Skip to content

אופקו – הציפור הזרה של המעוף

בלב ליבה של הסערה בשוק ההון ובתקופה קשה המאופיינת בבריחה של משקיעים וחברות לחו"ל, נכנסת לשוק הישראלי חברה ביומד זרה ותופסת את מקומה לצד חברות אשר מהוות "מראה" למשק הישראלי. צעד זה כנראה לא יתרום באופן משמעותי להבראה המיוחלת של הבורסה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שוק ההון הישראלי עובר לאחרונה תקופה לא פשוטה, שבאה לידי ביטוי ב"התייבשות" הבורסה עקב מחזורי מסחר נמוכים, מחיקתן של חברות רבות מהמסחר והתפטרות בכירים בתחום. בעקבות המצב המדאיג, מתפרסמות חדשות לבקרים הצעות לפעולות אפשריות להבראתו של שוק ההון הישראלי והבורסה לניירות ערך. בין שלל ההצעות בלטה זו של יו"ר הרשות לני"ע, שמואל האוזר, אשר כללה המלצות להגברת אטרקטיביות המסחר, כגון: הפחתת עמלת המינימום, יישום של פקודות מסחר חדשות, התאמת שבוע המסחר לזה של העולם הגדול. האוזר אף השתעשע ברעיון של הפחת מס רווחי הון.

צפויה להתברג למדד ת"א 25

בתקופה רגישה זו, מחליטה חברת אופקו, להירשם למסחר בת"א. אופקו היא חברה אמריקנית הפועלת בתחום מדעי החיים, אשר נסחרת לפי שווי של 10 מיליארד שקל, וצפויה להתברג למדד ת"א 25 ולהוות כ-4% מהמדד כולו.

רכישת חברת פרולור

אופקו, עלתה לכותרות לפני כמה חודשים, בעקבות הודעתה הדרמטית על כוונתה לרכוש את חברת הביומד הישראלית פרולור. אופקו, אשר עוסקת בפיתוח מכשור רפואי, דיאגנוסטיקה, תרופות מקור וגנריקה, כלל לא הייתה מוכרת בתעשייה הישראלית עד לאותו רגע. עובדה זו לא הפריעה לשר המדע, יעקב פרי, להלל ולשבח את המהלך כשאמר כי מדובר ב"אבן דרך בבורסה הישראלית". מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון, הצטרפה לשורת המברכים ואף הצהירה כי ייתכן שחברה בינלאומית אחרת "תעשה עלייה" לארץ המובטחת.

חשוב להזכיר כי אופקו היא חברת ביומד אמריקנית אשר אין לה כל נגיעה לישראל למעט המיזוג הצפוי. מכאן עולות כמה שאלות: האם נכון לצרף חברה זרה למדד ת"א 25, מדד אשר אמור לשקף את המשק בישראל? מה הביא את אופקו לבצע רישום כפול? כנראה שלא ממניעים ציוניים או מתוך הרצון להפריח את השממה שבשוק ההון.

אופקו הינה חברה זרה

זה המקום להזכיר את ד"ר פיליפ פרוסט, יו"ר חברת טבע המכהן במקביל כיו"ר ומנכ"ל חברת אופקו. בטקס פתיחת המסחר לרגל הרישום הכפול, אמר פרוסט כי: "ישראל צריכה 10 חברות כמו טבע". ייתכן מאוד שישראל באמת זקוקה לחברות כמו טבע אך בל נשכח כי טבע נולדה וצמחה עם בסיס ישראלי מובהק ואילו אפקו הינה חברה זרה על המשתמע מכך.

לא מן ההכרח שתפקידו העיקרי של מדד המניות הוא לשקף תמונה אמיתית של מבנה המשק המקומי. לראייה, מדד נאסד"ק האמריקני, או מדדים שונים באירופה, כוללים מניות של חברות אשר עיקר פעילותן מצויה דווקא בשווקים המתעוררים ולא במדינה בה קיים המדד. למרות זאת, החברות בעלות המשקל הגדול במדד הן כן חברות אשר צמחו במדינות המקור.

תמונה שגויה

בלב ליבה של הסערה בשוק ההון ובתקופה קשה המאופיינת בבריחה של משקיעים וחברות לחו"ל, נכנסת לשוק הישראלי חברה ביומד זרה ותופסת את מקומה לצד חברות אשר מהוות "מראה" למשק הישראלי. צעד זה כנראה לא יתרום באופן משמעותי להבראה המיוחלת של הבורסה ותוך כדי אף עלול לייצר תמונה שגויה לגבי מהות העסקים במשק הישראלי המשתקפת לעינינו במדד המעוף.

הכותב הוא ממחלקת המחקר של אינפיניטי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן