ליכולתה של המדינה בבנייתה של תכנית ארוכת טווח לצימצום התחייבויותיה.

כשלון בבנייה של תכנית אסטרטגית ארוכת טווח שכזו עלול להעמיק את ההתחייבויות של המדינה ולפגוע בדירוג האשראי של קרואטיה פעם נוספת. לחילופין, התקדמות אל עבר רפורמות במדיניות הפיסקלית של קרואטיה, והורדה של החוב הממשלתי, עלולים להעלות את דירוג האשראי בטווח הבינוני.

אי יכולתה של הכלכלה הקרואטית להתאושש יכול להעלות סימני שאלה רבים, לגבי יכולתה של הממשלה להחזיר את הלוואותיה. כפועל יוצא מזה הדירוג של המדינה עלול להיפגע פעם נוספת. רפורמות מבניות עלולות להעלות את שיעור הצמיחה ועמן גם את דירוג החוב של הממשלה.

לעת עתה אופק הדירוג שניתן למדינה הוא יציב. הסיכוי לשינוי בדירוג האשראי בטווח הבינוני במקרה זה אינו גדול, והוא יוותר ברמתו הנוכחית לפחות בטווח של שמונה עשר חודשים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן