Skip to content

רשימות א-פוליטיות – מי אתן?

האם רשימת מתמודדים לרשות המקומית יכולה להיות א-פוליטית? ומדוע הן גורפות קולות רבים?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברשויות המקומיות תכונה, הנה מתקרבים אל קו הסיום – הבחירות. אנו עומדים מרחק של שבוע ימים מפתיחת הקלפיות. עבור המתמודדים מדובר ברגעים האחרונים שבהם עוד אפשר לעשות משהו כדי להיבחר, מבחינתם זה השבוע של להיבחר או לחדול.

עבור חלק ניכר מהתושבים מדובר בהליך לא חשוב, ואולי זניח – אלו יוותרו על זכות ההצבעה. עבור אחרים, יום הבחירות נתפס כהזדמנות לממש את זכותם הדמוקרטית ולהשתתף בבחירות שישפיעו על עתידם. עבור אלה, ימים אלו הם ימים של איסוף מידע: חלקם ישתתפו בחוגי בית, חלקם יקראו חומרים כתובים שמחלקים המתמודדים, חלקם יעקבו אחרי המתמודדים ברשתות חברתיות. חלקם יודעים למי יצביעו, וחלקם עדיין מתלבט.

אחת התופעות המלוות את מערכת הבחירות המקומיות היא פריחתן של רשימות א-פוליטיות. מטרתן של חלק מרשימות אלו היא לעשות חסד עם ראש הרשות הנבחר ולהעניק לו חופש פעולה וגיבוי בעבודתו, להגדיל את כוחו אל מול המועצה המקומית. רשימות אחרות מבקשות ליצור אלטרנטיבה במועצה לראש רשות שכיסאו ומעמדו אצל הציבור איתן, אלא שאלטרנטיבה זו כל תכליתה היא להפריע לניהול השוטף של ראש המועצה ולחבל בקידום האינטרסים שלו.

אין דבר מלבד רשימה (צילום ארכיון: ליאור גרונדמן)

זיהויין של רשימות אלו אינו קשה, והמשותף להן שהן נעדרות כל מצע פוליטי: אין אג'נדה, אין אינטרסים, אין מדרג ערכים, אין העדפות אין דבר מלבד רשימה. ברשימה מסוג זה, ההון האנושי הוא המצע הפוליטי, והמתמודדים הם המשנה האידיאולוגית. באופן מפתיע, רשימות אלו מצליחות לגרוף לא מעט קולות.

אך האם רשימת מתמודדים למועצה אכן יכלה להיות נטולת אג'נדה פוליטית? אם כן, מה מחבר בין החברים השונים ברשימה? והאם ברגע שייבחרו לכהונה הם יזנחו את עמדותיהם והשקפת עולמם?

לדוגמה, מתמודד ברשימה א-פוליטית הנמנה עם נאמני הסביבה, שבעיסוקיו ובחייו הפרטיים מטיף ופועל למען איכות הסביבה, האם יוכל לתמוך בראש מועצה שיבקש לעקור ריאות ירוקות לטובת בנייה? האם חבר ברשימה א-פוליטית שמנהל אורח חיים דתי יוכל באמת להצביע עם ראש רשות שיבקש לקצץ בתקציב התורני? הרי גם ברשות המקומית אין החלטה שאין לה מטען פוליטי – ערכי, אידיאולוגי: כיצד לחלק את התקציב, מה סדר העדיפות, ומה החזון. מכאן שכל אחד יביא את משנתו הערכית, פוליטית, תרבותית ותפיסת עולמו אל תוך עשייתו הציבורית – שכן לשם כך הוא נבחר.

הרשימה הא-פוליטית מעלה חשד שמא המתמודדים אינם באמת מעוניינים לפעול לטובת קידום הרשות המקומית, אלא בעיקר מעוניינים להיות במוקד הכוח ולקדם את עצמם. אך גם אם נניח שאכן כוונתם טובה, האם זוהי דמוקרטיה? האם ראוי שחברי מועצה יהפכו אותה מרשות מחוקקת שאמונה על יצירת נורמות, לרשות מבקרת שרק דוחה או מאשרת את ההצעות המועלות לסדר היום? שתפקידה מסתכם בתמיכה או התנגדות לראש העיר? כמצביע עלי לדעת בדיוק מהו סדר יומם של המתמודדים, מה חשוב להם וכיצד הם מתכוננים לפעול כחברי מועצה.

על כורחך אתה למד שרשימות א-פוליטיות אינן יכולות להיות באמת א-פוליטיות, וככל שאתה מזהה אנשים איכותיים ברשימה, עליך להניח כי אלו מגיעים עם משנה פוליטית, וסדר יום שאותו הם יבקשו להכתיב לראש הרשות לאחר הבחירות. אלא מה, קל יותר לסחוף בוחרים כאשר לא מציגים להם דבר, לא מצע פוליטי ולא משנה סדורה, פרט להבטחה חסרת בסיס: "תסמכו עלי, אני אדאג לכם". ואין לי אלא לחתום באזהרה המובאת במסכת אבות "הוו זהירים ברשות".

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן