Skip to content

מנהל כושל, קוסם קלקלי. מבקר המדינה על בנימין נתניהו

הכלכלן המהולל בעיני עצמו, בנימין נתניהו, לא מבין מאיפה זה נפל עליו. מבקר המדינה שהוא עצמו מיין ובחר אחרי תהליך מיון קפדני, כולל ראיון בסלון המשפחתי; דווקא המבקר הזה קובע שאין לו - לנתניהו - מושג בכלכלה, בניהול ובהבנת חובותיו הלאומיות. ברשלנות ואולי גם בזדון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

…ואז הגיע מבקר המדינה הנבחר על-ידי ראש הממשלה באופן ישיר ופרטי, והקינג ביבי בטוח כי מר שפירא המריונטה הפרטית שלו (מַרְיוֹנֵטָה צרפתית: marionnette, בֻּבָּה בְּתֵאַטְרוֹן בֻּבּוֹת. [בהשאלה] כִּנּוּי לְאָדָם שֶׁכָּל מַעֲשָׂיו מֻכְתָּבִים עַל יְדֵי אֲחֵרִים), ושם לו שפירא את דו"ח מבקר המדינה העצום והקטלני, המזעזע בחומרת מצב האומה, והאנשים שמנהלים לנו את הכסף והמדינה. דו"ח כל כך נפיץ שאין ממשלה בעולם, שהייתה שורדת אותו, בין אם זו דמוקרטית או של צפון קוריאה. אבל כידוע, ממשלות ישראל של אולמרט, שרון, ברק ובמיוחד של היז הולי היינס דה רויאל קינג ביבי, הן בעלות חיסון טבעי נגד דוחות מבקר המדינה, ולחיסון הזה יש שם רפואי ידוע שנקרא "הציבור מטומטם". כן, אתם, כולכם, כולם כולם כולם, כולל אני, מטומטמים, שנותנים לממשלה כזו להמשיך בדרכיה, ולא באנו חושך לגרש. אנחנו אשמים בזה, כולנו.

בנימין נתניהו (צילמה: ציפי מנשה)
ברשלנות או בזדון? השורה התחתונה היא כישלון (צילום: ציפי מנשה)

אז ככה, טו מייק א לונג סטורי שורט, מבקר המדינה קבע בצורה בלתי פתוחה לפרשנויות, כי ביבי חילק את רובו הגדול של הכסף שלנו לארבעה תאגידי ענק בלבד, ולא סתם כסף, אלא מיליארדי מיליארדים על מיליארדים של ש"ח, דולרים, ליש"ט, אירו, קרונות, תבחרו את יחס ההמרה המועדף עליכם. כל החברים הקרובים שלו, ואחד מאלו, אולי הגדול מכולם, טבע, אף הקימה את יש עתיד, ושומרת מקרוב על הקופה דרך בובת יהיר לפיד. השיטה כל כך פשוטה. קודם נספר לעם המטומטם שזה לטובתו, ואם לא ניתן מענקים בלתי נתפסים בגודלם כשם שעושים שאר מדינות העולם הרי שברור כי כל החברות הגדולות במשק יברחו מכאן למדינות אחרות. לא נשכח כי אלו הם המיועדים להיות הקטר שמושך את המשק, כי כשהם יהיו עשירים יותר ויותר, עם משכורות מטורפות, העושר יזלוג מטה לשאר העם.

אז הנה תמהיל עסקי מטעם ביבי למי שיש לו יותר מדי, פטור ממיסים, פטור מתמלוגים, אין עונשים על 21 מיליארד ₪ של 94 גניבות ציבוריות פָּר אֶקְסֵלַנְס, עם השם המצחיק והמבדח של "תספורות". אין עונשים למי שעשה גלח עצמאי לחובות שלו כלפי הציבור שנאנס לתת לו את הכסף דרך "המוסדיים", ואותו בר מזל טייקוניסט תורם ונדבן, לא נעצר מלעשות כך שוב, אי פעם בעתיד חייו, או חלילה ראה את המדינה דרך מוסדותיה החוקיים מחלט לו את המרצדס, האחוזה, המטוס הפרטי והיאכטה (היי, העלנו מיסים על יאכטות!).

רע מכך, אין עונשים למנהלים הציבוריים של "המוסדיים" או של הבנקים, אלו שאמורים להיות נאמנים ואמונים על הכסף שלנו. הם עדיין בתפקידם מחלקים את הכסף שלנו לכל דורש חזירי, העיקר שיקבלו עמלות מרובעות ובונוסים שמנים בניגוד גמור לביצועים העסקיים שלהם. מדינת ישראל היא גן העדן הממשלתי המושלם לגניבת כספי ציבור מוכרים במס, בעידודה הנמרץ של ממשלת ישראל, ונדגיש, ממשלת ביבי, ממשלת הליכוד.

רוצים עוד קצת? משהו מהמם בעוצמת הבחילה והקֶבֶס שיגרום לכם? אז מבקר המדינה הנכבד, מר שפירא – מי שאמר שאני מריונטה, איט דיס! – יוסף, טוען בלי שמץ של הססנות, ותוקע לכם ולי ישר בפוני, כי ביבי בכלל לא יודע לנהל. כלום, נאדה, גורנישט, אפס מאופס של כישורי ניהול ויכולת. לא ממש מפתיע את מי שלא חושב שביבי הוא קוסם. רגע, הסבר קצר, לא כולם איתי. שפירא אומר שאין שום מנגנון ממשלתי של משרדי הממשלה, בעיקר משרד האוצר, שוב, בעיקר משרד האוצר, שמפקח, בודק, חוקר, מבין את יישום ההמלצות הפיננסיות, ההחלטות הפיננסיות למענקים והטבות מס אין קץ. אין מעקב על היעילות שלהן, על התועלת בפטור ממיסים, הרווח למשק, נחיצות ההטבות וכמה מקומות עבודה בפועל הן יצרו אל מול העושר האגדי שהם קיבלו. אין מחקרים מקדימים לכל הטבה, אין החלטות עמוקות לאחר דיונים ובחינה עסקית ראויה. כל אלו מעידים רק על ראש ממשלת ישראל, כמי שלא יודע לנהל, לדרוש, לעקוב ולבצע או לחלופין, כמי שלא איכפת לו כל עוד זה לא גדר ביטחונית.

יחד עם זאת, זוהי עדות כתובה על רמת הפוליטיקאים בארץ ובעיקר בליכוד (שטייניץ מישהו?) שלא יודעים לנהל, להחליט, להנהיג. הם לא יודעים לבחור אנשים ראויים לתפקידם כפקידי ממשלה ניהוליים בכירים, וראו מה קורה במשרד האוצר. הרי הפקידים הסופר בכירים שיש שם, לא עושים עבודתם לפני ולא אחרי. לא בודקים, לא חוקרים, לא מפיקים לקחים (חלילה, לא?), לא מספרים אמת לעם. אולי הם יודעים ולא מספרים או שהם לא יודעים, וזה רע יותר מהאפשרות הראשונה.

פקידי משרד ראש הממשלה והאוצר אחראים לחידלון המתמשך הזה לא פחות מקינג ביבי. אנחנו ישנים באושר עם הידיעה כי ביבי החליט. זה שהוא אולי חלם בלילה פתרונות קסם שרק הוא יודע את טיבם, זה לא רלוונטי, ואל תכניסו אותי לפינה של עובדות בויכוח. אם הוא יודע אז זה טוב לכולם, וככה יהיה. ביבי פשוט החליט לתת לחברים שלו בארץ ומעבר לים את כלכלת ישראל בחינם, העיקר שיש לו מיטה במטוס לאמריקה. הוא החליט בלי להסביר לנו, בלי להוכיח, בלי להציג היגיון או מחקר תומך, הכל זה עסקי אויר. קים-ז'ונג ביבי החליט מה טוב לכם וזה מה שטוב לטייקונים. מישהו שואל אותו על זה? הוא בכלל עסוק באין שלום ואיראן איראן, עזבו אותו מקטנות כמו כלכלת ישראל. זה יסתדר מעצמו. הנה מה שצריך לשנות בשלטון המדינה – גוף דומה לסנאט האמריקאי שיכול לשאול, לחקור ולקבל תשובות מראש ממשלה בוועדות פומביות. אין ולא יהיה, העיקר שתמשיכו להעריץ את הפריץ.

הכישלון הכלכלי ששמו הוא ביבי (לא לפיד, אל תטעו, לפיד לא יכול להיכשל לעולם, זה הוא קבע כחוק), זו ה-בעיה של עם ישראל המטומטם שלא רואה לננו שנייה מהירה כי הליכוד וביבי דפקו אותו, כל יום כל הזמן. עד מתי העם המאותגר פוליטית ושיכלית ימשיך לחשוב שביבי הוא קוסם כלכלי, בעל משנה סדורה ומצליחנית בנושאים כלכליים? העלייה המטורפת במחירי הדירות וחוסר הבנייה בישראל נעשו בידי ביבי, וביבי בלבד. וככה בשביל להיראות אחראי ובינלאומי באינגליזית, הוא הוסיף את פרופ' סטנלי פישר למדורה, וכולנו צלחנו את המשבר העולמי עם "רק מינוס מאתיים ומשהו מיליארד ₪", פלוס הכפלה ומעלה של מחירי הדירות, קריסת האשראי הבנקאי לעסקים קטנים, ומותה של מדיניות הרווחה והתשתיות של מדינת ישראל. כשביבי אומר שהוא יטפל במחירי הדירות הוא מתכוון שהם יעלו יותר. זה הוכח מספרית גם על ידי מבקר המדינה. שוב פעם למאותגרים שמתקשים בהבנה מי אשם – ביבי אשם!! (והלפידוז יציל? נו באמת…)

ואחרי שנרגעתם וחזרתם לתודעת שאנטי הטמטמת שלכם, כי כלכלת ישראל בידיים נאמנות, נזכיר כי המבקר קבע גם שהמדינה לא הסדירה בחוק את גביית הכספים מחברות שמנצלות משאבי גז, נפט, חול, פוספטים ואחרים. אז מה? המבקר גם מספר לנו קוריוזים מצחיקים שמוכרים לנו מי שתייה מפוקפקים בבקבוקים שמחיר שעולה פי אלף לצרכן מעלות הייצור ללא פיקוח ממשלתי ראוי, וככה על הדרך הוא גם מבדח אותנו עם סיפור בעל אופי קפקאי שמשרד התחבורה, 5 שנים בידיים של השר כץ, שבערך 500 מיליון ₪ קטנים וחמודים יעלה לנו לתקן את הנזקים שנעשו בשינויי התחבורה בגוש דן, שינויים שמאז שנת 2004 ידעו כי יפגעו באופן קשה בציבור הנוסעים ולא נעשה דבר לתקנן.

כן, חמש שנים תחת ישראל כץ ולא נעשה דבר לתיקון הנזק שהיה ידוע מראש. קיבלתם ממנו וממנהליו הסברים מעמיקים על היופי והאופי של השינויים המבורכים האלו בקווי דן, אבל המבקר אמר "למרות זאת משרד התחבורה לא הגביל את מידת הפגיעה באותם האזורים בהם צפו כי תהיה ירידה ברמת השירות". תחפרו טוב בנתונים שם ותזדעזעו (כנראה שלא) על מיליוני שקלים שכר טירחה בלי מכרזים, עלויות מטורפות לרכבת קלה ללא תקרה, ללא מסגרת תקציבית וללא תאריך סיום. ואנחנו צריכים לסמוך כי אותם פקידים, אותו השר, שמנהלים את הכישלון הם שגם יביאו לתיקונו.

מגיע לכם, עם מטומטם שכמוני.

10 Comments

  1. שפתי כהן-יגאל כהן
    21 באוקטובר 2013 @ 19:27

    ארכיטקט רופס שהפך לסוכן מכירות כושל ומשם קפץ להיות גאון קלקלי, שוטה שיטה בכם שוטים.

  2. בני בן יעקב
    19 באוקטובר 2013 @ 18:27

    תוספת למכתבי הקודם צריכים מבקר עם שיניים ודוחות שינקבו בשמות אחראים .עם יכולת להעניש את שלא מתקן את מעשיו הקלוקלים .

  3. בני בן יעקב
    19 באוקטובר 2013 @ 18:25

    אתה קצת מקצין בתגובתך .אבל בעיקרון כן יש חלק גדול מאזרחי ישראל שאינם מתעמקים ומתענינים בנעשה במדינה .לראייה נושא חלוקת הגז לפי וועדת צמח למכור 40 %לחו"ל הייתה עוברת מתחת לראדר לפני 6 7 שנים ,ואיש לא היה מצפצף או מוחה ,היום לאחר המחאה (שטוענים כי מתה )יש דיון ביום א בבג"ץ ,האם להעביר את ההסכם לאישור הכנסת .אינם מתעמקים בהבדלים האידיולוגים בין ימין קיצוני לבין שמאל סוציאליסטי חברתי .וכל מי שהו כזה הוא סמאלן רחמנן ליצנו .ובמיוחד ההבדל בין קומינזם לסוציאליזם .הרי בינהם יש הבדל שמיים וארץ .דבר אחרון חשוב חסר לנו ,והוא :אמון או חוסר של האזרח לממשלתו .מדוע במדינות סקנדינביה משלמים הרבה מיסים ורמת חיים טובה ?כי האזרח יודע שהכסף הולך למקום הנכון .אני באופן אישי בכל פעם שהמלך ביביהו הראשון מופיע בטלוויזיה או מישהו משריו ,אני עובר ערוץ .

  4. מולי כהן
    19 באוקטובר 2013 @ 13:25

    מבקר המדינה התעורר קצת, שמא בשל הצטרפותו המבורכת של השופט בדמוס אליעזר ריבלין למשרד מבקר המדינה? יוסף שפירא הוא לא טלית שכולה תכלת, הביקורת שלו היא לא תוצר של גילויים חדשים והוא עשה הנחות גדולות לראש הממשלה.

  5. נעמי אדרי
    19 באוקטובר 2013 @ 8:04

    הציבור בישראל חי במצב של תודעה כוזבת לה אחראים לא רק פקידי האוצר וממשלת ישראל, אלא גם אמצעי התקשורת המשקיעים את מרב זמנם בתכניות ריאליטי במקום דיון ציבורי נוקב וישיר על קלקלת המדינה. הבעיה עם דוחות מבקר המדינה היא שיש להם אפקט צונאמי: הם עושים רעש בהתחלה ונעלמים תוך זמן קצר מהתודעה הציבורית. מבקר המדינה צריך להיות בסביבה לא רק פעם בשנה, אלא כל הזמן. האם דו"ח מבקר המדינה הוא לא מעין קתרזיס שנועד להוציא את הקיטור וליצור רושם של ביקורת ותו לא? מה עם השלמת הליך הביקורת באמצעות דרישה להציג מקצה שיפורים מכל גורם מבוקר? כיצד ייתכן שהכלבים נובחים והשיירה עוברת? מתסכל ביותר המצב שבו למרות המבקר ולמרות הביקורת הציבורית , הכל ממשיך כאילו אמת ומציאות הן שתי ישויות שלעולם לא נפגשות.

    • זיו טרנר
      19 באוקטובר 2013 @ 11:19

      התקשורת עושה את מה שהיא צריכה בשביל הפרנסה שלה, למרות שגם אני רוצה כאן דיונים ציבוריים על כל מה שברומו של עולם.
      מבקר המדינה נמצא כאן כל הזמן ולא מוציא רק דוח שנתי, יש עוד די הרבה דוחות. הבעיה שאין לו סמכות אכיפה ולכן הוא קוריוז של ביקורת ציבורית. אם לא מפחדים ממנו אז למה צריך להתייחס אליו?

  6. מיקי
    19 באוקטובר 2013 @ 6:36

    זה רק מראה את הייאוש האופף את העם ואת התחושה והידיעה שכולם מושחתים "וזה נבלה וזה טריפה" ואין מה לעשות. אין אור בקצה המנהרה. הצעירים בורחים מהארץ, מי שיכול לגנוב ולממצוץ מהמדינה "עושה לביתו" תפקידה של המדינה לגנוב את העם בכל דרך אפשרית ותפקידנו לגנוב אותה כי כולם גונבים את כולם. והכי גרוע הוא לצערי שהרצח הפוליטי הבא יהיה על רקע כלכלי. לעם נמאס ואין תקווה. ומי שיכול שיברח מפה מהר. אין עתיד במדינה. ולכן נזעקים בזמן האחרון המושחתים. הפרות הנחלבות קרי העם בורחות מהרפת. הן לא רוצות להחלב ומצד שני יודעות שפרה שאינה מניבה חלב סופה….

    • זיו טרנר
      19 באוקטובר 2013 @ 11:16

      עצוב ונכון. אני לא רואה עתיד כאן למשפחה צעירה בלי יכולות כלכליות עמוקות מהמשפחה

  7. מלר
    18 באוקטובר 2013 @ 16:21

    תודה. פשוט תודה. מדפיס ולוקח בארנק, להשתמש בכל פעם שמישהו (יש הרבה מטומטמים) מתווכח איתי בלהט על קים ז'ונג ביבי עם הטיעון "אבל לפחות בכלכלה תן לו קרדיט"

    • זיו טרנר
      19 באוקטובר 2013 @ 13:25

      תצליח 🙂

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן