Skip to content

טכנאי ערני באל על גילה סדק רחב ממדים בכן נחיתה של ג'מבו למטען

המטוס קורקע מיידית עד להחלפת כן הנסע ובדיקה של המטוס לנזקים נילווים. יצחק רז, חוקר התאונות הראשי של אל על, פתח בחקירת כשל כן הנסע של מטוס המטען הזה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המטוס קורקע מיידית עד להחלפת כן הנסע ובדיקה של המטוס לנזקים נילווים. יצחק רז, חוקר התאונות הראש במשרד התחבורה, פתח בחקירת כשל כן הנסע של מטוס המטען הזה

מאת עמי אטינגר

כן הנסע לאחר שהורד מהמטוס

טכנאי ערני בחברת אל על גילה אתמול בבוקר סדק רחב מימדים וחמור בחלקו העליון של כן הנסע הראשי, הימני, הפנימי, במטוס בואינג 747-400F (ג'מבו) למטען. במטוס מדגם זה יש שני כני נסע ראשיים בכל צד.

המטוס קורקע מיידית עד להחלפת כן הנסע ובדיקה של המטוס לנזקים נילווים. יצחק רז, חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה, פתח בחקירת כשל כן הנסע של מטוס המטען הזה.

חקירה רשמית של התאונה מתבצעת בשיתוף רשות החקירה של ארה"ב (NTSB), חברת בואינג וחברת אל על, שיעמידו, ככל הנראה, משקיפים מטעמם לצוות החקירה. מדובר בכשל נדיר, שדומה לו בעולם, בסוג המטוס וכן הנסע המעורבים, אירע ככל הידוע בסינגפור בשנת 2006. לפני יותר משנה אירע כשל דומה בכן נסע ראשי חיצוני, במטוס גרמני מאותו הסוג.

כן הנסע הסדוק, שהתגלה אתמול באל על

זהו מקרה שני של כשל כה חמור בכן נחיתה ראשי שאירע לאחרונה באל על, אם כי לא באותו דגם מטוס. במאי 2011 אירע בארץ כשל בכן נסע ראשי של בואינג 777. חקירת החוקר הראשי של כשל זה עדיין לא הסתיימה. דוח הביניים של חקירת השבר זה הועבר, לצורך התייחסות, לחברת בואינג, ל-FAA ול-NTSB.

בין השאר התבקשו החברה והארגונים לבחון, האם מכון השיפוץ בסינגפור אכן גרם, בשוגג, להיחלשות החומר ובעקבות כך ליצירת הסדק והשבר? האם ישנם גורמים נוספים שיצרו את השבר? האם מדובר רק במכון השיפוץ בסינגפור או שהבעיה יכולה להתרחש גם במכוני שיפוץ אחרים? והאם מדובר בפירוש לא נכון של השיפוץ, שבוצע במכון בסינגפור?

בדוח הביניים, שפירסם החוקר הראשי לציבור ב-19 ביולי 2011 נאמר, כי חלקי כן הנסע נבדקו במעבדות לחקר הכשל במדרשת רופין וב- NTSB בארה"ב ומהממצאים מתברר, כי לא נמצא פגם בחומר של כן הנסע, אולם באזור שממנו החל הסדק להתפתח נמצאו עדויות ברורות לשבר בין גרעיני, שתחילתו בהתחממות יתר של החומר במהלך ההשחזה של השכבה החיצונית. בדיקה מקיפה של ההיסטוריה של הכן שנשבר העלתה בבירור, כי הכשל נגרם כתוצאה מטעות בתהליך השיפוץ של אותו כן הנסע, כמה חודשים לפני שנשלח לחברת אל על.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן