Skip to content

מאחז "גבעת גאולת ציון" נהרס ובתגובה הותקף הכפר ג'אלוד

לאחר הרס המאחז הקטן בידי כוחות הביטחון, הוצתו אתמול בג'אלוד 500 עצי זית, שבע מכוניות הושחתו באבנים, בית ספר נרגם באבנים. התוקפים תקפו גם את המשטרה ואת צה"ל. שישה נעצרו ובתוכם שני קטינים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זו כבר אינתיפאדה דו צדדית. מעבר לקולות הנשמעים בכנסת ופעולות מפלגת הבית היהודי בניסיון למוסס כל הסכם אפשרי ודרישת חברי כנסת מהימין להקפיא שחרור מחבלים במסגרת הבעת הרצון טוב לו התחייבה ישראל מול הרשות –  מתקיימת מציאות קשה בשטח. הקיצוניים משני הצדדים מפשילים שרוולים ואינם חוששים כמעט מאימת הדין, משטרת ישראל והמשטר הצבאי.

אתמול בבוקר (רביעי) יצאו אנשי המנהל האזרחי בגיבוי כוחות הביטחון להרוס מאחזון המכונה "גבעת גאולת ציון". ברשת הקשר הפנימית של התנחלים יצאה קריאה להגיע ולהגן על המאחז, הם לא הספיקו.

מדובר "בגבעה, שהוקמה לפני כשנתיים בידי מספר בחורים רווקים. מתגוררות בה כיום שתי משפחות ובנוסף מספר בחורים. אחת הנשים נמצאת בחודש התשיעי להריונה ולמשפחה נוספת נולדה בת לפני כחדשיים. במקום יש דיר עזים וגידולים חקלאיים. בנוסף לבתי המשפחות היו בגבעה מספר בתים בבנייה", מספרים לנו המתנחלים על המאחז.

הריסות המאחז (צילום: הקול היהודי)
הריסות המאחז (צילום: הקול היהודי)
אחת המשפחות לפני הפינוי (צילום: ועד מתיישבי השומרון)
אחת המשפחות לפני הפינוי (צילום: ועד מתיישבי השומרון)

המנהל וצה"ל התריעו ודרשו לפנות את הגבעה אך לא נענו. אתמול נהרס המאחז. את ההמשך הצפוי כל כך תיאר בפשטות אתר הקול היהודי: " לאחר שצה"ל החריב הבוקר את גבעת גאולת ציון והרס את בתיהם של שתי משפחות, ירדו יהודים לכפר ג'אלוד הסמוך, הציתו מטעים וגרמו נזק לכלי רכב. כוחות משטרה וצבא גדולים שהגיעו למקום עצרו נערים שהוצאו מתוך בור מים". הם כתבו.

משטרת ש"י עוצרת את אנשי המאחז (צילום: הקול היהודי)
משטרת ש"י עוצרת את אנשי המאחז (צילום: הקול היהודי)

ממשטרת ש"י נמסר: "היום נערכו כוחות יס"מ וימ"ר ש"י ומג"ב איו"ש להריסת מבנים לא חוקיים במאחז גאולת ציון שכלל שני מגורי קבע, שני מאהלים ודיר עזים. במהלך הפעילות יצאו קריאות לפעילים לצאת ולפגוע בכוחות הביטחון ובפעולת אכיפת החוק במקום". המשטרה לא התרשלה ו"לאחר זמן קצר נעצרו שניים בגין הפרת צו שטח צבאי סגור ויידוי אבנים על כוחות הביטחון".

אבל את המתנחלים זה לא עצר ולפי המשטרה "כעבור שלוש שעות נתקבלו דיווחים מפלסטינים מכפר ג'אלוד על מתנחלים שפוגעים ברכבים בביה"ס המקומי ומציתים אש. כוחות יס"מ ש"י ובלשי מפלג פשיעה לאומנית, שהיו ערוכים מבעוד מועד לתגובה על פעילות אכיפת החוק במאחז גאולת ציון, הגיעו תוך זמן קצר למקום האירוע ועצרו 'על חם' ארבעה חשודים רעולי פנים".

סלעים הושלכו על מכוניות בכפר ג'אלוד (צילום דוברות ש"י)
ההרס. סלעים שהושלכו על מכוניות בכפר ג'אלוד (צילום דוברות ש"י)

דובר משטרת ש"י פקד שי דוד הסביר כי המתנחלים "יידו אבנים על כוחות הביטחון, ניסו לברוח ונעצרו תוך מרדף כשהם מנסים לברוח. העצורים חשודים בפגיעה ברכוש של פלסטינים ובשורה של עבירות כולל פגיעה בשדה, בעצי זית, במבנה בית הספר המקומי ובמספר כלי רכב". המשטרה סיכמה את היום: "סה"כ נעצרו באירועים  שישה בני אדם. שני קטינים וארבע בגירים. כל המעורבים הובאו להמשך טיפול חקירות במפלג לפשיעה לאומנית של היחידה המרכזית של מחוז ש"י".

גורמי צבא אמרו למגפון כי "בשעות הצהריים התקבלה טענה על רכוש שניזוק מאבנים והצתות בכפר ג'אלוד צפונית מערבית לרמאללה. לאחר סריקות של כוחות הביטחון התגלה כי נגרם נזק לבית הספר בכפר , שבעה כלי רכב ניזוקו מאבנים והוצת מטע. בהמשך, חייל נפצע קל מיידוי אבנים, טופל במקום ולא נזקק לפינוי".

זו לא הפעם הראשונה

המתנחלים מספרים כי "לפני כחודשיים התקבל מידע על כוונת צה"ל להחריב את גאולת ציון. למקום הוזעקו צעירים רבים, ובגוש שילה דווח על עימותים בין יהודים לערבים. בסופו של דבר, ככל הנראה בשל הגעתם של הפעילים לשטח, נמנע ההרס. נראה כי בצה"ל לא ויתרו ורק המתינו לשעת כושר להחרבת בתי המשפחות היהודיות". באתר הקול היהודי מסבירים מדוע  בוצעו התקיפות. "לאחר שכוחות צה"ל החריבו הבוקר את גבעת גאולת ציון בגוש שילה, והחריב שני בתי משפחות, בתי רווקים, דיר עזים וגידולים חקלאיים, הותקפו ערביי הכפר השכן ג'אלוד", כך נכתב.

הפלסטינים תיארו בקצרה למגפון את המידע שבידיהם. לדבריהם בשעות הצהריים של יום רביעי "בוצעה תקיפה משולבת של שלוש קבוצות של ישראלים קיצוניים בג'אלוד. אחת הקבוצות הציתה עצי זית והאש לובתה ברוח. בעקבות ההצתה נשרפו כ-400 עצי זית במטע השייך לכפר. קבוצה שנייה השחיתה שש מכוניות פלסטיניות. וקבוצה שלישית תקפה בסלעים ואבנים בית ספר פלסטיני בכפר".

ארגוני זכויות האדם: "צה"ל נכשל כישלון חרוץ"

בארגון "רבנים למען זכויות אדם" זועמים. "מפקדי החטיבות המרחביות הבטיחו לנו באופן רשמי כי בימים קשים אלו הם יגנו על הפלסטינים שכעת נמצאים במסיק הזיתים השנתי וצפויים להיות מותקפים בידי מתנחלים. באותה נשימה הובטח לנו על ידי מפקדי החטמ"רים כי צה"ל ייערך מבעוד מועד ויגן על הפלסטינים בעת פינוי מאחזים, בדיוק כפי שקרה היום". הם אומרים.

ארגון "יש דין" וארגון "רבנים למען זכויות אדם" ושלחו אתמול מכתב קשה למפקדי החטיבות בשטחים. במכתב הם תבעו מצה"ל לפעול מיד להגנת הפלסטינים והעבירו לידי הנמענים רשימה מפורטת בה הם מונים עשרה מקרים שאירעו מה-3 באוקטובר השנה ברחבי הגדה המערבית, כלומר – תוך שישה ימים. בהתפרעויות האלה הושחתו, נשרפו או נעקרו כ-1,500 עצי זית ונגנבו והושחתו מספר טונות של יבול זיתים שנאספו לאחר המסיק. "המקרים הרבים שפורטו לעיל מדגישים כי עד כה נכשלתם בתפקידכם להגן על הרכוש. נבקש פירוט הפעולות שבכוונתכם לעשות על מנת ליתן הגנה מקסימאלית בתקופה הקרובה למקור הפרנסה העיקרי של משפחות רבות ברחבי הגדה המערבית", מסיימים הרבנים את מכתבם הקשה.

אבנים בבית הספר בכפר ג'אלוד (צילום: משטרת ש"י)
אבנים בבית הספר בכפר ג'אלוד (צילום: משטרת ש"י)

"זה פשוט פוגרום בערבים"

"מדובר על פוגרום, לא פחות", אמר למגפון הרב אריק אשרמן, נשיא רבנים למען זכויות האדם, "על אף כל השיחות שלנו עם הצבא וההבטחות שקיבלנו לתגבר את השמירה על החקלאות הפלסטינית בתקופה של לפני ובזמן עונת מסיק הזיתים, אנו רואים כי התוצאות מלמדות שאין מאמץ מספק. מניסיון העבר אנו יודעים כי לצה"ל היכולת להפסיק סדרת תנכלויות מצד מתנחלים קיצוניים, כשאכן יש רצון טוב להשקיע את המשאבים הדרושים לכך. כך, ב-2009 הופסקו ההתנכלויות מצד חוות גלעד כאשר ננקטו האמצעים המתאימים. החובה לעשות מאמצים אקטיביים להגן על הפלסטינים מעוגנת גם בבג"ץ מוראר". מדובר בפסיקה תקדימית של בג"ץ, שקבעה כי על צה"ל וכוחות הביטחון לנקוט בצעדים יזומים ולהשקיע את המשאבים הדרושים להגנת החקלאות והחקלאים הפלסטינים. בפסיקה צוין כי על צה"ל להשקיע משאבים סבירים ולפעול באופן אקטיבי.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "צה"ל רואה בחומרה אירועים מסוג זה אשר מסיטים את תשומת לבם של כוחות הביטחון ממשימתם העיקרית, להילחם בטרור. פעולות אלו מערערות את היציבות הביטחונית היחסית באזור".

הרב אשרמן זועם: "הפגיעה היא עניין מתמשך ולא נקודתי. מדיווחים שלנו הצבא יודע על מקום בו נגנבו חלק מהזיתים, והתרענו בפניהם שאם לא יקדימו שם את המסיק ויספקו אבטחה שוטפת, לא יישאר כלום עד שהחקלאים יגיעו למסיק. ואם נכונה הטענה שמדובר על תג מחיר, הרי שעשרות פעמים הזהרנו את הצבא שסביב פינוי מאחזים הם לא עושים די להגן מפני פעולות הנקם שצפויות לבוא".

המתנחלים על פינוי המאחז: "דיי, אבא, כה אפשר?"

על תחושת המתנחלים אפשר אולי ללמוד מתגובות הקוראים באתר הקול היהודי:  "דייייי", מגיב אשר על הדיווח ומוסיף, "למה הרשעות הזאת? איפה בנט, אריאל, יעלון… כוחות ההרס השטניים בראשות המחנה הלאומי… בושה וחרפה".

"מספיק עם זה", מגיב  "נער הגבעות". "מספיק עם זה כל פעם מחדש הרס בלאגן תעזבו אותנו בשקט עם זה בעוז ציון רמת מגרון די אבא כמה אפשר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן