Skip to content

גזפרום צפויה לתביעת ענק בגין פגיעה בתחרותיות

אם חברת הגז תמצא אשמה - היא צפויה לקנס של 15 מיליארד דולר. התביעה לא תוסיף לשיפור יחסי רוסיה והאיחוד האירופי, וכנראה שתעלה את מפלס המתח על רקע האישומים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גזפרום, חברת גז רוסית בשליטת הממשלה ואחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם, עומדת בפני תביעת ענק מצד הרשות להגבלים עסקיים של האיחוד האירופי, על פגיעה בתחרותיות. הדברים פורסמו על ידי חואקין אלמוניה, ראש המחלקה להגבלים עסקיים של האיחוד האירופי.

מטה חברת גזפרום במוסבקה (ויקימדיה)
מטה חברת גזפרום במוסבקה (ויקימדיה)

הבסיס להחלטה בנושא התביעה נעוץ כנראה בעובדה, כי גזפרום מצמידה את מחירי הגז לאלה של הנפט. במהלך כנס בלטביה אמר אלמוניה, כי הרגולטור האירופי כבר מכין את התביעה נגד חברת הגז, ואם גזפרום תימצא אשמה – היא צפויה לקנס של 15 מיליארד דולר. התביעה תעלה את מפלס המתח בין רוסיה לאירופה שמעוניינת להתנתק מהשליטה הרוסית על שוק הגז באירופה.

“זה עדיין מוקדם לצפות מתי ינקטו הצעדים הבאים בחקירה", אמר אלמוניה בכנס, “אבל כעת אנחנו מתכוננים לשלב ההתנגדות מצד הנתבעים". גורם אשר מעורה בחקירה דיווח לסוכנות הידיעות רויטרס, כי הרשות להגבלים עסקיים של אירופה עתידה לצאת לדרך עם התביעה עד סוף השנה.

גזפרום היא חברת נפט ממשלתית רוסית שהוקמה לקראת סוף שנות התשעים של המאה הקודמת. זוהי אחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם והיא מחזיקה ברזרבות הגז הגדולות בעולם, אשר הופכות את החברה ליציבה כלכלית, עם כוח גיאופוליטי וכלכלי רב.

ברבע הראשון של שנת 2013, דיווחה החברה על הכנסות של 1,461 מיליארד רובל (כ-45 מיליארד דולר), והרווח הנקי של החברה עמד באותו רבעון על 380.7 מיליארד רובל (כ-12 מיליארד דולר). אם הרשות להגבלים עסקיים אכן תחליט לצאת עם התביעה לדרך, לא יהיה קושי לגזפרום להגיע להסכם פשרה כספי עם הרגולטור באירופה – כמובן, מאחורי הקלעים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן