Skip to content

התנגדות רחבה בקואליציה ובאופוזיציה לחקיקת לוין-שקד

"מדובר בניסיון בוטה ואלים לקעקע את יסודות שלטון החוק בישראל", אומרת יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', על נכוונתם של חברי הכנסת יריב לוין ואיילת שקד ליזום חקיקה שתגביל את כוחו של ביה"מ העליון. "כל מטרתם של חוקים אלו היא להטיל פחד". שרת המשפטיים, ציפי לבני: ״אלחם בכל ניסיון לפגוע בבית המשפט העליון ובמדינת ישראל כמדינה יהודית […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תגובות קשות באופוזיציה וגם בחלק מהקואליציה לכוונתם של חברי הכנסת יריב לוין ואיילת שקד, בתמיכתו של נפתלי בנט,  ליזום חקיקה המגבילה את סמכויות בית המשפט העליון.

שרת המשפטים, ציפי לבני, מבטיחה: ״אלחם בכל ניסיון לפגוע בבית המשפט העליון ובמדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. ההצעות המסוכנות של לוין ובנט נועדו להחליש את בית המשפט העליון בהכפפתו לפוליטיקה, לפגוע בעקרון הפרדת הרשויות ולקבוע שהאמונה הדתית והרבנית גוברת על הדמוקרטיה – ולכך אתנגד בכל תוקף.

לבני: "מתכוונת להגן על בית המשפט" (צילום: דן בר דוב)
לבני: "מתכוונת להגן על בית המשפט" (צילום: דן בר דוב)

"פוליטיזציה של מערכת המשפט, לא רק שתחליש את מעמדו ותפקידו בשמירה על ערכינו כמדינה דמוקרטית, אלא תביא גם לאובדן אמון הציבור במערכת", אומרת לבני. "אני מתכוונת להגן על בית המשפט כך שפוליטיקאים לא יהלכו אימים על שופטים בירושלים או בכל מקום אחר.

 "חברי הליכוד צריכים לזכור שמדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית ויש לעגן את הערכים של ישראל כיהודים ודמוקרטית באופן מאוזן, ולא להכפיף אחד לשני – כי זוהי הציונות וזאת מגילת העצמאות."

"נסיון להטיל פחד על ביהמ"ש העליון". שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)
"נסיון להטיל פחד על ביהמ"ש העליון". שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)

"האופוזיציה לא תניח לחוקי לוין-שקד לעבור", אומרת יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ'. "מדובר בניסיון בוטה ואלים לקעקע את יסודות שלטון החוק בישראל. הציבור בישראל רוצה בדמוקרטיה ולא יאפשר את רמיסתה בידי קומץ ח"כים בלתי דמוקרטים. כל מטרתם של חוקים אלו היא להטיל פחד על ביהמ"ש העליון, לגרום לשופטי העליון להיות הססניים בפסקי הדין שלהם ולהפוך אותם להיות תלויים בקידומם באופן מוחלט בחסדי הפוליטיקאים.  שוב ושוב שוכח הימין בקואליציה כי דמוקרטיה אין משמעה רק שלטון הרוב אלא גם כיבוד זכויות המיעוט".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "היוזמות של נפתלי בנט ויריב לוין נגד ביהמ"ש העליון, הן סיכול ממוקד לאופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל. הימין הקיצוני מבקש לעשות פוליטיזציה של בית המשפט, ובמקום לדאוג לעיגון זכויות האדם בחוקה, הם מבקשים להרוס את המוסד היחיד המגן על זכויות אלו, ולאפשר עריצות רוב מוחלטת". עוד אומרת ח"כ גלאון: כי חברי הכנסת לוין ושקד "החליטו לפתוח במלחמת חורמה נגד בית המשפט העליון. באמצעות שורה של יוזמות חקיקה חדשות שמסרסות את כוחו של בית המשפט – מגבילות את יכולתו לפסול חוקים, מאפשרות לחוקק מחדש חוקים שנפסלו והופכות את בחירת נשיא בית המשפט העליון לעניין פוליטי ולא מקצועי, הח"כים האלה מבקשים להשיג את המטרה שלשמה הם הגיעו לכנסת – להרוס מבפנים את האופי הדמוקרטי של ישראל".

 ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), שהיא משפטנית וחברה בוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אומרת בתגובה: "הטענה לפיה חקיקה הפוגעת בכוחה של מערכת המשפט מחזקת את הדמוקרטיה הינה מופרכת מן היסוד. תפקידו של בית המשפט הוא למנוע מהדמוקרטיה להפוך לעריצות הרוב על חשבון המיעוט ועל כן ישנה חשיבות רבה בשמירה כוחה העצמאי של מערכת המשפט כמפקחת על עבודת הרשות המחוקקת. הפגיעה בכוחה של הרשות השופטת תרוקן מתוכן את עקרון הפרדת הרשויות. לא יתכן שבית המשפט יהיה כלי נוסף בידה של הממשלה לאישוש עמדותיה וצעדיה".

בתגובה אומר ח"כ יריב לוין, בעמוד הפייסבוק שלו: "שיתוף הפעולה החדש ביני לבין השר בנט וח"כ ושקד מהווה שלב נוסף וחשוב במאבק הממושך שאני מנהל לשינוי פניה של מערכת המשפט, להשבתה למסלול יהודי וציוני יותר. הגיע הזמן לשלב כוחות, ובמאמץ משותף לשים סוף לשיטה המעוותת שבה השופטים שולטים בתהליכי המינויים הנעשים בחדרי חדרים ובשיטת חבר מביא חבר.

"החוקים שאנו מקדמים נועדו לבצע את המהפכה בתחום המשפט, להשיב את האיזון בין רשויות השלטון ולהבטיח מערכת משפט בעלת גיוון אנושי, אשר תימנע מלפלוש לתחומים שבסמכותן של הממשלה והכנסת".

בימים הקרובים מתכוונים חברי הכנסת יריב לוין ואיילת שקד להגיש לחקיקה חוק ולפיו בית המשפט יוכל לבטל חוק רק בהרכב מורחב של תשעה שופטים. עפ"י חוק זה תידרש הסכמה של שני שלישים משופטי ההרכב לפסול את החוק – וגם זאת במקרים מסוימים בלבד.

חוק נוסף שמתכוונים השניים לקדם יצמצם אתץ נציגות בית המשפט העליון, בוועדה למינוי שופטים, משלושה – לנציג אחד בלבד. זאת, לטענתם, כדי לאזן בין היקף הנציגות של הרשות השופטת לזו של הרשות המחוקקת והמבצעת, "תוך שימת דגש על הרכב שיבטא באופן נאמן את מגוון הדעות בציבור". לטענת השניים, הצעה זו מחזקת את עקרון הפרדת הרשויות ואת הכלל שרשות אינה בוחרת את עצמה.

 על פי יוזמת חקיקה נוספת תוכל הכנסת לחוקק מחדש, ברוב מיוחד, חוק שנפסל ע"י בית המשפט הגבוה לצדק. מטרתו של חוק זה "לקבוע כי לכנסת, כנציגת הריבון במשטר דמוקרטי, שמורה זכות המילה האחרונה בסוגיות ערכיות עקרוניות". על פי ההסדר המוצע, שההשראה לו נלקחה מהחקיקה הקנדית, תהיה הכנסת רשאית לקבוע במקרים חריגים כי חוק מסוים הוא חוק ראוי ולפיכך יעמוד בתוקפו גם אם אינו עומד בעקרונות שקבע בית משפט בפרשנותו את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו".

הצעת חוק נוספת, של ח"כ יריב לוין, מבקשת להעביר את הליכי בחירת נשיא בית המשפט העליון ומשנהו לכנסת, בדומה לאופן שבו נבחרים נשיא המדינה ומבקר המדינה. זאת, כדי "להבטיח מתן ביטוי הולם להשקפות הרווחות בציבור ולחזק את כוחה של הכנסת מול הרשות השופטת, באופן שישפר את האיזון בין הרשויות השונות, איזון אשר נפגע כתוצאה מהיחלשות הכנסת ומגישתם של חלק מראשי מערכת המשפט שבאה לידי ביטוי בטשטוש קו הפרדת הרשויות ובפלישה מתמשכת של הרשות השופטת לתחומיהן של הרשות המחוקקת והמבצעת".

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    20 באוקטובר 2013 @ 19:44

    עם ישראל לא בחר בבג"צ אלה בחר בממשלה אחרת צריך לבטל את הבחירות הדמוקרטיות והשופטים בירושלים ינהלו את המדינה גברת ליבני מפחדת "פוליטיזציה של מערכת המשפט מערכת המשפט בישראל נגועה מזמן פוליטיזציה שמאלנית והקטע המצחיק דברי ח"כ גלאון הימין הקיצוני מבקש לעשות פוליטיזציה של בית המשפט וכי בית המשפט לא נגוע בפולטזציה גברת גלאון רק אם הקו הוא שמאלני ליברלי זה בסדר מדוע לא נבחרה להיות שופטת הגברת גבזון כי היא לא "באגנדה" שלנו אמר הנשיא ברק תהליכי המינויים נעשים כיום בחדרי חדרים ובשיטת חבר מביא חבר.האליטה של רחביה עושים טובה למרעית עין ובוחרים דתי וספרדי וערבי מתוך שניים עשר שופטים זה לא יצוג של האוכלוסיההישראלית רק הכנסת , כנציגת הריבון במשטר דמוקרטי, שמורה זכות המילה האחרונה בסוגיות ערכיות עקרוניות". ולא לשופטי בג"צ אל להם להתערב בנושאים שאין הם מענינם

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן