Skip to content

דו"ח המבקר שיתפרסם אחר הצהריים: ביקורת נוקבת בתחום החברתי

"הציבור חש נבגד", אמר מבקר המדינה הבוקר, כאשר הגיש את הדו"ח ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. "אחרי שהמנהלים קיבלו בונוסים ומענקים והחברה קיבלה הטבות מס מפליגות, כשמגיע רגע האמת מפטרים עובדים - וזה לדעתי ממש לא במקום. כאשר שכבות אוכלוסיה נאנקות תחת נטל המס ויוקר המחיה וחברות גדולות נהנות מהטבות מס מפליגות - הציבור מתרגם זאת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דו"ח מבקר המדינה, שיתפרסם היום אחר הצהריים, מותח ביקורת נוקבת על הממשלה ועל התנהלותה הכלכלית המיטיבה עם הגדולים והחזקים במשק על חשבון הציבור הרחב והשכבות המוחלשות.

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא (צילום: אתר הרשות השופטת)
מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא (צילום: אתר הרשות השופטת)

בדו"ח פרק על "הרווחים הכלואים", המקבל משמעות אקטואלית במיוחד נוכח הפרסומים האחרונים בפרשת חברת טבע. מבקר המדינה גם לא חסך במילים קשות, כאשר הגיש הבוקר את הדו"ח ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. "הציבור חש נבגד כאשר חברה גדולה מקבלת הטבות רחבות – וכשמגיעה העת לתשלום המס על הרווחים, החברה חושבת שצריך להדק את החגורה והתוצאה היא פיטורי עובדים ממקום שההטבות באו דווקא לספק מקומות עבודה", אמר מבקר המדינה. "אחרי שהמנהלים קיבלו בונוסים ומענקים והחברה קיבלה הטבות מס מפליגות, כשמגיע רגע האמת מפטרים עובדים וזה לדעתי – כמו לדעת רבים – ממש לא במקום".

המבקר המשיך ותקף: "כאשר שכבות אוכלוסיה נאנקות תחת נטל המס ויוקר המחיה, חברות גדולות נהנות מהטבות מס מפליגות, הציבור מתרגם זאת כמתנות לעשירים", אמר המבקר. "רוב הטבות המס הן לחברות אחדות שמשלמות מס חברות נמוך ואין ודאות לגבי הערך המוסף של ההטבה לפיתוח תעשייה. למרות זאת משרדי אוצר והכלכלה לא יצרו מנגנון מעקב ובקרה אפקטיבי שיבחן באופן שוטף את הטבות המס והקצאתן לחברות כדי להביא להשגת יעדי החוק".

נושא אחר, גביית תמלוגים מלאים ונאותים ממקבלי זיכיונות לנצל משאבי טבע של המדינה ששייכים לכלל אזרחיה ולא רק לקומץ קטן שנהנים מניצול משאבים אלה. אשר לפיקוח על כספי המשקיעים באיגרות חוב לא ממשלתיות,המבקר בדק גם האם נעשה די להגן על כספי הציבור מפני הסדרי חוב ו"תספורות", אשר היקפם בין השנים 2008-2011 היה כ-21 מיליארדי שקלים ב-94 הסדרי חוב.

הדוח עוסק גם בסיכונים למשק המדינה נוכח ריכוזיות האשראי הבנקאי והחוץ-בנקאי. כך שלווה או קבוצות לווים גדולה הנקלעים לקשיים עלולים לפגוע פגיעה של ממש בשוק האשראי ולגרום נזק לכלל המשק.

דוח מבקר המדינה בדק את נושא השכרת דירות של הדיור הציבורי למי שאינם זכאים לכך. זכאי הדיור הציבורי נמנים עם השכבות החלשות ביותר בחברה. אולם, הרשויות הרלוונטיות משכירות מאות דירות המיועדות לנזקקים לשימושים אחרים, כגון:  משרדים, בתי כנסת ואף כדירת נופש.

לגבי רשות המיסים נבדק ע"י משרד מבקר המדינה האם היא גובה את מלוא המיסים המתחייבים ואוכפת במידה מספקת את החוק כלפי מעלימי מס. הביקורת בדקה את פעילות רשות המיסים לאיתור חשבוניות פיקטיביות. כך גם בפעילות המכס בנתב"ג עליו מוטלת האחריות למנוע הברחות של סמים, כסף ואמצעי לחימה.

דוח מבקר המדינה הנוכחי עוסק גם בנושאי הגנת הסביבה, שאף להם יש השפעה על החברה ועל איכות החיים. בין השאר, עוסק הדוח בנזקים הסביבתיים מחיפוש והפקת גז או נפט; תחנות דלק פיראטיות; הטיפול בחומרים מסוכנים – נושא זה נבדק כביקורת מעקב.

על פי מדיניותו של מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא, ניתן דגש בעבודת הביקורת לבדיקת מכרזים והתקשרויות. בתחום זה נבדק בין השאר, מכרז לרכש קרונות לרכבת ישראל בעלות של כ-370 מיליון יורו.

דוח 64א עוסק גם בנושאים נוספים ובהם: ארגון מחדש בתחבורה הציבורית במטרופולין ת"א והיערכות להקמת הרכבת הקלה במרחב המטרופוליטאני של ת"א; אי יישום החלטת ממשלה לגבי מעבר יחידות הממשלה לבירה. (כולל לשכות שרים).

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן