Skip to content

"אם ישראל תאלץ לעמוד לבדה, היא תעשה זאת ותגן על עצמה"

כך אמר הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנאומו בפני עצרת האו"ם. נתניהו הזהיר מפני "מתקפת החיוכים" של רוחאני ואמר: "הוא אומנם לא נשמע כמו אחמדינז'אד, אבל בכל הנוגע לתכנית הגרעין - ההבדל היחיד ביניהם הוא שאחמדינז'אד היה זאב בעור זאב ורוחאני הוא זאב בעור של כבש"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ישראל לעולם לא תסכים לנשק גרעיני בידי משטר פראי שמעוניין למחוק אותנו מהמפה. מול איום כזה – לא תהיה לנו ברירה, אלא לפעול. שלא יהיה בלבול – ישראל לא תרשה שלאיראן יהיה נשק גרעיני. אם ישראל תאלץ לעמוד לבדה – היא תעשה זאת ותגן על עצמה".

כך אמר הערב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנאום ממוקד של כחצי שעה, שנשא בעצרת האו"ם. בניגוד לנאומו הקודם בעצרת האו"ם לא השתמש ראש הממשלה בגימיקים נוסח איור הפצצה, אבל תקף את המשטר האיראני ואת נשיאו רוחאני, תוך שילוב ציטוטים מעברו של "הנשיא המחייך", שמעידים על עבר הרבה פחות "חייכני". "הוא אומנם לא נשמע כמו אחמדינז'אד, אבל בכל הנוגע לתכנית הגרעין – ההבדל היחיד ביניהם הוא שאחמדינז'אד היה זאב בעור זאב ורוחאני הוא זאב בעור של כבש", אמר ראש הממשלה.

רוחרני "זאב בעור כבש". נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
רוחרני "זאב בעור כבש". נתניהו (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"הלוואי שיכולנו להאמין שרוחאני דובר אמת, אבל אנחנו מוכרחים להתמקד בפעולות של האיראנים", אמר נתניהו. "רוחאני עמד על במה זאת ושיבח את הדמוקרטיה האיראנית, אבל המשטר שהוא מייצג מוציא להורג מתנגדים פוליטיים. הוא דיבר על טרגדיה אנושית בסוריה, אבל המשטר שותף באופן ישיר לטבח שמבצע אסד בבני עמו. הוא מגנה טרור, אבל בשלוש השנים האחרונות בלבד יזם המשטר פיגועים ב-25 ערים בחמש יבשות שונות. הייתי רוצה להשתתף בגל הפייסנות, אך הגלים היחידים הם גלי אלימות וטרור".

נתניהו מנה אחת לאחת את מה שהוא רואה כהוכחות למדיניות ההסתרה של המשטר האיראני. "בשנת 2002 נתפסה 'על חם' איראן כשהיא בונה באופן חשאי צנטריפוגות במתקן תת קרקעי בנתנז. ב-2009 נתפסה שוב עם כור גרעיני להעשרת אורניום ליד קום. רוחאני אומר שהמטרה אינה צבאית, אבל האם מישהו יכול להאמין לו? מדוע מדינה שטוענת שהיא מעוניינת באנרגיה גרעינית בלבד תבנה מתקני העשרה תת-קרקעיים מוסווים? מדוע מדינה בעלת משאבי אנרגיה טבעיים עצומים תשקיע מיליארדים בפיתוח אנרגיה גרעינית? מדוע מדינה שרוצה בתכנית גרעינית אזרחית בלבד תמשיך ותבוז להחלטותיה הרבות של מועצת הביטחון של האו"ם ותספוג את העלויות של סנקציות כלכליות משתקות? ומדוע מדינה עם תכנית גרעינית לצורכי שלום תפתח טילים בליסטיים בין יבשתיים, טילים שכל מטרתם היא לשאת ראש טיל גרעיני? אתה לא בונה טילים מסוג זה כדי לשאת חומר נפץ למרחק אלפי קילומטרים. אתה בונה אותם למטרה אחת בלבד – לשאת ראשי נפץ גרעיניים. ואיראן בונה כעת טילים שעל פי ארה"ב יהיו מסוגלים להגיע לעיר הזאת בתוך שלוש או ארבע שנים.

"אז מדוע שיעשו כל זאת?", שאל נתניהו. "התשובה פשוטה: משום שאיראן אינה בונה תכנית גרעינית לצורכי שלום. איראן מפתחת נשק גרעיני. בשנה האחרונה בלבד, איראן העשירה שלוש טונות של אורניום לרמה של 3.5%, הכפילה את המאגר של אורניום מועשר ל-20% והוסיפה אלפי צנטריפוגות חדישות ומתקדמות. איראן גם המשיכה את עבודתה על כור המים הכבדים בעראק כדי שתוכל לפתח את מסלול הפלוטוניום לנשק גרעיני. ומאז בחירתו של רוחאני, ואני מדגיש זאת, המאמץ האדיר והקדחתני הזה ממשיך ללא הפוגה", אמר נתניהו.

"כורים גרעיניים תת קרקעיים, צנטריפוגות מתקדמות, מים כבדים, טילים בליסטיים – זה לא שקשה למצוא עדות לכך שאיראן מפתחת נשק גרעיני, מה שקשה הוא למצוא עדות לכך שאינם מפתחים נשק גרעיני. בשנה שעברה כשנאמתי כאן באו"ם, הצבתי קו אדום. איראן נזהרה מאוד לא לחצות את הקו הזה. איראן מתמרנת את עצמה להיות מסוגלת לחצות קו זה בריצה בעתיד ולבנות פצצות גרעיניות בזמן שתבחר לפני שהקהילה הבינלאומית תוכל לזהות זאת, לא כל שכן לעצור זאת".

נתניהו חזר על דרישותיו לעצור את התגרענותה של איראן ואמר כי ישנה רק דרך אחת לעצור את תכנית הגרעין של איראן – שילוב של סנקציות חריפות עם איום צבאי אמיתי. "הרעיון הזה נושא פירות והרבה מאוד נעשה תחת הנהגת ארצות הברית. הסנקציות פגעו קשות באיראן, המטבע צנח והבנקים מתקשים. העם האיראני כורע תחת הנטל וזו הסיבה בגללה החל רוחאני במסע החיוכים שלו – כדי להסיר את הסנקציות, אבל הוא לא מעוניין לחדול מתכנית הגרעין בתמורה.

"הטקטיקה של רוחאני היא דיבורים על שלום ומס שפתיים. הוא מעוניין להבטיח שלאיראן תישאר התשתית שתאפשר לה לרוץ לפצצה בזמן שיהיה לו נוח. הוא חושב שיוכל להמשיך בכך, מכיוון שכבר הצליח בעבר. הוא אפילו התגאה בכך. בספרו התפאר בכך שהצליח ליצור אווירה רגועה ובמקביל להשלים את העבודה באיספהאן. כעת הוא חושב שיוכל לעשות זאת שוב. רוחאני משוכנע שיוכל לאכול את העוגה הצהובה שלו ולהותיר אותה שלמה".

"גם קוריאה הצפונית אמרה שהיא מפתחת כור גרעיני לצורכי שלום, וגם אז דובר רק בהצהרות ריקות מתוכן שנועדו להקל בסנקציות. עד כמה שקוריאה הצפונית מסוכנת, הסכנה הזאת מחווירה לעומת זו הנשקפת מאיראן. לטהרן היכולת להחזיק את העולם בגרון בכל הקשור למאגרי האנרגיה. היא תהפוך את המזרח התיכון למקום הכי פחות יציב והכי מסוכן וגרעיני בעולם".

הכנות אחרונות לנאום באו"ם (צילום: לע"מ)
הכנות אחרונות לנאום באו"ם (צילום: לע"מ)

נתניהו שלל כל אפשרות לאפשר לאיראנים להעשיר אורנים ברמה נמוכה והמליץ לאלה שתומכים בכך להקשיב לדברים שאמר רוחאני בשנת 2005: "מדינה שיכולה להעשיר אורניום לרמה של 3%, יכולה להעשיר אורניום גם לרמה של 90%". והמסקנה: "אל תסכימו לעסקה חלקית – משמעותה היא הסכמות שאיראן יכולה להפוך בן רגע. אם אתם רוצים נוק-אאוט, אל תפסיקו את הלחץ".

"אני יודע שיש כאלה בקהילה הבינלאומית שחושבים שאני מפריז באיום", אמר נתניהו.  "הם יודעים שהמשטר האיראני מוביל קריאות 'מוות לארצות הברית', /מוות לישראל', שהוא חותר למחוק את ישראל מהמפה.  אבל הם חושבים שהרטוריקה הפראית הזאת היא אך ורק רברבנות קולנית לצורכי פנים. האם הם לא למדו דבר מההיסטוריה? במאה שחלפה למדנו לקח מרכזי: כאשר משטר קיצוני עם שאיפות גלובליות מקבל כוח עצום, התאווה שלו לתוקפנות הופכת לבלתי מוגבלת. יכול להיות שהעולם שכח לקח זה; העם היהודי לא שכח. הקנאות של איראן אינה רברבנות קולנית. היא אמיתית. אסור לאפשר למשטר הקנאי הזה להתחמש בנשק גרעיני".

יחימוביץ': העובדות נכונות, הדרך – לא

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' הגיבה על נאומו של נתניהו באמרה כי הוא תומכת בעובדות שהציג ראש הממשלה ובצורך למנוע מאיראן פצצה גרעינית, אך סבורה שהדרך שבחר להציג את עמדתו באו"ם אינה נכונה.

"אסור שישתמע ושיתקבע בקהילה הבינלאומית כאילו הבעיה האיראנית היא בעיה ישראלית בלעדית וטעות להציג חזון אימים של סכנה קיומית לישראל. עתידו של העם היהודי ועתידה של המדינה לא יקבע ע"י האיראנים. הדרך להתמודד עם איראן היא התמודדות בינלאומית בהובלת ארה"ב ולא בהדגשת בדידותה של ישראל. את המאמץ מול האיראנים חייבת להוביל ארה"ב. מאמץ דיפלומטי מלווה בסנקציות כשבסופו של דבר גם כל האופציות על השולחן כולל האופציה הצבאית. אני מעדיפה את הטון שנקט רוה"מ בבית הלבן בפגישתו עם הנשיא אובמה, שהתבטא מפורשות על מחויבות ארה"ב למניעת נשק גרעיני מאיראן והזכיר את האופציה הצבאית באופן מפורש".

ח"כ יחימוביץ' גם הביעה אכזבה מן העובדה שראש הממשלה ייחד מלים ספורות וכלליות בלבד בנוגע למו"מ עם הפלסטינים. "הסיכוי להגיע  להסדר עם הפלסטינים הוא קריטי והוא אינטרס ישראלי ציוני מובהק. חשיבותו האסטרטגית של הסדר היא חד משמעית וראוי היה שרה"מ יאמר בזירה הבינלאומית דברים מפורשים ומחויבים יותר".

גלאון: הטוקבקיסט של ההיסטוריה

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "אכן חשוב מאוד שנתניהו נעמד על במת האו"ם וסיפר באומץ לקהילה הבינלאומית את מה שהיא ממילא יודעת: שלאיראנים יש תוכנית נשק גרעיני ושחשוב למנוע. וגם חשוב מאוד שהוא אמר לאמריקאים לעשות את מה שהם ממילא עושים: לנהל מו"מ זהיר ומבוסס התקדמות בשטח. הבעיה אצל ראש הממשלה שלנו היא לא בתוכן של נאום ההתפרצות לדלת הפתוחה הזה, אלא במה שנעדר ממנו: שום התייחסות לבעיות שהן של ישראל בלבד, ושהאחריות לפתור אותן מוטלת עליו – אפס דיבור על מה הוא מתכוון לעשות כדי שנגיע סוף סוף להסכם קבע עם הפלסטינים, שום דבר על איך הוא מתכוון לעצור את הבידוד הבינלאומי הגובר של ישראל, שהוא תוצאה ישירה של אובססיית דיכוי הפלסטינים בשטחים, ששותפיו לקואליציה עסוקים בה במקום במה שקורה במדינת ישראל. בסופו של דבר הנאום הזה משקף עובדה עגומה אחת: כבר ארבע וחצי שנים יש לנו ראש ממשלה שבמקום לשנות את המציאות מעדיף להיות הטוקבקיסט של ההיסטוריה".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן