Skip to content

כנס 2013 UVID מסמן את הכיוון – כלי רכב לא מאויש

ביום חמישי נערך כנס כלים בלתי מאוישים שבהחלט מסמן הדרך לתעשיית הרכב ומורה כיוון - יותר אוטונומי ויותר רובוטי גם באזרחות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כנס כלים בלתי מאוישים (UVID) שארגן מגזין Israel Defence זו הפעם השנייה, הציג בפני הנוכחים את הפיתוחים והמגמות בכלים אלה בעיקר בעולם הצבאי ובמערכת הבטחון בארץ ובעולם, אולם לכל ברור שטכנולוגיות אלה יזלגו ויגיעו גם לכלי רכב בלתי מאוישים בנהג או אוטונומיים שיעשו שימוש בתשתית ובפיתוח הצבאי.

את הכנס פתחו שלושה אלופים במילואים, מפקד חיל האויר לשעבר האלוף עדו נחושתן, מפקד חיל הים לשעבר האלוף אליעזר מרום (צ'ייני) ומפקד מז"י לשעבר האלוף אבי מזרחי. עידו נחושתן ציין 40 שנה לתחילת פעילות מטוסים ללא טייס בצה"ל. כמו כן הציג נחושתן סרט על מטוס 16-F שממריא, טס ונוחת ללא טייס ומספר שאם היו שואלים אותו לפני 30 שנה התיתכן טיסה כזו, היה מגחך ולא לוקח רעיון כזה כדבר רציני. אם אם היו שואלים לפני ארבע שנים אם אפשרי שמטוס  16-F טוס למטרה כלשהי וינחת ללא טייס, הוא היה מרים גבה אבל מאמין שייתכן.

לדבריו כך צריך להסתכל היום על עולם הטיס. גם התעופה האזרחית עשויה להגיע לטיסות ללא טייסים. הוא סיפר שבעתיד יטוס מטוס נוסעים ללא טייס אבל עם כלב ואדם בתא ה"טייס" וזאת על מנת שהכלב ישמור שלא יגעו במכשירים והאדם על מנת להשקות ולהאכיל את הכלב.
http://www.youtube.com/watch?v=UaF3d-ZEHC8

מפקד חיל הים לשעבר, צ'ייני, סיפר על האתגר באבטחת מתקנים ימיים, אסדות וכלי שיט באופן שוטף ובכל תנאי ים, שכלי לא מאויש יכול לעשות בעלות נמוכה הרבה יותר מהאלטרנטיבות המאוישות.

בהצגת החזון הקרקעי בתחום הכלים הלא מאוישים סיפר והיכה על חטא האלוף מזרחי כי לא פעל מספיק להכנסת מערכות לא מאוישות בתחום אבטחת מחנות, בט"ש לאורך הגבול ואפילו לבניית אלטרנטיבה כזו במקום הגדר הפיזית שהוקמה לאורך גבול מצרים.

מספר כלי רכב הוצגו לבאי הכנס, ביניהם רכב המזכיר במעט את הרכב המפורסם של גוגל, העמוס במטען חיישנים שמאפשרים לרכב לראות ולפעול עפ"י הנתונים אותם הוא מקבל מהשטח באופן שוטף ואוטונומי.

צילום דני בר

התעשיה האוירית הציגה את REX. כלי רכב המסוגל לשאת מטען של מעל ל-200 ק"ג ולנסוע אחרי חייל או יחידה עם מטען אספקה או אפילו שתי אלונקות עם נפגעים בעת מצוקה.

REX של התעשייה האוירית (צילום דני בר)

בחלק השני של הכנס נשא דברים אופיר שהם, ראש מפא"ת במשרד הבטחון. שהם ציין כי "מדינת ישראל חייבת לשמור על יתרון טכנולוגי ולהוביל את התחום כי זה בבחינת צורך קיומי. אנחנו לוקחים חלק מרכזי בפרויקטים שונים ברחבי העולם וצריכים להמשיך בדרך הזו, אם אנחנו משתתפים בפרויקטים האלה, אנחנו גם יכולים להשפיע עליהם. חייבים להמשיך ולהשקיע בטכנולוגיות רובוטיות גם אם אין להן יישום בשלב הזה. להשקיע לטווח הארוך".

ואיפה עומד עולם הרכב האזרחי בתחום הנסיעה האוטונומית?

יותר ויותר חברות בתעשיית הרכב כבר נכנסו למירוץ על מנת להיות בין הראשונות שיציגו מכונית כזו, בהן מרצדס-בנץ, פולקסווגן, ניסאן, אאודי, ג'נרל מוטורס ואפילו גוגל. הבעיה היא שאף חברה עוד לא הצליחה להתקרב להשלמת המשולש של משימות חובה:

• להחנות באופן אוטומטי
• למנוע תאונות באופן אוטומטי
• לנסוע ללא עזרה אנושית.

עם זאת, חלק מהחברות מתחילות להציג גרסאות שמתקרבות למוצר שאפשר יהיה להגדירו מכונית אוטונומית. האחרונה להציג גרסה כזו היא חברת פורד.

http://www.youtube.com/watch?v=W9_ybV5gA54

פורד חשפה מערכת ממוחשבת שמזהירה את הנהג מפני סכנות ואף מונעת תאונה במקרה הצורך על ידי הפעלת הבלמים והזזת ההגה. המערכת הניסיונית, שהוצגה לראשונה במגרשי המבחן של החברה בעיר לומל שבבלגיה, מורכבת משלושה רדארים, חיישנים על-קוליים ומצלמה שמסוגלת לסרוק את הכביש עד כ-200 מטר קדימה. המערכת יודעת לחוש מתי יש עצם דומם או כזה שנע במהירות נמוכה מדי ביחס לרכב שלכם; תחילה, היא תתריע על כך לנהג ואם היא לא חשה בשינוי, היא תבלום את הרכב ותחפש אזור ריק אליו אפשר להסיט את הרכב כדי למנוע התנגשות.

המערכת החדשה גם יודעת להחנות את הרכב בצורה אוטומטית, קרי בלי נהג. ברגע שעוברים ומוצאים חנייה, אפשר לצאת מהרכב, ללחוץ על כפתור, והרכב יחנה את עצמו בעזרת מערכת החיישנים המובנית. גם כשרוצים להוציא את הרכב מהחנייה משתמשים במערכת – פשוט לוחצים על הכפתור בשלט והרכב יצא בעצמו מהחנייה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן