Skip to content

החפלה הגדולה של הזמר המזרחי

"מעלי דממה", ערב ההוקרה לאהובה עוזרי בפסטיבל המוזיקה בראשון לציון, איחד על במה אחת את מיטב כוכבי הזמר העברי – מאהוד בנאי ויהודית רביץ עד שי צברי וישי לוי, מקובי אפללו ומאיה אברהם עד ברי סחרוף ו"הדג נחש". יובל אראל היה בסוף השבוע בחגיגה בהיכל התרבות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חצי שנה אחרי שיצא האלבום "מעלי דממה" הוא זכה סופסוף למופע השקה. זה קרה השבוע, בחול המועד סוכות, במסגרת פסטיבל המוזיקה בראשון לציון. "מעלי דממה" הוא אלבום שאת שיריו, מילים ולחנים, כתבה אהובה עוזרי, השירים מבוצעים על ידי קשת רחבה ומעניינת של מוזיקאים: אהוד בנאי,  ברי סחרוף,  גליקריה,  דנה ברגר,  זהר פרסקו,  חוה אלברשטיין, יעל דקלבאום,  מאור כהן,  מאיה אברהם,  קובי אפללו,  קורין אלאל, רונה קינן,  שי צברי,  שני פלג  ושרון קרלן. גם אהובה שרה. רובם גם הגיעו למופע.

מחוברים היטב לקהל. צברי, סחרוף ועוזרי. צילום: יובל אראל

היכל התרבות בראשון לציון היה מלא בקהל אוהד, כולל כמה מכוכבי הזמר המזרחי. שי צברי מבצע באלבום את שיר הנושא – "מעלי דממה", ועם הביצוע שלו נפתח המופע. שי לקח את המושכות של החגיגה המוזיקלית היישר למקום שבו היא צריכה להיות, מחוברת היטב לקהל, והמשיך עם ביצוע של השיר "אור הגנוז" על פי מילותיו של הפייטן המקובל משה זכותא מתוך הסידור הקדמון שערי ציון, שיר אותו מבצעת במקור אהובה באלבומה הקודם "צלצולי פעמונים".

כן, המופע הערב איננו רק חגיגת השקה, אלא סוג של מחווה והוקרה לפועלה של אהובה לאורך השנים, הוקרה שכבר נחקקה לפני חמש שנים במסגרת הענקת פרס מיוחד לפועלה המוזיקלי על ידי אקו"ם. את הפתיח שלו מקנח שי צברי יחד עם אהובה בשיר "התחפרתי", השיר היחידי באלבום האחרון שבו אהובה שרה, ביצוע שסוחף מחיאות כפיים סוערות מהקהל.

המופע זורם, זוהר פרסקו מלווה עצמו באחד מכלי ההקשה הרבים עליהם הוא מנגן בדרך קבע – בביצוע לשיר "הים". האורח הבא הוא מאור כהן עם "לא אני". מיד אחריו עולה לבמה דנה ברגר, רוקרית בוגרת ומלאת אנרגיות, שמבצעת את השיר "רגע קט".

אחרי הסערה. בנאי. צילום: יובל אראל

עכשיו מצטרפת למופע יעל דקלבאום, שכבר התנסתה בחוויה המוזיקלית הזו ששמה אהובה עוזרי. לפני תקופה לא ארוכה היא העלתה מופע המוקדש לשיריה של עוזרי, שכלל ביצועים מרגשים במיוחד. יעל פותחת עם השיר "היכן החייל שלי", אחד הפופולריים מבין שיריה של אהובה, השיר שהציב אותה אז, בימי מלחמת יום כיפור, כזמרת הצולחת עדות וקהלים, על רקע שיר המבכה את גורלו של חייל נעדר. השיר מבוסס  על סיפור אמיתי אודות אחד מבני שכונת כרם התימנים בתל-אביב. אל יעל מצטרפת אורחת נוספת, קורין אלאל, והשתיים מבצעות, לצלילי הנגינה של אהובה, את השיר "הלב פועם".

האושפיזין הבא הוא ישי לוי, אחד מעמודי התווך של הזמר המזרחי, כבר לא ילד, מסלול חייו עמוס בהרפתקאות חיים, רובן לא מכובדות במיוחד – סמים, אלימות, כלא. לוי אומנם אינו משתתף באלבום, הוא מתכבד בביצוע מחווה לאחד משיריה המוקדמים של אהובה – "עוד אשיר ואנגן", כותרת כל כך סמלית לערב הנוכחי.

הערה לסדר: אני נפגעתי באופן אישי ולדעתי כל הנוכחים באולם, כאשר ישי עלה לבמה לועס מסטיק, קצת לא מחובר לאווירה ולקהל, ומרבה להציץ בדף המילים המונח על הסטנד מולו. הייתי מגדיר זאת כהתנהגות קצת לא מכובדת, יותר מתאימה למועדוני פנויים פנויות בסצנה המזרחית, כשהזמר עולה לאחר חצות לקטע של רבע שעה וממשיך הלאה (מי אמר חלטורה?).

ישי נחשב ובצדק לאחד החשובים בסצנה, רק בחורף האחרון הוענק לו כבוד מלכים כאשר המופע שלו נכלל במעוז המיינסטרים האשכנזי במסגרת פסטיבל הפסנתר במרכז סוזן דלל בנוה צדק. התקשורת הרבתה לעטפו בכתבות מפרגנות, הקטע שראיתי הערב היה סוג של אכזבה.

"גן הוורדים" ו"האיש ההוא". רביץ. צילום: יובל אראל

מתקדמים. כעת מגיעה שרון קלרן לבמה, הזמרת הצעירה מבצעת את "אם תתן לי חלקי", אחריה עולה שני פלג, אחת התקוות הגדולות של ניצן זעירא, המפיק ואיש נענע דיסק העומד מאחורי הפרוייקט. שני מחוברת לסצנה העצמאית התל אביבית, המעמד הערב לא ממש נתפר עבורה, קצת סגורה בעמידתה על הבמה מול הקהל הרב, כאשר היא מבצעת את השיר "שיערך מאפיר".

עכשיו מגיע תורה של מאיה אברהם, שליוותה זמן רב את עידן רייכל במסגרת הפרויקט, יודעת דבר או שניים בהופעות מול קהל. אפשר להתמוגג ממנה בהשוואה הבלתי נמנעת מול המבצעים הקודמים. היא מקצועית, מלוטשת, ייצוגית, יודעת לעמוד על הבמה ולהעמיד קטע מוזיקלי כהלכה, פונה אל הקהל מימין ומשמאל, מבצעת כמה פוזות של פרימדונה בימתית, שיק אמיתי.

מאיה פותחת את האלבום עם השיר "בא הבוקר" – וכאן היא מגישה, בביצוע השיר, את אחד משיאיו של הערב. השיא הולך ומתגבר עם קובי אפללו, שמבצע את השיר הכי מזוהה עם אהובה – "צלצולי פעמונים". את החוויה המרגשת הזו הוא מקנח בביצוע סולו לחלק שלו באלבום, השיר "איך זורם הנחל".

פרויקט חיים. עוזרי. צילום: יובל אראל

בשלב זה אני מעיין בסט-ליסט, מזהה את הפיק הבא במופע, הנה הוא נכנס, בקהל תשואות רמות, זה הבחור שעורר השבוע סערה קטנה כשהחליט, היסס, ביטל, וחזר בו ולבסוף הופיע בסוסיא -"הכיבוש משחית, התנחלויות, שמאל, סמול, מוזיקאי, דעתן, מילים, דעות". כעת כל זה נמחק ונעלם, אהוד והגיטרה שלו נמצאים כאן כדי לכבד את אהובה וכדי לבצע את חלקו באלבום, השיר "בסתר".

אהוד לא מסתפק בכך, בהפקה נתנו לו שיר נוסף לביצוע, את "עמק הפרחים". הקהל באולם, במיוחד בני משפחה ומכרים, מתמוגגים. אהוד מתקרב לאהובה היושבת בירכתי הבמה, מסיים את השיר במעין השתחוות והערכה, הערצה, כבוד וייקר. ועוד פיק פורץ במופע – יהודית רביץ בג'ינס צמוד ובשיער מתולתל, מבצעת את "גן הוורדים" ולוקחת את המופע לקו הסיום עם שיר שלה – "האיש ההוא".

את הקטע הזה, של ההדרן, לוקחים בהליכה ובכמה צעדי ריקוד, חברי "הדג נחש" המתייצבים על הבמה לאקט של חגיגת סיום עם אהובה, זו אותה אהובה שאת צעדי חזרתה לזירה המוזיקלית אחרי הניתוח ההוא וההחלמה עשתה יחד עימם, היא והבולבול טראנג שלה המעטר את "שירת הסטיקר" שלהם. חבורת ההיפ הופ  של שאנן סטריט גם מתכבדת בשיר של אהובה, "אמי, אמי", אף הוא מהאלבום "צלצולי פעמונים".

וכעת באמת מגיעה הפינאלה: ברי סחרוף, עם הגיטרה האדומה והרעמה הכסופה, עולה לבמה ומבצע את "יד חמה". הקהל על הרגליים, והנה זה בא, מי שפתח את החגיגה הזו חוזר עכשיו כדי לתת את השואו האחרון הערב באווירת חפלה אמיתית: שי צברי מצטרף לברי סחרוף, הם מבצעים את אחד הפיוטים המוצלחים של אהובה עוזרי – "קול קורא לי במדבר". אכן חפלה בהיכל התרבות. רק חווה אלברשטיין לא באה. חבל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן