Skip to content

אושר התוואי המתוכנן של הרכבת לאילת

האישור התקבל בוועדת השרים לענייני פנים ושירותים. השר כץ: הרכבת תהווה חיבור מסילתי בין הים האדום לים התיכון ותאפשר לממש קירוב הפריפריה למרכז הארץ. תוואי הרכבת לאילת יאפשר נסיעה מתל אביב לאילת בתוך שעתיים בלבד, במהירות מרבית של עד 250 קמ"ש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת השרים לענייני פנים ושירותים אישרה היום את תוואי הרכבת לאילת, שיאפשר נסיעה מתל אביב לאילת בתוך שעתיים בלבד, במהירות מרבית של עד 250 קמ"ש. שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, ציין, כי קו הרכבת לאילת יושלם בתוך חמש שנים, מיום אישור התכניות הסטטוטוריות. התכנית אושרה ברוב של 5 שרים מול השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, שהתנגד.

החברה להגנת הטבע: נזק סביבתי

בסוף השבוע קיים השר פרץ ישיבה מיוחדת שהורכבה מאנשי משרדו, החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים. בדיון הציגו אנשי החברה להגנת הטבע עבודה מקיפה שבוצעה בתחומים הרלוונטיים לפרויקט. מהעבודה הזאת מתברר, כי אף אחת מהתועלות המיוחסות לפרויקט לא תתממש ומאידך הוא יוביל לפגיעה סביבתית עצומה, הן במרחבי הנגב והערבה והן למפרץ. בסיום הפגישה אמר השר פרץ, כי "מסלול האישורים החפוז של הרכבת לאילת יכול להפוך למסלול מהיר להרס הטבע והתיירות בנגב בכלל ובאילת בפרט".

משרד התחבורה: ניתנה תשומת לב לכל ההיבטים הסביבתיים

ממשרד התחבורה נמסר, כי תכנון קו הרכבת לאילת נעשה תוך מתן תשומת לב רבה לכל ההיבטים הסביבתיים. תוואי המסילה לאילת תוכנן על ידי שישה משרדי תכנון מהמובילים בארץ, בליווי יועצים סביבתיים בראשות פרופ' אורי מרינוב, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה לשעבר.

ועדות התכנון השונות אישרו את המסילה החשמלית לאחר שמצאו, כי התכנון מתחשב בצורה המרבית בערכי הנוף והסביבה באזור זה, באמצעות הסדרת נחלים, כריית מנהרות ושילוב המסילה בנוף המדברי.

על פי הצעת ההחלטה שהוגשה על ידי השר כץ ואושרה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, תוקם מסילת ברזל כפולה, בקטע שבין באר שבע לאילת, באורך של כ-260 ק"מ, בתוואי שאושר על ידי המועצה הארצית. הפעלת הרכבת המבוססת על מערך מחושמל, התואם את מאפייני תכנית החשמול של הרכבת ומקודמת במסגרת תכנית נתיבי ישראל.

השר כץ ציין, כי הרכבת שתשמש להסעת נוסעים ומטענים כאחד, תהווה חיבור מסילתי בין הים האדום לים התיכון ותאפשר מעבר סחורות בין דרום מזרח אסיה למערב אירופה. כמו כן, היא תאפשר לממש את מדיניות משרד התחבורה לקירוב הפריפריה למרכז הארץ, בהתאם לתכנית נתיבי ישראל, שנועדה ליצור רשת כבישים ומסילות ברזל, שיחברו את צפון הארץ ואת דרומה עם המרכז.

"הפרויקט יהווה בסיס מסילתי בין ים סוף לבין הים התיכון ובין נמל אילת לנמלי אשדוד וחיפה ויאפשר העברת מטענים למרחב אילת וממנו ברכבת, תוך ניצול יתרונות הרכבת במרחקים ארוכים ובמקביל יביא להקטנת הגודש בכבישים, כתוצאה מהפחתת תנועת המשאיות", ציין כץ.

תוואי הרכבת

המועצה הארצית והוועדה המחוזית של מחוז דרום, דנו בשלוש חלופות של תוואי הרכבת הכוללות הקמת מנהרות באורכים שונים והחליטו לאמץ את החלופה הכוללת תכנית לקריית צמד מנהרות, באורך של כ- 9.2 קילומטר כל אחת עבור הנוסעים.

תוואי המסילה בקטע שבין צין ועד אילת, כולל 63 גשרים באורך של כ-4.5 קילומטרים. אורך המסילה מתל אביב ועד אילת, יהיה כ-350 ק"מ. מהירות הנסיעה המרבית של הרכבת תגיע עד 250 קמ"ש, בקטעים בהם הטופוגרפיה תאפשר זאת. במסגרת התכנון המפורט של המסילה, בוצע תזכיר השפעה על הסביבה, שבחן חלופות לתוואי.

תוואי המסילה בין אילת לתל אביב כולל ארבעה מקטעי תכנון עיקרים, שלושה מהם מחייבים תכנון סטטוטורי: הקטע הראשון- תל אביב- באר שבע מתבסס על המסילה הקיימת והמשודרגת, הקטע השני-באר שבע- דימונה (כ-35 קילומטר) מחייב שדרוג והכפלת המסילה הקיימת, הקטע השלישי- דימונה- חצבה (כ- 65 קילומטר) מחייב שדרוג המסילה הקיימת והכפלת עד צין והקמה מצין עד חצבה, הכולל גם קטעי מנהור. הקטע הרביעי – חצבה – אילת (כ-160 קילומטר) מחייב הקמת המסילה עד הכניסה הצפונית לאילת, סמוך לשדה התעופה הקיים ומקביל לכביש הערבה.

ועדות התכנון השונות אישרו את המסילה החשמלית לאחר שמצאו כי התכנון מתחשב בצורה המרבית בערכי הנוף והסביבה באזור זה, באמצעות הסדרת נחלים, כריית מנהרות ושילוב המסילה בנוף המדברי.

[related-posts title="כתבה קודמת על הרכבת לאילת"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן