Skip to content

חומש: אתמול חזרו הפלסטינים, היום שבו המתנחלים

אתמול חגגו תושבי הכפר בורקא הסמוך להתנחלות חומש, שפונתה מיושביה לאחר ההתנתקות. הם נטעו עצי זית וידעו שאלה לא יזכו להניב פירות. היום חזרה לשטח קבוצת מתנחלים וקבעה כי "חומש תחילה" והיא שייכת להם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זה לא יגמר בטוב – שמונה שנים מאז פינוי ההתנחלות חומש בשומרון, ו-35 שנה מאז הקמתה, חזרו אתמול (חמישי) בעלי הקרקעות הפלסטינים במקום לעבד את אדמותיהם. בטקס שמח הם הניפו את דגלי פלסטין מעל מבנה אמת המים שנבנה במקום, מחקו את סיסמאות המתנחלים וציירו מעל את דגל פלסטין. יממה אחת לאחר מכן, היום (שישי), עלו לחומש פעילי ימין, מחקו את דגלי פלסטין וציירו מחדש את מנורת שבעת הקנים על מתקן המים.

לאחר מאבק משפטי ארוך, בו נקבע כי אלו הן אדמות פרטיות שהופקעו מידי התושבים, מרביתם מהכפר בורקא הסמוך, ולאחר הסרת הצו הצבאי שהגדיר את המקום כשטח צבאי סגור, חזרו אתמול הבעלים החוקיים של הקרקע למקום. בצעד הפגנתי וגם מתוך הבנה שעליהם לקבע את בעלותם על הקרקע, שתלו אתמול הפלסטינים עשרות עצי זית. הם ידעו כי הסיכוי ששתילים אלו יצמחו ויניבו פרי, נמוכים מאוד.

(צילום: חיים לוינסון)
תושבי בורקא מוחקים אתמול את סמלי המתנחלים בחומש (צילום: חיים לוינסון)
המתנחלים שבים היום לחומש (צילום: בועז העצני)
המתנחלים שבים היום לחומש (צילום: בועז העצני)

מאז הפינוי שנעשה בעת ההתנתקות נמצאים בשטח צעירים המכנים עצמם "ישיבת חומש". הם לנים במערות סמוכות ומנסים לקיים אחיזה יהודית רציפה בשטח. התנחלות חומש במקורה לא הייתה התנחלות בעלת צביון דתי. היא הוקמה בידי פעילי ימין חדורי אידיאולוגיה ימנית והתקיים בה אורח חיים חילוני עם נטייה למסורת. אלא שבעת ההתנקות הגיעו לשטח פעילי ימין אמוניים וניסו לעבות את ההתנחלות לקראת פינויה אז. הם התיישבו בבתים הריקים אותם עזבו רוב אנשי חומש, שהעדיפו לקבל את הפיצוי שהציעה המדינה ולעזוב מרצונם.

פעילי הימין מ"ישיבת חומש" לא קיבלו בהבנה את הכרעת בית המשפט ולא את החזרת השטח על ידי צה"ל לבעליו הפלסטינים באמצעות הסרת צו הסגר הצבאי שהוטל על המקום. בעקבות עליית הפלסטינים לחומש, נמסר אתמול ממטה "חומש תחילה" בעקבות עליית הערבים לחומש בבוקר: "למרות ההפגנה הדלה שקיימו הבוקר הערבים, חומש שלנו, הייתה שלנו ותמשיך להיות שלנו. ישיבת חומש ממשיכה בהתמדה באחיזה היהודית בחומש וקוראת לציבור לבוא להיות שותף בלימוד, שמירה ובתרומה. בעזרת ה' יהודים, אנחנו ננצח".

 ההתנחלות בצפון השומרון הוקמה בשנת 1978 על אדמות הכפר בורקא הסמוך. בכפר היה הסדר מקרקעין, והבעלות על החלקות נרשמה בטאבו, אך האדמות נתפסו "לצרכים צבאיים" ונמסרו לצרכי התיישבות תוך ידיעה כי אלו אדמות פרטיות השייכות לתושבי בורקא. לאחר פינוי חומש ב-2005 נשאר צו התפיסה על כנו וגישת הפלסטינים למקום נמנעה. חמש שנים מאוחר יותר, ב-2010, עתרו בעלי האדמות וארגון "יש דין" לבג"ץ, באמצעות עורכי הדין מיכאל ספרד ושלומי זכריה, בדרישה לבטל את הצו. לפני שהתיק הגיע לדיון החליט לפני כחמישה חודשים מפקד פיקוד מרכז, אלוף ניצן אלון, לבטל את צו התפיסה ולפתוח בכך את הדרך בפני הבעלים לחזור למקום.  ל

הפלסטינים שותלים עצי זית בחומש אתמול (צילום: חיים לוינסון)
הפלסטינים שותלים עצי זית בחומש אתמול (צילום: חיים לוינסון)

פני שבועיים נגרעה חומש מרשימת ההתנחלויות, ובכך בוטל גם צו הסגירה על השטח שהוטל על המקום. בעקבות כך הורה אלוף הפיקוד כי השטח הופך לשטח פלסטיני הסגור לכניסת ישראלים.
אלא שאת המתנחלים זה לא עניין. הבוקר שבו המתנחלים לחומש והעימות הפיזי בין הצדדים עוד יגיע.

"חומש הייתה ותשאר יהודית"

אתמול, במקביל לחזרת תושבי בורקא לאדמותיהם, התלוננו הפלסטינים כי 50 עצי זית עמוסי פרי לקראת המסיק, שיחל הימים הקרובים, נעקרו על ידי מתנחלים שהגיעו מהתנחלות סוסיה הסמוכה לחברון. במשטרת ש"י מסרו כי הנושא הועבר לחקירה. הפלסטינים כבר לא מצפים מהמשטרה  למצוא את האשמים. הם יודעים כי כמו מאות תלונות על ונדליזם והשחתת עצים ומבנים בידי מתנחלים שנותרו בלתי פתורות, כך גם מקרה זה ישאר בלתי פתור.

באתר הקול היהודי של המנחלים נמסר כי "ערבים מדווחים כי 48 עצי זית נכרתו בכפר הבלתי חוקי מגוויף בין סוסיא למצפה אביגיל בהר חברון. כוחות משטרה גדולים הגיעו למקום. עונת המסיק אמורה להיפתח בזמן הקרוב ואנשי שמאל קיצוני וערבים נוהגים להתקרב בחסות המסיק ליישובים היהודים ביהודה ושמרון".

אחד מפעילי קבוצת הצעירים שחזרו הבוקר לחומש, בועז העצני, אמר: "מייד לאחר שהפורעים הערבים ואנשי ארגון השמאל הקיצוני 'יש דין' סיימו אתמול את הפגנת ההסתה בחומש עם שלטים הקוראים לרצח יהודים, נערכנו לנקות את כתובות הנאצה שנותרו על בריכת המים", הוא סיפר כי "מנורת שבעת הקנים עם הכיתוב "חומש תחילה", מתנוססת כעת לתפארה על ראש ההר הצופה מחיפה בצפון ועד אשקלון. בחורי הישיבה הלומדים בחומש זה שש שנים יושבים כעת ולומדים בישיבה (ספסלים תחת אחד העצים א.מ). לדברי העצני, "חומש הייתה תמיד אדמה יהודית, תישאר אדמה יהודית ובעזרת השם בקרוב ייבנה עליה ישוב חדש".

נמאס לנו להתנצל על ריבונותנו

על האש האוחזת בשטחים אפשר ללמוד מדבריו של גרשון מסיקה, ראש מועצה אזורית שומרון, אחת הדמויות הפעילות ברחבי השומרון. מסיקה גינה לא פעם את התנהלות המדינה ובתי המשפט בענייני ההתנחלויות. מסיקה הוא גם אחד מאישי הציבור הבולטים שתמך בבועז אלברט, מתנחל המצוי עתה במעצר לאחר שהפר צו הרחקה שהוצא נגדו. מסיקה שהה בביתו ביצהר ועודדו בעת שזה הפר ביודעין את הצו.

"כל קשקוש, כל גרפיטי זוכה לפסטיבל תקשורתי"

נמאס לו להתנצל. גרשון מסיקה בבנייני האומה (צילום הלל מאיר)
נמאס לו להתנצל. גרשון מסיקה בבנייני האומה (צילום הלל מאיר)

אמש נאם מסיקה בבנייני האומה בירושלים, שם התכנסו פעילי הימין תחת הסיסמה "עם אחד, ומדינה אחת", בניגוד לשתי מדינות לשני עמים. "נמאס לנו להתנצל על ריבונותנו בארץ הזו", אמר מסיקה, "לצערי רבים מדי מתוכנו, ביניהם מנהיגים, אינם מאמינים בזכותנו על הארץ הזו. דומה, כי מוסדות המדינה נתקפו במחלה אוטו-אימונית", הוא טען כי "לבניית בתים יש צורך בחתימה ובהסכמתה של אותה יד שחותמת על שחרור של אלפי מחבלים עם דם על הידיים, שכל מטרתם להרוג יהודים. כל קישקוש, קו או גרפיטי נגד ערבים זוכה לפסטיבל תקשורתי, פסטיבל הנמשך כמה ימים".

על התנהלות משטרת ישראל, משטרת מחוז ש"י בכלל והיחידה לפשיעה לאומנית בפרט הוא אמר:  "אנו עדים להקמת יחידה עתירת שוטרים ההופכת מתיישבים לעבריינים".

על פי דו"ח השב"כ שפורסם אתמול נרשמה בספטמבר עלייה חדה במספר הפיגועים ברחבי השומרון. אפשר להבין ממנו וממכלול האירועים המתוארים כאן, כי אם לא תהיה מדיניות של יד נחושה שתעצור את השתלשות האיחעים, תפעל בנוקשות לשמירת החוק בשטחים ולהרגעת הרוחות, הדיבורים על אנתיפאדה שלישית לא יישארו בחזקת מילים. בשני הצדדים, אצל הפלסטינים ואצל המתנחלים, יש תחושות של זעם, נקם ורצון לקבע עובדות בתוך הוואקום המדיני-פוליטי וחוקי שקיים בגדה, בירושלים המזרחית ובבקעת הירדן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן