Skip to content

וינשטיין הורה להקפיא את נוהל המעצר וטיפול במסתננים

היום הודיע היועץ המשפטי לממשלה לרשות האוכלוסין וההגירה להפסיק לאלתר לפעול לעיכוב ומעצר מסתננים בנוהל המקל על הרשויות לעוצרם. וינשטיין רומז בהחלטתו כי הנוהל שעזר לשכונות הדרום בתל אביב מוקפא עתה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פצצה משפטית חברתית – היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הורה היום (שני),  לרשות האוכלוסין וההגירה ולמשטרת ישראל להקפיא לאלתר הפעלת נוהל העוסק במסתננים המעורבים בפלילים. לדברי משרד המשפטים, בהמשך לפסק דינו של בית המשפט העליון בבג"ץ 7146/12, שבו נבחנה שאלת חוקתיותו של התיקון לחוק למניעת הסתננות, לאחר בחינה ראשונית של פסק הדין במשרדנו והשלכתו על הנוהל העוסק במסתננים המעורבים בפלילים, הורה היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, להקפיא לעת עתה את הפעלת הנוהל עד לאחר שהנושא ייבחן בכללותו. הודעה על כך נמסרה למשטרת ישראל ולרשות האוכלוסין וההגירה, מטעמו של המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, רז נזרי.

הצגת פליטים בגינת לוינסקי (צילום: שרית פרקול)
הצגת פליטים בגינת לוינסקי (צילום: שרית פרקול)

במשרד המשפטים טוענים כי מאחר שהנוהל האמור מתבסס, בין היתר, על התפיסה שלפיה ניתן להחזיק מסתנן במשמורת לתקופה של עד שלוש שנים עפ"י הוראת השעה אשר נפסלה בבג"ץ, הרי שלפסק הדין השלכה ישירה גם על הנוהל האמור. "אשר על כן, ועל מנת לאפשר בחינה מעמיקה של הסוגיה בהתאם לעילות הקיימות להחזקת מסתננים במשמורת לפי חוק הכניסה לישראל או תיקון חקיקה, כמוצע ע"י בג"ץ – החליט היועץ המשפטי לממשלה להורות למשטרת ישראל ולרשות האוכלוסין וההגירה על הקפאת הפעלתו של הנוהל, במובן זה שלא יועברו מסתננים נוספים מכוח הנוהל לידי רשות האוכלוסין, עד לסיום בחינה כאמור".

על פי החלטת היועץ המשפטי, מעתה בהתאם לפסק הדין של העליון, יש לבחון כעת באופן פרטני ביחס למסתננים השוהים במשמורת אם מתקיימות עילות השחרור המנויות בסעיף 13 לחוק הכניסה לישראל. כמו כן, הורה היועץ כי יש לבחון באופן פרטני כל מסתנן שהוכנס למשמורת מכוח החוק למניעת הסתננות (בין היתר מכוח הנוהל הפלילי), האם שחרורו מהווה סכנה לשלום הציבור לפי עילת השחרור המנויה בחוק הכניסה לישראל, כפי שנהגו טרם חקיקת התיקון לחוק למניעת הסתננות וגם כיום בעניינם של שוהים שלא כדין אחרים.

"כפי שמסרנו בהודעתנו מיום 3.7.13, לאחר בחינה מחודשת של הנוהל העוסק בתיאום הטיפול בין משטרת ישראל לרשות ההגירה בנוגע למסתננים מסודן ואריתריאה המעורבים בפלילים (שכידוע, לא ניתן להשיבם לארצות מוצאם – בשונה מנתינים זרים אחרים המבצעים עבירות פליליות וניתן בשל כך לבטל את אשרת השהייה שלהם), נקבעו בו מספר תיקונים במטרה לספק מענה לפגיעה ממשית בסדר הציבורי באזורים במדינת ישראל החשופים ברמה היומיומית  לפשיעה ועבירות המבוצעות בידי מסתננים. הרף שנקבע בנוהל תוקן, ונקבע מבחן מקל יותר המבהיר כי הנוהל חל גם על מסתננים שביצעו עבירות שיש בהן פגיעה ממשית בסדר הציבורי (ולא רק עבירות המסכנות את בטחון המדינה ושלום הציבור). לצד תיקון הרף כפי שצוין לעיל (פגיעה ממשית בסדר הציבורי) תוך מתן דוגמאות לעבירות רכוש במדרג נמוך וכן עבירות זיוף ואלימות למיניהן, נוספו גם אמות מידה להבניית שיקול הדעת של שר הפנים במסגרת השיקולים לביטול רישיון ישיבה, כגון: מהות העבירה, מידת הישנותה, היקף התופעה העבריינית, וכיוצ"ב", צויין בהודעת משרד המשפטים. כעת, כאמור, הורה היועץ המשפטי לממשלה להקפיא את הפעלת הנוהל, בעקבות פסק דינו של בג"ץ, עד לבחינה מחודשת של הסוגיה בכללותה.

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    24 בספטמבר 2013 @ 7:20

    כל הכבוד

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן