Skip to content

האיחוד האירופי מגנה ותובע הסבר על מניעת הסיוע לפלסטינים

שרת החוץ של האיחוד האירופי פנתה לישראל בדרישה להסבר והביעה דאגה עמוקה מהתקרית בחירבת אל-מחול ביום שישי בבקעת הירדן ומשמעויותיה. "האיחוד האירופי מגנה ומוקיע את ההחרמה של סיוע החירום בידי כוחות הביטחון של ישראל", מסר דובר האיחוד. משרד החוץ הישראלי: ישראל דוחה את נוסח ההודעה החד צדדית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האיחוד האירופי תובע מישראל הסברים בעקבות מניעה של אספקת חירום של ארגוני זכויות אדם והצלב האדום לתושבי חירבת אל-מחול בבקעת הירדן, ביום שישי שעבר, על ידי כוחות צה"ל. כך מסר אתמול (שבת) מיכאל מן, דוברה של קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי בבריסל.

"האיחוד האירופי מגנה ומוקיע את ההחרמה של סיוע החירום בידי כוחות הביטחון של ישראל", נמסר בהודעה. "נציגי האיחוד האירופי כבר יצרו קשר עם השלטונות הישראליים בתביעה לקבל הסבר ולהביע את דאגתם עקב תקרית זו. האיחוד מדגיש את חשיבות אי מניעת סיוע הומניטרי בשטחים הכבושים", ציין הדובר.

חיילי צה"ל נאבקים בפעילים הפלסטינים בחירבת אל מחול (צילום: סוכנות וואפה)
חיילי צה"ל נאבקים בפעילים הפלסטינים בחירבת אל מחול (צילום: סוכנות וואפא)
החיילים מונעים את פירוק הציוד מהמשאית (צילום: סוכנות וואפה)
החיילים מונעים את פירוק הציוד מהמשאית (צילום: סוכנות וואפא)

ביום שישי מנעו כוחות צה"ל מדיפלומטים זרים ופעילי סיוע מצרפת, בריטניה, ספרד, אירלנד, אוסטרליה והלשכה המדינית של האיחוד האירופי לפרוק אוהלים, ציוד ואספקת מזון ומים ביישוב הפלסטיני חירבת אל-מחול, שבו חיים 120 תושבים. שני טנדרים עמוסים בציוד הגיעו ליישוב השוכן מתחת להתנחלות חמדת בבקעת הירדן, ליד חטיבת כפיר. פעילי הסיוע והדיפלומטים ביקשו לעזור לפלסטינים שבתיהם נהרסו על ידי צה"ל בצו בית משפט ביום שני בשבוע שעבר.

הדיפלוטית הצרפתיה שרועה על הקרקע לאחר שהושלכה מהרכב (צילום: סוכנות וואפה)
הדיפלוטית הצרפתיה שרועה על הקרקע לאחר שהושלכה מהרכב (צילום: סוכנות וואפא)

לדברי הפלסטינים, הגיעו למקום לפחות 12 כלי רכב צה"ליים ומנעו בכוח את פירוק הציוד תוך שימוש ברימוני הלם ורימוני גז מדמיע. במהלך המאבק נמשכה או נדחפה מריון קסטאינג, דיפלומטית צרפתייה, מחוץ לאחד מכלי הרכב והוטחה אל הקרקע. "משכו אותי מחוץ לרכב והצמידו אותי לקרקע בלי להתחשב בחסינות הדיפלומטית שלי", אמרה הדיפלומטית.

צה"ל הכריז במקום על שטח צבאי סגור. לאחר המאבק עם פעילי הסיוע הפלסטינים והדיפלומטים, נעצרו שלושה פלסטינים, ולמעט טנדר אחד שהוחרם עם הציוד עזבו כלי הרכב את המקום. דובר צה"ל הסביר כי "קבוצה של עשרות פלסטינים, יחד עם פעילים אירופים, ניסו להקים מאחז בלתי חוקי באמצעות אוהלים בשטח הסמוך ליישוב חמדת שבצפון בקעת הירדן. מהלך דומה הם ניסו לבצע לפני כשבוע. קבוצת הפעילים והפלסטינים יידו אבנים לעבר כוחות צה"ל שהגיעו לפנותם כפי שפונו לפני כשבוע, אך הקבוצה המשיכה לנסות להקים את המאהל במקום מאוהלים שאוחסנו במשאית שהביאו עמם. במהלך האירוע הוכרז המקום כשטח צבאי סגור בצו אלוף, ושלושה ממפרי הסדר שסירבו להתפנות ותקפו את החיילים, נעצרו. המשאית הוחרמה בהתאם ע"י כוחות הביטחון".

בהודעה יוצאת דופן בחריפותה  שפרסם משרד החוץ נאמר כי ישראל דוחה את נוסח ההודעה החד צדדית שפרסמו דובריהם של הברונית אשטון והנציבה גיאורגייבה בנושא האירועים בצפון בקעת הירדן.

"ההודעה מתעלמת מהפרת חוק של דיפלומטים אירופאים, מהתעלמות מפסיקת בית משפט ישראלי ומגרימת פרובוקציה ברורה ומיותרת במסווה של סיוע הומניטרי לכאורה", נאמר בהודעת משרד החוץ. "דיפלומטים נשלחים על ידי ממשלותיהם כדי להוות גשר ולא כדי לפעול כפרובוקטורים. הדיפלומטים האירופים ושולחיהם הם אלה החייבים בהסבר לחריגה בוטה זו מכללי ההתנהגות הדיפלומטית המקובלים. ישראל כבר הבהירה שאין בדעתה להשלים עם חריגות מסוג זה, ותגובתה תשקף את חומרת ההפרות הללו".

[related-posts]

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    22 בספטמבר 2013 @ 15:00

    האיחוד האירופי מגנה ותובע הסבר על מניעת יצאתם של סטודנטים מעזה למצרים אשר החמאס מונע את יציאתם
    נו ברצינות לא תמצאו תגובה כזאת מהאיחוד הארופי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן