Skip to content

טורקיה מסרה לאיראן מידע על רשת ריגול ישראלית שפעלה בשטחה

זהותם של כעשרה אנשים שפעלו למען המוסד הישראלי נמסרה לידי הביון האיראני על ידי אנקרה לפני כשנה, כך מפרסם היום בעל טור בוושינגטון פוסט. החשיפה גרמה לאובדן מודיעין משמעותי ונועדה לסטור לישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

טורקיה חשפה בפני האיראנים רשת ריגול ישראלית שפעלה בארצם, כך מפרסם הלילה (חמישי), העיתונאי דיוויד איגנטיוס, בעל טור בוושינגטון פוסט האמריקני. על פי הפרסום הורה ראש ממשלת ראג'פ טאיפ ארדואן לחשוף בפני האיראנים את זהותם של כעשרה מרגלים שפעלו עבור המוסד מתוך הטריטוריה הטורקית, עקב הגישה הנוחה לאיראן בקו הגבול הטורקי איראני.

שומר טינה. ארדואן (צילום: ויקימדיה)
שומר טינה. ארדואן (צילום: ויקימדיה)

בעל הטור, המקורב למקורות בכירים בממשל אובמה, מצטט מקורות המציינים כי ההדלפה הטורקית גרמה "לאובדן מודיעין משמעותי שנועד לסטור לישראל". שגרירות טורקיה בארצות הברית סירבה להגיב לדברים אלו. כעסה של ישראל על חשיפה זו גרם לראש הממשלה בנימין נתניהו לסרב במשך תקופה ממושכת  להתנצל בפני ראש הממשלה הטורקי על תקרית המרמרה, כפי שתבע האחרון מישראל.

על פי הכתבה, ישראל חושדת כי ראש המודיעין הטורקי, הקאן פידאן, חשף את המידע בפני האיראנים לאחר שארדואן החליט לפגוע בשותפות הסודית הטובה בין שירותי המודיעין הטורקיים והישראליים, כדי לנקום בישראל על תקרית המשט או בגלל מאבקו למען הפלסטינים. על פי הפרסום, גורמים רשמיים בישראל חושבים כי למרות התנצלותו הטלפונית של נתניהו, שנמסרה בסופו של דבר לארדואן, המתח החמור עם ארדואן נמשך.

העיתונאי דיוויד איגנציוס (צילום: ויקימדיה)
העיתונאי דיוויד איגנטיוס (צילום: ויקימדיה)

פידאן, שמונה על ידי ארדואן לעמוד בראש שירותי הביון הטורקיים, נחשד בעיני ישראל כבעל קשרים ידידותיים מאוד עם טהרן. הוא תואר על ידי גורמי מודיעין ישראליים בפני בכירי ה-CIA כ"ראש שלוחת המודיעין האיראני באנקרה", ביטוי מעליב לאמינותו. למרות זאת, יחסי הביון בין ארה"ב לטורקיה נשארו יציבים ואף המשיכו להתחמם.

שירותי הביון הטורקים, MIT, מבצעים פיקוח הדוק על גבול טורקיה איראן והצליחו לנטר את המפגשים החסויים של המוסד. חשיפת הרשת בפני האיראנים באה בעקבות הגילוי, לפני כשנה. גורמים רשמיים בארה"ב אמרו כי המוסד, שמקיים יותר מחמישים שנה קשר רציף וטוב עם הביון הטורקי, לא העלה על דעתו כי הטורקים יחשפו את רשת ריגול לגורמים עוינים.

בסוף יוני השנה פרסמה סוכנות הידיעות ISNA האיראנית כי איראן חשפה רשת חבלה שפעלה בסמוך לעיר שיראז בדרום המדינה, שלחבריה היו קשרים לישראל ול-CIA. על פי הדיווח, הרשת תכננה לעשות פיגועים ולבצע התנקשויות במהלך תקופת הבחירות לנשיאות באיראן. חודש קודם לכן איראן הוציאה להורג שני גברים שהורשעו בריגול עבור ישראל וארצות הברית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן