Skip to content

מרגל ממשמרות המהפיכה האיראניים נעצר בישראל

הותר לפרסום: סוכן מודיעין ממוצא איראני בעל אזרחות בלגית, המשתייך למשמרות המהפכה, נעצר על ידי השב"כ בעת שניסה לצאת מנתב"ג. הוא נחשד שהגיע לישראל כדי לרגל אחרי מתקנים ישראליים ואמריקניים בכסות של איש עסקים בלגי. השב"כ מצא בכליו צילומים של בניין שגרירות ארה"ב בתל אביב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השב"כ עצר לפני כשבועיים סוכן מודיעין בלגי ממוצא איראני בשם עלי מנצורי, המשתייך למשמרות המהפכה, בחשד שהגיע לישראל כדי לרגל אחרי מתקנים ישראליים ואמריקניים, כך לטענת הארגון. הדבר הותר הבוקר (ראשון) לפרסום. 

המרגל שנתפס, עלי מנצורי (צילום: השב"כ)
המרגל שנתפס, עלי מנצורי (צילום: השב"כ)

מדובר בסוכן מודיעין איראני, שנשלח לישראל על-ידי משמרות המהפיכה. בעת מעצרו נמצאו ברשותו, בין היתר, צילומים של שגרירות ארה"ב בישראל. לדברי השב"כ, האיראני גויס ע"י היחידה למבצעים מיוחדים של משמרות המהפיכה, שהיא הגוף האחראי לפיגועי טרור רבים ברחבי העולם. בחקירתו בשב"כ תיאר החשוד, שנכנס לישראל בזהות בלגית תחת השם אלכס מנס Alex Mans, את תהליך גיוסו והפעלתו ע"י גורמי ביון איראניים. 

מנצורי הוא איש עסקים, אזרח בלגי ממוצא איראני, שגויס באיראן ונשלח לישראל כדי להקים בה חברות עסקיות, שיוכלו לשמש בסיס לפעילות חשאית של מנגנוני השלטון באיראן נגד אינטרסים ישראליים ומערביים. בתמורה לפעילותו הובטח לו סכום של מיליון דולר. הפעלתו של מנצורי בישראל בוצעה ע"י היחידה למבצעים מיוחדים של כוח-קודס, שבראשה עומדים חאמד עבדאללהי ומג'יד עלווי. קאסם סלימאני, מפקד כוח-קודס של משמרות המהפיכה, ממונה על השניים.  תפקיד היחידה למבצעים מיוחדים הוא גם הוצאה לפועל של פיגועים נגד ישראל – הן בחו"ל והן בישראל – ונגד יעדים אחרים במערב ובמזרח התיכון. 

מנצורי בטיילת בת"א (צילום: השב"כ)
מנצורי בטיילת בת"א (צילום: השב"כ)

בשב"כ מוסיפים כי איראן ניסתה להסתייע בעצור, גם במאמציה לעקוף את האמברגו בתחום הסחר וגם בהעברות כספים. 

מנצורי קיים שלושה ביקורים בישראל, תוך שהוא משתמש בזהותו הבלגית. הוא ניסה לפתח  קשרים עסקיים וחוזים עם בעלי עסקים בתל אביב ונעצר ע"י השב"כ והיאחב"ל בנתב"ג בדרכו מישראל לאירופה. לפי החשד, מנצורי עסק בהקמת חברות עסקיות שישמשו מסווה לפעילות מודיעינית נרחבת ולפעילות טרור. 

שב"כ  ומשטרת ישראל באמצעות לה"ב 433 – יאחב"ל, עצרו את מנצורי בליל ה-11 ספטמבר, בעת שניסה לצאת מישראל דרך נתב"ג. בחקירתו עד כה בשב"כ התברר כי העצור-הבלגי, יליד 58, הוא  ממוצא איראני ובעל אזרחות איראנית. מנצורי נולד וחי עם משפחתו באיראן עד  1980. בשנה זו עבר לטורקיה ובה התגורר עד 1997. שם גם החל לפעול במישור העסקי. ב-1997 קיבל מנצורי ויזה שאיפשרה לו להתגורר בבלגיה על רקע פעילותו העיסקית. ב-2006 קיבל גם אזרחות בלגית לאחר שנישא לאזרחית בלגית (ממנה התגרש בהמשך). באותה שנה החליף את שמו לאלכס מאנס כדי לטשטש את זהותו האיראנית. 

השגרירות האמריקאית בתל אביב מבניין סמוך - צילום שנמצא אצל מנצורי
השגרירות האמריקאית בתל אביב מבניין סמוך - צילום שנמצא אצל מנצורי

מנצורי סיפר בחקירתו בשב"כ כי ב-2007 שב לאיראן ומאז פעל להרחבת פעילותו העסקית באיראן, בלגיה וטורקיה. במהלך שנים אלה התגורר לסירוגין בארצות אלה ונישא בשנית, הפעם לאזרחית איראן. אזרחותו האירופאית ופעילותו העסקית סימנו אותו כיעד אטרקטיבי לגיוס מצד גורמי המודיעין האיראניים. לאורך השנים נוהלו עימו מגעים מצד גורמים שונים במנגנוני השלטון ובראשית שנת 2012 קיבל הצעה מפורשת לפעול מטעמם מול מדינת-ישראל.

מנצורי הונחה ע"י מפעיליו להקים בישראל תשתית עסקית שתספק מסווה לפעילות המודיעין האיראני בישראל ותשמש אותו לצרכים שונים באזור זה. הוטל עליו לבקר בישראל, לקשור קשרים עסקיים ולהקים חוזים אשר יאפשרו פעילות עסקית ממושכת. הובטחו לו סכומי כסף גבוהים למימון פעילותו, בין השאר ננקב סכום של מיליון דולר. מנצורי ביקר בישראל פעמיים בעבר, ביולי 2012 ובינואר 2013, לביקורים קצרים בשליחות מפעיליו.

ביקורו הנוכחי התחיל ב-6 בספטמבר והסתיים במעצרו בנתב"ג בליל ה-11 ספטמבר. בהתאם להנחיות מפעיליו השתמש מנצורי בכיסוי עסקי של מסחר ושיווק חלונות וקירוי לחנויות ומסעדות וניסה להקים קשרים עסקיים עם בעלי עסקים בתל אביב. הוא הקפיד להציג עצמו כאיש עסקים בלגי ונתמך אף באתרי אינטרנט ופייסבוק שהציגו פעילות עסקית שלו לכאורה.

הכניסה לשגרירות האמריקנית בת"א - צילום שנמצא אצל מנצורי (באדיבות השב"כ)
הכניסה לשגרירות האמריקנית בת"א - צילום שנמצא אצל מנצורי (באדיבות השב"כ)

בעת מעצרו נתפסו אצלו  צילומים רבים של אתרים שונים בישראל, חלקם אתרים המעניינים את גורמי המודיעין האיראניים, כגון בניין השגרירות האמריקנית ברחוב הירקון בתל אביב. מנצורי תיאר בחקירתו בשב"כ את תהליך גיוסו והפעלתו במשך חודשים ארוכים ומסר פרטים רבים על אודות מפעיליו ודרכי ההתקשרות ביניהם. 

חלק ממפעיליו, עליהם מסר לחוקריו: חאג'י מצטפא – בכיר בדרג מטה, שפגש במנצורי ובירר עימו לגבי ביצוע משימותיו בישראל, חאג'י חמיד נעמתי – ששימש איש הקשר המרכזי ומהדי חנבבאי, אשר הנחה את מנצורי במשימות בתוך ישראל. מנצורי סיפר עוד, כי הונחה על ידי מפעיליו לטשטש את נסיעותיו לאיראן, אליה נהג להגיע לאחר ביקוריו בישראל לצורך דיווח ועל מנת לקבל תדרוכים. מפעיליו האיראניים של מנצורי קיוו כי זהותו הבלגית תאפשר לו לעקוף את מערך הבידוק הישראלי הקפדני בנמל התעופה בן גוריון. 

בשב"כ מדגישים כי כוח קודס של משמרות המהפכה  עומד מאחורי הפיגוע בו נפצעה עובדת השגרירות בדלהי  (פברואר 2012), ניסיונות הפיגוע בבנגקוק ובטיביליסי (פברואר 2012) ומספר פיגועים שסוכלו במהלך השנים שחלפו באזרבייג'אן, קניה וניגריה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן