Skip to content

שובה של הדה-לגיטימציה

מרבין ועד לפיד ואחרים ניסו לקעקע את זכותו של הישראלי להחליט מה טוב לו והיכן יחיה בטיעונים לאומניים ולאומיים למיניהם. הדה לגיטימציה לירידה מהארץ היא חוצפה ועזות מצח, בעיקר כשהיא יוצאת מפיהם של פוליטיקאים שאחראים על המצב בישראל וכן, זה כולל את יצחק רבין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
בכנפי אעוף לאן שרק ארצה - צילום: עמית מנדלזון

אני יורד! הנה אמרתי את זה, אני חי במדינה אחרת כי טוב לי, בחרתי לחיות הרחק מהתרבות שלי, אם אפשר לקרוא למה שמייצרת מדינת ישראל תרבות, מהשפה שלי, מהמשפחה שלי מהחברים ומבתי האהובה. אם אתם חושבים שמדובר בבחירה קלה אז יש לכם טעות, אבל בסופו של יום מצאתי שקט ושלווה, וחיים אחרים, חיים אמיתיים שאינם מרדף אחרי הכסף האוזל ובריחה מבנקים, עורכי דין, מס הכנסה, ביטוח לאומי.

החיים בישראל הם מלחמה יומיומית, ומלחמה שמתים בה לאט ובכאבים, מלחמה שמשחיתה את השנים המעטות שיש לנו על פני האדמה. מלחמה שהורגת כל דבר טוב. שימו לב, אגב, שלא הזכרתי את האוטובוסים ובתי הקפה שהתפוצצו מסביבי וחברים טובים בתוכם. אחרי 43 שנה הסתבר לי שזה דווקא הקושי הפחות רלוונטי.

זכותו של האדם לבחור כיצד יחיה והיכן היא עניין מובן מאליו בכל מקום בעולם, פרט למדינת ישראל. יורדים הם קוראים לנו, ואני טוען שדווקא עליתי, התחלתי לחייך התחלתי לחיות, התחלתי ליצור, אז אם זו משמעות המילה נמושה, אז כן, אני נמושה.

אני מתקשה להבין מהיכן לקחו אנשים את הזכות להעביר ביקורת על אדם, שהחליט לעזוב את ישראל, לנטוש את הגטו היהודי הגדול ביותר בעולם, להגיד נשבר לי להילחם, רוצה להתחיל לחיות. רוצה עתיד טוב יותר ו…כן, קל יותר לילדי, מדוע עליהם לסבול כדי שאדם ירגיש "ציוני". אנשים, קחו אחריות לישבן הפרטי שלכם ותעזבו את זה של שכניכם, כל אחד וסיבותיו עימו, החלטתו היא קודש – לא יהדותו ולא ישראליותו אמורות לשנות את זה.

ואל תגידו לי "זה שלנו", אל תכניסו אותי ועוד רבים כמוני לחבילה אחת. זה שנולדנו יהודים לא אומר שאנחנו חייבים לסבול את זה כל חיינו, כן סבינו (תרמתי שניים משלי) הקימו את המדינה הזו, אבל בדרך מישהו חיסל אותה, השמיד את מערכת החינוך, הרג את הזקנה במסדרון, שלח את הזקנים והנכים לשלג, אפילו ענף ההיי טק המפואר בו מתגאה המדינה עומד על כרעי תרנגולת ומתבסס על כספים פרטיים כי המדינה מעבירה כספים רק לחברות הגדולות. דירות אין, המחירים בשמיים, והילדים גדלים על ברכי תכניות ריאליטי עלובות מרוצפות פרסומות ועכשיו גם עברייני מין. בשביל מה להישאר כאן? כדי לבנות הכל מחדש? עם איזה כסף? להילחם על מה? או יותר נכון עם מי? הרי הגייסות יושבים מול הטלוויזיה, ומנסים להתעלם מהריח.

אדם לא רוצה לחיות כך, לא רוצה לחיות עם הפחד שייזרק מחר בבוקר לרחוב כי אין פיקוח על השכרת הדירות, כי בעצם אין דירות, ואלו שישנן הן חורבות יקרות, ואין מי שישמור על זכויות השוכר. נמאס לו להסתכל בדאגה איך הארנק מתרוקן, נמאס לו לנסות להבין מדוע הכל יקר כל כך והוא שואל את עצמו איך יתכן שלפני עשר שנים אירופה הייתה יקרה והיום ישראל יקרה ממנה במאות אחוזים. הוא לא רוצה לאחר לעבודה המסכנה שלו בשכר רעב, כי התחבורה הציבורית עלובה, הרי את הבוס זה לא מעניין והוא יכול לפטר אותו מתי שרק ירצה, כי אין לו מספיק כוח לשתק את המדינה.

נמאס לו לשאול להיכן הולכים כספי הביטוח הלאומי שהוא משלם, נמאס לו לתהות מה עלה בגורל כספי הפנסיה שלו. נמאס לו לתרום למדינה שלוקחת ממנו ולא נותנת לו דבר. מה הטעם? אין לו מהיכן לשלם את שכר הלימוד לילדיו, והוא כבר מבין שהשכלה במדינת ישראל מיותרת, ממשלת ישראל לא אוהבת אנשים משכילים, טוב לה עם הבורות, שחס וחלילה אנשים לא ישאלו שאלות.

הוא גם לא מת על הרעיון שילדיו ישרפו שנתיים/שלוש מחייהם בצבא, חלקם בסכנת חיים מתמדת, תמורת שלוש מאות שקלים מחורבנים בחודש, בעוד אנשי קבע יצאו בגיל 46 מהשירות, 31 שנה מוקדם מכל אדם אחר במשק, עם פנסיה גבוהה בהרבה מהשכר הממוצע.

נמאס לו לשלם משכורת לכל אלו שבמילא עם היד בכיסו, נמאס לו לרכוש מהמדינה שירותים שאיננה מספקת לו, נמאס לו להצדיע לדגל הארור שהרס את חייו ומאיים על חיי ילדיו. נמאס לו להיות פראייר … אופס פטריוט, כמה קל לטעות בין השניים. וכל העונשים הללו בשביל מה? כדי שיאמרו עליו ציוני? אז שיתחבו את התואר המפואר למקום בו לא זורחת השמש ויתנו לו לחיות בשקט, היכן שירצה ומתי שירצה וכיצד שירצה, זו זכותו. ומי שמוחל על זכות כזו, מן הסתם חולה נפש.

לאיש אין זכות לומר לו מילה, לא לשכן, לא לבעל המכולת לא לשר האוצר ולא לראש הממשלה. כי הרבה לפני שהוא יהודי וישראלי הוא קודם לכן אדם והוא אחראי לחייו, ומאוחר יותר לחיי ילדיו. הוא אינדיבידואל ושיקוליו אמורים להיות אישיים בלבד, כן, שיקולי נוחות, מי קיבינימט אמר שחובה לחיות בקשיים מתמידים?

43 שנה חייתי בישראל, אכלתי כל צפרדע שנקרתה בדרכי, לא כי רציתי, המערכת תחבה לי אותן לגרון, בתי המשפט, מערכת הרפואה, הביטוח הלאומי, מס הכנסה, you name it. דקה לפני התמוטטות עצבים מוחלטת לקחתי את הרגליים, הפספורט הגרמני ועפתי משם למקום בו אוכלים את הצפרדעים מבושלות ועם רוטב, למקום בו מערכת הבריאות נחשבת לטובה בעולם, למקום בו לא דורשים מצעירים ללמוד רק מה שטוב למדינה (כמו בברית המועצות היפה והטובה), למקום בו מכבדים את חופש הבחירה של האדם, למקום בו האזרח אמנם משלם הרבה מיסים (ומקטר) אבל מקבל תמורה שהישראלי לעולם לא יקבל, למקום בו לאף אחד לא אכפת שאני יהודי או ישראלי, שומר שבת או כשרות, למקום בו תוכל בתי להגיע ולהיות היא עצמה ולא עוד פיגמנט אחיד בדגל הכחול לבן.

ואתם יודעים מה? לא אכפת לי שכל לקויי השכל הלאומניים בישראל מקשקשים על אנטישמיות השכם והערב, זה רק מבטיח שהפסולת הזו לא תלכלך את גן העדן הקטן שלי.

16 Comments

  1. חנן וייס, סא"ל (במיל' פעיל)
    14 בספטמבר 2014 @ 0:30

    1.2.1.1.1. "צה"ל מאבד את הוויטמינים והמינרלים ההכרחיים לקיומו…כל מי שמסתובב בצבא, עד להתרוקנות ולהידלדלות החומר…

    פרופ' זאב אלמוג

    "פרידה משרוליק: שינוי ערכים באליטה הישראלית".

    "…עוז אלמוג, בן למפקד חיל הים לשעבר…מנסח טיעון מעניין לבעיית ההנהגה וטוען שאין יותר בהנהגה הישראלית צימוקים ודובדבנים כיוון שכולם הלכו "לעשות לביתם", ואלה שנשארו

    הם בינוניים ומטה. עקב כך :

    ובמלחמה (קיץ 2006 בלבנון) חטפנו את זה בפרצוף."

    זה לא סוד לדעתו שמצה"ל כמעט נעלמו אלה המכונים "אצולת המייפלאור הישראלית"…

    הוא מוצא אנלוגיה מעניינת לנפילת הקיבוץ. לדעתו "הקיבוץ קרס לא מפני שהרעיון הסוציאליסטי לא עבד, אלא מפני שקרתה בתוכו סלקציה שלילית.

    היסודות החזקים, שהיו המפתח לשגשוג, עזבו בשקט בשקט. הויכוח התלהט והם פשוט הפסיקו לבוא לאסיפות החברים."

    בעיניו " הנטישה הגורפת …גורמת לצה"ל מחיר כבד".

    מסיבה זו הוא צופה התמקמות (relocation) רבתי מחדש, אך אינו משתמש במונח ירידה." [עליה ולא לירידה, לארה"ב עולים ולא יורדים, ח'ד'ו'].

    פרופ' דוד פסיג
    צופן העתיד

    http://www.global-report.com/hanan/a343789-%D7%A6%D7%91%D7%90-%D7%A9%D7%99%D7%A9-%D7%9C%D7%95-%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%94#876

  2. עמית מנדלזון
    30 באוקטובר 2013 @ 22:59

    יש טיסה של אל על פעם ביום ואחת של איר פראנס. תנחתי כאן ותסתכלי סביבך השפה תועיל לך מאוד, אשמח לסייע כאן ואל דאגה לא יגרשו אותך מכאן

  3. יפה
    6 באוקטובר 2013 @ 22:20

    מי שמתערבים הם בדרך כלל האנשים "למעלה" שחיים על חשבוננו וזקוקים לאזרחים המוכשרים אך התמימים שישארו כאלה וימשיכו לממן את כל מה שרקוב במדינה הזו. ראה לדוגמא היום את עוזי דיין – יו"ר מפעל הפיס , אחד הדברים הבזויים ביותר במדינה , "מפעל" שלא מייצר דבר אלא שודד במרמה אוכלוסיות מוחלשות ועוזי עצמו , ללא בושה , לוקח 2 מליון שקלים מכספי המסכנים כל שנה ישירות לכיסו הפרטי.

  4. רונן
    6 באוקטובר 2013 @ 21:46

    אפשר לתת כמה סיבות להתערבות הבוטה הזו בחיי ישראלי ששוקל אם לרדת או לא, ולהדבקת כינויים כמו "בוגד." הסיבה המרכזית בעיני היא הציפיות שיש לאנשים כמו יאיר לפיד ודני דיין (שמי שראה את תוכנית "המטה" האחרונה זכה לגלות שדיין בז ליורדים ובז שבעתיים ליורדים לגרמניה) מישראלים-יהודים. כמו כל לאומן אנשים כאלה מרגע שאתה נולד מדביקים לך כל מיני תוויות (יהודי, ישראלי, ציוני…) ולהם מצרפים חובות שמוטלות עליך, בין אם אתה מעוניין בהם ובין אם לא. כמו כן, גם את אתה מזהה את עצמך כאחד מהתוויות האלה, אין לך זכות לחלוק על הפרשנות להן ולמעשים שנלווים להם.

    אז כיהודי אתה בוגד אם החלטת לרדת כי מוטל עליך לחיות בישראל. כציוני מוטל עליך לחיות פה ולבנות את הארץ. כמובן שבשום שלב לא עולות השאלות באיזו זכות אתם קובעים לאדם האם שייך לדת מסויימת ולאיזו דת? באיזו זכות קובעים עבורו את החובות שנגזרות מאותה הדת? על סמך מה קובעים שאתה ציוני, וגם אם אתה ציוני, מדוע הפשנות שלהם לציונות (שהיום היא פשוט שם נרדף לתמיכה בהתנחלויות) היא הנכונה? ועוד ועוד. לדוג', מדוע אתאיסט שאינו ציוני (לא בהכרח אנטי ציוני) צריך לקבלת את התוויות יהודי-ציוני שהדביקו לו אנשים כדיין ולפיד?

    בכל מקרה, הרושם שלי שהשאלה האם לרדת (או לעלות) מישראל תהפוך להיות פחות ופחות רלבנטית עבור חילונים, ככל שישראל תמשיך להתקדם בתהליך החזרה בתשובה שלה, מפני שלא תהיה שאלה.

  5. ארזה
    6 באוקטובר 2013 @ 18:58

    מסכימה לכל מילה שלך. אדם לחופש נולד וזכותו להרגיש טוב עם עצמו בכל מקום שיבחר.
    אצלנו רק מדושני העונג והכסף , ממרומי עושרם כי רב, רק הם המטיפים "לבוגדים" שיורדים.
    מה קרה ? פוחדים שדווקא המובחרים שבין הצעירים מבקשים ללכת ? אוי ואבוי, מי ישאר פה ? הנתמכים ? לא יהיה מי שישלם את הכנסותיהם האדירות לפי כל אמות מידה. המנהל גורף מיליונים בחודש אחד והעובד שכר מינימום !
    למה ? זוהי החזירות במיטבה. ואנחנו כידוע יודעים הכי טוב, כל דבר…
    במקום להקדים ולבדוק מדוע הגענו למצב הזה שבו הצעירים המוכשרים כל כך עוזבים, תוקפים אותם !
    זה הכי קל.
    תשארו, הם אומרים,אתם בוגדים, זוהי ארץ האבות, ההיסטוריה, השואה ועוד ועוד סיסמאות שאיתם , אתם יודעים, שם למעלה, חברי הכנסת המנותקים, השמנים, כולנו יודעים שעיסוקכם הנוכחי זוהי המקפצה הבאה לאיזו משרה מפוברקת המניבה ראו זה פלא, מאות אלפים בחודש. הסיסמאות הללו, איתם 'לא הולכים למכלת', לא קונים מכונית, או אבוי, דירה או קוטג'…לאכול.
    קחו את כל דברי התוכחה הללו ולכו לעזה…
    בתי ומשפחתה חושבים להגר, הם כבר על הסף. הכל מסודר ואני, לא להאמין, תומכת. וזה בעיקר בגללך, ביבי נתניהו. נתת לשוק לשחק את משחק הקפיטליזם וזה מה שיצא. לך אין מה לדאוג ולכל המדושנים סביבך. אתם תשארו פה. למה לא ? עם משכורות ורווחים דימיוניים כאלה, גם ילדי היו נשארים פה.

  6. צדוק התקוה
    4 באוקטובר 2013 @ 21:04

    ישראל מדינה דמוקרטית כל אחד רשאי לחיות היכן שהוא רוצה אבל לא משתנים לבאר שממנו שתיתה מים

    • עמית מנדלזון
      4 באוקטובר 2013 @ 21:15

      אתה מתבלבל בין סם אונס למים, בישראל אתה לא שותה מבאר הבאר שותה ממך

      • צדוק התקוה
        5 באוקטובר 2013 @ 8:24

        כרגיל אתה מתיחס למה שנוח לך כתבתי ישראל מדינה דמוקרטית כל אחד רשאי לחיות היכן שהוא רוצה

        • עמית מנדלזון
          5 באוקטובר 2013 @ 10:24

          זה תוכן הכתבה צדוק שלא יתחבו את האף בעניינים של אחרים, למה שאני מתייחס הוא למשפט השני שלך או שאולי לא שמת לב שכתבת אותו ?

  7. גד תמרי
    4 באוקטובר 2013 @ 14:05

    מה רקוב בממלכת ישראל?…. אמנם האיום האיראני הוא משמעותי מאוד, אבל פרט להתמסרותו של נתניהו לנושא הזה – הוא הזניח את ציבור האזרחים לחלוטין. מה יש לנו? מחירי מזון מופרזים שמעשירים את העשירים, עשירון שמנהל בנקים ותאגידים ואיננו מיצר משהו ממשי. אלה עסקים פורחים באוויר! שחיתות שפושה בכל מקום… מישהו שמע את ביבי קורא להילחם בשחיתות הציבורית?… עוני ועושק ואטימות מימסדית – ובנוסף, זריקת הפליטים מאריתריאה וכו' לפתחיהם של העניים וקשי-היום בדרום תל אביב. עכשיו יסביר לי מישהו בעל שכל: מדוע לא כדאי לרדת מהארץ?…

  8. פנינה כץ
    3 באוקטובר 2013 @ 20:07

    להזכיר לכל הצדיקים ובעיקר הצדקנים שלפיד עצמו ירד לארה"ב.
    ביומיים האחרונים רץ ברשת פוסט שכתב הגולש נועם פורר, ובו הוא "מזכיר" ללפיד כי הוא בעצמו בחר ב-1997 לרדת מהארץ ולגור ולעבוד בארה"ב בניהול מחלקת הטלוויזיה של חברת ניו ריג'נסי של מפיק-העל ארנון מילצ'ן דאז.
    "אדוני השר", כתב פורר, "תזכור שבשנת 1997 עזבת אותנו ועברת ללוס אנג'לס. וכן, חזרת, כל הכבוד. אבל ירדת מהארץ. תזכור את זה".

    נניח שהוליווד היתה עוצרת את נשימתה ומציעה ללפיד הצעה שאי אפשר לסרב לה. היום לפיד היה חי על גבעות בוורלי הילס ולא מספר לכל העולם איך לגמרי במקרה הוא נולד. על מה בדיוק לפיד מתלונן ומכתים ציבור שלם?
    הציונות לא היתה והיא איננה מסלול הכרחי של סבל ועינוי כדי להיות בארץ.
    בחשבון פשוט לפיד יכול לבדוק את עלות החיים בארץ לעומת מקומות אחרים בעולם. עם קצץ אומץ הוא יכול היה גם לעמוד בהבטחותיו כלפי תומכיו בו שהיו בטוחים שהוא יחולל שינוי למען מעמד הביניים. ייתכן שלפיד צריך להודות לכל היורדים כי במקום לעמוד מול ביתו כל לילה ולהמשיך למחות, אנשים העדיפו לא לבזבז את זמנם ולדאוג לחייהם ולעתידם.

  9. לונדון
    3 באוקטובר 2013 @ 17:14

    לצערי מסכים עם כל מילה.
    עמית תתכונן להקרא "בוגד", זה מה שקרה לי שהשמעתי דעות דומות.

    • עמית מנדלזון
      3 באוקטובר 2013 @ 17:52

      כבר קראו לי בכינויים קשים יותר אבל איך אומרים… שילכו לה,,, אני לא מתכוון לשתוק

  10. נמרוד
    3 באוקטובר 2013 @ 15:16

    לעמית מנדלסון שלום רב,
    זכותך לעשות ככל העולה על רוחך. אך זכותנו הישראלים לא לקבל את קמפיין הדיכאון, ההשמצה והרפש היוצאי דופן שהנך מטיל בכולנו. אכן, אנו סוחבים עמנו הר של בעיות וקשיים שיש להתמודד עמם. ונכון שמתקיימת בתוכנו חולשה דורית שמקשה עלינו לתת תשובות לבעיות, אך להציג תמונה כל כך קיצונית לרעה של המציאות בישראל בהחלט מעוררת תהיות באשר לאיש שעושה זאת. שב לך במקומך ותהנה מן החיים וזה לא מפריע לאיש.

    • עמית מנדלזון
      3 באוקטובר 2013 @ 15:37

      נמרוד זו תגובה לדברי לפיד זו תגובה לדברי כל הפוליטיקאים והאזרחים שמעזים לתחוב את אפם לעניינים שלא שלהם.

    • תושב חוזר ירד
      5 באוקטובר 2013 @ 14:49

      כתושב חוזר שבמשך שנה שלמה חיפש נואשות להתיישב שוב – שהציונות שבי ( סליחה על הגסות) נאנסה בברוטאליות בוטרה לחתיכות – נסתי על נפשי הכי רחוק שאפשר, שניתן
      המאמר קולע בול מדוייק להפליא – תבנית נוף המדינה – אין פה שום רפש והשמצה ואין זו הצגת קיצוניות – להפך ולהפך – זו אינטליגנציה רגשית (מי שמע על זה בארץ) – זה להגיד את האמת לאמיתה מתוך רגישות שאין שני לה.
      זכותו המלאה של כל אדם לחפש לו את מקומו ובמיוחד שהמדינה או הסביבה פועלת בקמפיין בלתי פוסק לצאת את הארץ זה שנים רבות

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן