Skip to content

ישראל ויוון חתמו על שורת הסכמים לשיתוף פעולה

ההסכמים נחתמו במסגרת מפגש ראשון בין שתי הממשלות. יוון עתידה לשמש כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי בתחילת 2014. בין ישראל ליוון מתקיים בשנים האחרונות שיתוף פעולה ביטחוני הדוק הבא לידי ביטוי בתרגילים משותפים בין הצבאות של שתי המדינות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ממשלות ישראל ויוון חתמו היום על שורה של הסכמים לשיתוף פעולה. זאת, במסגרת מפגש שנערך בין שתי הממשלות ובין ראש הממשלה נתניהו ומקבילו היווני, אנטוניס סאמארס. 

בין ההסכמים שנחתמו בין שתי המדינות: הסכם לשיתוף פעולה בתחום ההובלה הימית; הסכם לשיתוף פעולה בתחום התיירות; הסכם לשיתוף פעולה בתחום ביטחון הפנים: הלחימה בפשע והגנת הציבור; הסכם לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה; הסכם לשיתוף פעולה בתחום התרבות (סרטים) והספורט והסכם לשיתוף פעולה חינוכי בתחום מקצועות הים.

מפגש ממשלות ישראל ויוון. שורת הסכמים לשיתוף פעולה (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
מפגש ממשלות ישראל ויוון. שורת הסכמים לשיתוף פעולה (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

יוון עתידה לשמש כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי בתחילת 2014. בין ישראל ליוון מתקיים בשנים האחרונות שיתוף פעולה ביטחוני הדוק הבא לידי ביטוי בתרגילים משותפים בין הצבאות של שתי המדינות.

"אנו מדברים שפה אחת, שפת הידידות", אמר ראש הממשלה במפגש עם עמיתו היווני. "לכן, באווירה זו של ידידות, אני מקבל את פניו של ראש הממשלה סאמארס, ידידי אנטוניס. יוון וישראל הן שתי מדינות בעלות היסטוריה ארוכה ועשירה. תרומתנו המשותפת לעולם העתיק היא שהניחה את היסודות לציוויליזציה המודרנית. אלה הן תרומות אדירות. היום אנו שתי דמוקרטיות מודרניות המחויבות לקידמה, דמוקרטיה ושגשוג, וכשתי מדינות מזרח תיכוניות או ליתר דיוק, שכנות למזרח הים התיכון, אנו חותרים לשלום ויציבות בכל רחבי האזור. אנו ידידים, אנו בני-ברית, ואנו גאים בכך".

נתניהו גם שיבח את עמיתו על האופן שבו טיפל במשבר הכלכלי ביוון. "אני חושב שהפגנתם מנהיגות וסולידריות. נדרשה מידה רבה של אומץ לב ותבונה כדי לעשות את הדבר הנכון גם אם הוא לא היה פופולרי, גם אם הוא היה קשה, ומכל מה שאני יכול לראות מנקודת מבטי, השווקים הבינו שמשהו קרה, משהו טוב קרה ביוון. אני מעודד משקיעים ישראלים, אנשי עסקים ישראלים להשקיע ביוון. זאת כנראה השקעה טובה מאוד". נתניהו שיבח את עמיתו גם על היד הקשה שהופגנה במעצר ראשי המפלגה הניאו-נאצית, "השחר הזהוב" ביוון. "אני מבקש לברך אותך, ראש הממשלה, על התנגדותה הנחרצת של ממשלתך לניאו-נאציזם, אנטישמיות וגזענות. נקטתם צעדים חשובים, צעדים אמיצים המראים בפירוש שיוון היא ארץ של סובלנות וחירות".

"שפת הידידות". נתניהו וסאמאראס (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"שפת הידידות". נתניהו וסאמאראס (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

ראש הממשלה סאמאראס אמר כי יוון וקפריסין, החברות שתיהן באיחוד האירופי, תוכלנה לשמש ציר איתן בין ישראל ואירופה. "יוון וקפריסין שתיהן בעלות משאבי אנרגיה ואנו מאמינים שנוכל לשתף פעולה עם ישראל בפיתוח ושינוע המשאבים הללו", אמר סאמאראס. "יוון, קפריסין וישראל יכולות להפוך יחד למגדלור של תקווה עבור כל האומות וכל העמים באזור, מעוז משותף של יציבות וביטחון, כיוון שאין יציבות ללא ביטחון, מעוז משולב של שלום וצדק כיוון שאין כל שלום ללא צדק, ומעוז משותף של רעיונות דמוקרטיים ושגשוג כיוון שאין כל שגשוג ללא דמוקרטיה, צמיחה, שלום וביטחון. זוהי שותפות שאינה פוסחת על אף אחד ובאופן פוטנציאלי עשויה לכלול את כל עמי האזור השואפים לאותם אידיאלים של יציבות, ביטחון, שלום וצמיחה. זוהי שותפות המבוססת על כנות, על אינטרסים משותפים ארוכי-טווח, על דאגות משותפות ועל קשרים תרבותיים חזקים. ישנם דברים רבים כל כך, אדוני ראש הממשלה, שנוכל לעשות יחד במדינותינו, באזורנו, באירופה ובכל רחבי העולם. זוהי נקודה מכרעת עבור מדינותינו ואזורנו ואני רוצה להאמין שזוהי רק ההתחלה".

"גודל המשבר כגודל הפריחה שבאה אחריו". שמעון פרס ואנטוניס סאמאראס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
"גודל המשבר כגודל הפריחה שבאה אחריו". שמעון פרס ואנטוניס סאמאראס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

גם נשיא המדינה שמעון פרס, שיבח היום במילים חמות את ראש ממשלת יוון על יחסו הבלתי מתפשר נגד המפלגה הניאו נאצית בארצו :"אני מצדיע לך על עמדתך הבלתי מתפשרת כנגד ארגונים ניאו נאציים מטורפים המנסים להרוס את שמה של יוון ואת המורשת הפילוסופית המפוארת שלה", אמר פרס. "אנחנו שתי מדינות קטנות וקרובות גאוגרפית עם היסטוריה אדירה שמקרבת בין שני העמים שלנו, וכעת קיימת גם קרבה פוליטית. אני מבטיח לך שתמיד תוכל למצוא כאן רצון טוב ואמיתי להעמיק את היחסים לטווח הארוך. ליחסים בין ישראל ליוון יש בסיס איתן שרק ילך ויתחזק בעקבות ביקורך כאן יחד עם צמרת ממשלתך".

 הנשיא פרס התייחס גם למשבר הכלכלי ביוון ואמר: "אני שמח מאוד שמצבה הכלכלי של יוון השתפר . מניסיון אני יודע להגיד כי גודל המשבר כגודל הפריחה שמגיעה אחריו. משברים כאלו מאחדים את העם ומפיחים בו רוח חדשה של תקווה ".

 ראש ממשלת יוון הודה לנשיא פרס על מילותיו החמות והתייחס בראש ובראשונה לניסיונות של מפלגות ניאו נאציות לקחת חלק בפרלמנט היווני: "לא אתן לניאו-נאצים לפגוע במולדת של הדמוקרטיה", אמר. סאמאראס המשיך בדבריו ואמר: "כבוד הנשיא, האופטימיות שלך מהווה עבורנו השראה, ואני יודע כי זהו המתכון לצליחת המשבר שפוקד אותנו. העם היווני צריך הרבה תקווה ואנו כבר רואים סימנים ראשונים של צמיחה במשק. אנו רואים בישראל כמודל מבחינה כלכלית וטכנולוגית ואני מברך על היחסים הטובים בין שתי המדינות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן