Skip to content

הקבינט המדיני-ביטחוני: "אסור להסיר את הסנקציות מאיראן"

לקראת הסבב החדש של שיחות ה-P5+1 עם איראן, הנפתח היום בז'נבה, מפרסם הקבינט המדיני-בטחוני הודעה חסרת תקדים, ובה הוא קורא לא להרפות מהלחץ על איראן עד שתציית להחלטות מועצת הביטחון והקהילה הבין-לאומית. "ישראל אינה מתנגדת שלאיראן תהיה תכנית לאנרגיה גרעינית לצורכי שלום, אבל כפי שהוכח במדינות רבות בעולם, מקנדה ועד לאינדונזיה, תוכנית כזאת איננה מצריכה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בצעד יוצא דופן וחריג מפרסמת ישראל – לקראת חידוש המשא ומתן על תוכנית הגרעין של איראן, היום בז'נבה – הודעה של הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקבלה פה אחד. בהודעה אומרת ישראל כי היא תקדם בברכה פתרון מדיני אמיתי שיביא לפירוק תוכנית הגרעין הצבאית האיראנית – אולם עומדת על כך שאיראן תפסיק כל העשרה של אורניום באיראן; תוציא משטחה את כל מלאי האורניום המועשר; תפרק את המתקנים התת-קרקעיים ליד קום ונתנז, כולל הצנטריפוגות בתוכם, ותפסיק כל עבודה בכור המים הכבדים להפקת פלוטוניום באראק.

"יותר מ-20 שנה פועלת איראן להשיג יכולות שיאפשרו לה לפתח נשק גרעיני, זאת על אף הצהרותיה ומחויבויותיה לפיתוח אנרגיה גרעינית אזרחית בלבד", נאמר בהודעת הקבינט המדיני-ביטחוני. "בתקופה זו שיקרה איראן לקהילה הבין-לאומית שוב ושוב בכל הקשור לתוכניתה הגרעינית; היא ניסתה להסתיר את המתקנים שבנתה להעשרת אורניום בנתנז ובקום. כמו כן היא סירבה באופן שיטתי לקיים את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם המורות לה, בין היתר, להפסיק את כל פעילות ההעשרה.

"תוך כדי הפרה בוטה של החלטות אלה הגדילה איראן את מספר הצנטריפוגות שלה מ-164 בשנת  2006 ליותר מ-18 אלף כיום, וצברה תוך כדי משא ומתן עם הקהילה הבין-לאומית כמה טונות של אורניום מועשר.

המתקן באראק לייצור מים כבדים לפלוטוניום (צילום: ויקיפדיה)
המתקן באראק לייצור מים כבדים לפלוטוניום (צילום: ויקיפדיה)

"השגת יכולת גרעינית צבאית על ידי איראן תאיים על השלום והיציבות הבין-לאומית וכן על ביטחונן של מדינות במזרח התיכון ובהן מדינת ישראל, שאותה היא מאיימת להשמיד", נאמר בהודעה. "במקביל, ממשיכה איראן באין מפריע לפתח טילים לטווחים שונים, כולל בין-יבשתיים, המיועדים לשאת ראשי נפץ גרעיניים. טילים אלה מאיימים על המזרח התיכון, על אירופה, על ארצות הברית ועל מדינות נוספות".

ההודעה ממשיכה ומפרטת כי בשל התנהגות זו של איראן קיבלה מועצת הביטחון של האו"ם כמה החלטות. האחרונה שבהן, מספר 1929 מיוני 2010, קבעה בין היתר, שעל איראן: להשעות באופן מלא וקבוע כל פעילות להעשרת אורניום, עיבוד מחדש של החומר הבקיע ולהפסיק כל הפעילויות הקשורות למים כבדים ולהימנע מכל פעילות הקשורה לפיתוח טילים בליסטיים לנשיאת נשק גרעיני. .

"בהחלטתה זו גם קבעה מועצת הביטחון שאיראן הפרה את ההחלטות הקודמות שהתקבלו", נאמר בהודעת הקבינט המדיני-ביטחוני. "במטרה לגרום לאיראן להפסיק את תוכניתה הגרעינית הצבאית, הוטלו עליה לאורך השנים סנקציות על ידי מועצת הביטחון, ארצות הברית, האיחוד האירופאי ומדינות נוספות. למרות זאת, ממשיכה איראן להפר ברגל גסה את החלטות מועצת הביטחון ומקדמת את תוכניתה הגרעינית הצבאית, כולל בתקופת המשא ומתן עם מדינות ה-P5+1 שמתנהל בשנים האחרונות".

תותחי נ"מ בסמוך למתקן הגרעיני בנתנז (צילום: ויקיפדיה)
תותחי נ"מ בסמוך למתקן הגרעיני בנתנז (צילום: ויקיפדיה)

בהודעה נאמר עוד כי הסבב החדש של שיחות ה-P5+1 עם איראן, נפתח בשעה שהסנקציות מצליחות ליצור לחץ משמעותי על המשטר האיראני והוא מנסה בכל דרך להסירו. "אסור להסיר את הסנקציות על איראן כשהן במרחק נגיעה מהשגת מטרתן", נאמר בהודעה. "נוצרה כעת שעת כושר להשגת פתרון מדיני אמיתי, שיפרק את איראן מתוכניתה הגרעינית הצבאית. הזדמנות זו תמומש רק אם הקהילה הבין-לאומית תמשיך להפעיל לחץ על איראן ולא תרפה ממנו. תהיה זו טעות היסטורית לא למצות את מהלך הסנקציות ודווקא עכשיו לעשות ויתורים כלשהם מבלי שהובטחה התפרקותה של תוכנית הגרעין הצבאית האיראנית.

"לצערנו אין כל ראיה המצביעה על כך שאיראן מוכנה לקבל פתרון כזה", נאמר בהודעה. "להפך, איראן ממשיכה להעשיר וביתר שאת. כפי שכתב הנשיא רוחאני בספרו מ-2011: "מדינה שיכולה להעשיר אורניום לרמה של כ-3.5 אחוזים, תהיה לה גם היכולת להעשירו לכ-90 אחוזים. מדינה שיש לה שליטה על מעגל הדלק כמעט מבטיחה שהיא תוכל גם לייצר נשק גרעיני." מטרת רוחאני ברורה. נוסף על כך, מי שפוסק באיראן בנושא הגרעין הוא המנהיג העליון חמינאי, ועד עכשיו הוא לא נתן כל סיבה לחשוב שהוא שינה מיעדו להשיג לנשק גרעיני.

"איראן טוענת שיש לה כביכול 'זכות להעשרה׳. אבל למדינה שמוליכה שולל את הקהילה הבין-לאומית לגבי תוכנית הגרעין שלה, שמפרה באופן שיטתי את החלטות מועצת הביטחון, שמשתתפת בטבח האזרחים בסוריה ומפעילה טרור ברחבי העולם – אין כל זכות כזאת.

"ישראל אינה מתנגדת שלאיראן תהיה תוכנית לאנרגיה גרעינית לצורכי שלום", נאמר בהודעה, "אבל כפי שהוכח במדינות רבות בעולם, מקנדה ועד לאינדונזיה, תוכנית כזאת אינה מצריכה העשרת אורניום והפקת פלוטוניום. אלה נדרשים לאיראן כדי להשיג נשק גרעיני. ישראל קוראת לקהילה הבין-לאומית לא להגיע להסכם חלקי, שמצד אחד לא יביא לפירוק מלא של תוכנית הגרעין הצבאית האיראנית ומצד שני עלול למוטט את משטר הסנקציות הנוכחי.

"איראן מאמינה שהיא תוכל להציע ויתורים קוסמטיים שלא יפגעו באופן משמעותי ביכולתה לפתח נשק גרעיני ושתוכל לבטלם בשבועות בודדים. בתמורה, היא דורשת הקלה מיידית בסנקציות, שלגיבושן וליישומן נדרשו שנים רבות. על הקהילה הבין-לאומית לדחות את ניסיונותיה של איראן להשיג הסדר שמשאיר אותה עם יכולת לפתח נשק גרעיני, ולהגיע להסכם אמיתי ובר קיימא".

ראש הממשלה נתניהו בפגישה עם ראש ממשלת מלטה, ג'וזף מוסקט (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה נתניהו בפגישה עם ראש ממשלת מלטה, ג'וזף מוסקט (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

בפגישה שקיים עם ראש ממשלת מלטה, ג'וזף מוסקט, אמר ראש הממשלה: "נוצרה כעת שעת כושר להשיג פתרון מדיני אמיתי, שיביא לסופה של תכנית הנשק הגרעיני של איראן בדרכי דיפלומטיה. הזדמנות זו תמומש רק אם הקהילה הבין-לאומית תמשיך להפעיל לחץ על איראן, כיוון שלחץ זה הוא שהחזיר את איראן לשולחן המשא ומתן מלכתחילה. ולחץ זה הוא שמאפשר את פירוק תכנית הנשק הגרעיני של אירן בדרכי שלום".

נתניהו הדגיש: "זהו האינטרס של כולם – של ישראל, מדינות המזרח התיכון, אירופה, ארצות הברית והרבה מעבר. אנו חפצים בשלום עולמי שאינו כולל איראן עם יכולות לבנות נשק גרעיני".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן