Skip to content

ארה"ב מגיבה למהומות במצרים: תקצץ חלק מהסיוע הצבאי

הסיוע הכספי יימשך, בין השאר כדי לתחזק את הסכם השלום עם ישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
גנרל א-סיסי מודיע על מעצר מורסי. במשך שלושה חודשים נמנעו האמריקנים מהגדרת ההדחה כהפיכה, כדי שלא לעצור את הסיוע כולו (ויקימדיה)
גנרל א-סיסי מודיע על מעצר מורסי. במשך שלושה חודשים נמנעו האמריקנים מהגדרת ההדחה כהפיכה, כדי שלא לעצור את הסיוע כולו (ויקימדיה)

ארצות הברית תודיע בימים הקרובים על קיצוץ משמעותי בסיוע הצבאי שהיא מעניקה דרך קבע למצרים. כך מפרסמת רשת החדשות האמריקנית CNN.

ההודעה היא תגובה אמריקנית להפיכה הצבאית שבוצעה ביולי, בהנהגת שר ההגנה עבד אל-פתאח א-סיסי, נגד הנשיא המכהן מוחמד מורסי, המזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים". ההודעה גם מגיבה למהומות שדיכא צבא מצרים במהלך השבוע האחרון, במהלך שבו היו הרוגים מקרב המפגינים.

בדיווח שמסרה CNN מודגש כי הסיוע אינו מבוטל וכי חלקים ממנו ימשיכו לזרום למצרים כבעבר, כולל כספים שמטרתם להבטיח את קיום התחייבויותיה של מצרים בהסכם השלום עם ישראל וכן תמיכה במאמץ המצרי לפעול נגד בסיסי הטרור של אל-קאעידה בסיני. כמו כן, תעביר ארה"ב סכומי כסף שמטרתם לתמוך במאמצים לקידום הדמוקרטיה במדינה.

ממשל אובמה מעכב בינתיים את העברת הסיוע הצבאי. הסיבה: הצטברות אירועים המצטיירים בוושינגטון כהפרה מתמשכת של זכויות אדם במצרים, לרבות הפעלת אלימות נגד מפגינים. ההודעה על קיצוץ הסיוע הצבאי טרם נמסרה רשמית לקהיר, ופרסומה נדחה כבר כמה וכמה פעמים. מאחורי ההמלצה לקצץ בסיוע עומדים גורמים בכירים ביותר במימשל, ואובמה עצמו קיבל החלטה בעניין לאחר שכינס את הצוות לביטחון לאומי שלו, לרבות היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס, מזכיר המדינה ג'ון קרי ומזכיר ההגנה צ'אק הייגל. מפגש זה היה האירוע המסכם של דיונים אינטנסיביים שהתקיימו במימשל לגבי התגובה על ההפיכה הצבאית שהדיחה את מורסי ב-3 ביולי השנה. נוסף על השעיית הסיוע העתידי, האטה וושינגטון את העברת הנשק למצרים, לרבות מטוסי קרב מדגם F-16s.

ממשל אובמה נמנע עד כה מהגדרת הדחתו של מורסי מהשלטון כהפיכה. הסיבה: החוק האמריקני מחייב שבמקרה של הפיכה – הנחשבת בלתי-לגיטימית – על וושינגטון להפסיק מייד כל העברת סיוע למדינה בה בוצעה ההפיכה, למעט עזרה הומניטארית. בעבר הודיע הבית הלבן כי האינטרס הביטחוני הלאומי של ארה"ב מחייב אי-פגיעה בסיוע למצרים. אלא שלאחר שקהיר הגיבה לקריאות האמריקניות לריסון בחודשים האחרונים דווקא בהגברת השימוש בנשק נגד תומכי מורסי, ביטל אובמה תמרון צבאי משותף שנקבע לפני זמן רב והודיע על בחינה מחדש של כל מערך הסיוע האמריקני למצרים. .

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן