Skip to content

הפסקת עישון ללא עלייה במשקל

העלייה במשקל כתוצאה מהפסקת עישון היא של ארבעה ק"ג בממוצע. אחד מכל עשרה אנשים שמפסיקים לעשן עלול לעלות במשקל גם 12 ק"ג בממוצע במהלך ששת החודשים הראשונים. מודעות לצריכת קלוריות, פעילות גופנית מאוזנת וסדירה והפסקת פעילויות הקשורות בעישון יסייעו לתהליך גמילה ללא עלייה משמעותית במשקל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אנשים מעשנים בגלל סיבות רבות. יש הרואים בעישון דרך להתמודד במתח, בדיכאון, בשעמום, כתמריץ לריכוז נפשי או לתפקוד תקין וגם על רקע חברתי. כולם מודעים לכך שעישון מזיק לבריאות, אולם רוב המעשנים חוששים לחדול מהרגל רע זה בשל החשש מעלייה בלתי נמנעת במשקל. מודעות לצריכת הקלוריות, פעילות גופנית מאוזנת וסדירה והפסקת פעילויות הקשורות בעישון יסייעו לתהליך גמילה ללא עלייה משמעותית במשקל ושמירה על הבריאות.

העלייה במשקל כתוצאה מהפסקת עישון היא של ארבעה ק"ג בממוצע. אחד מכל עשרה אנשים שמפסיקים לעשן עלול לעלות במשקל גם 12 ק"ג בממוצע  במהלך ששת החודשים הראשונים לאחר הפסקת העישון. הגוף אכן מוסיף למשקלו בעקבות גמילה מעישון אך למידת העלייה במשקל יש קשר למספר הסיגריות שנהגנו לעשן, כמו גם להרגלי התזונה, לפעילות הגופנית היומיומית שאנחנו מבצעים (או לא מבצעים) ולגורמים סביבתיים והתנהגותיים נוספים.

למה משמינים?

• בגלל העלייה בצריכת הקלוריות, קיים צורך למלא את מקום הסיגריות באוכל, כאמצעי תעסוקה לפה.

לשנות הרגלים הקשורים לעישון (צילום אילוסטרציה: עמית קרטס בנין)
לשנות הרגלים הקשורים לעישון (צילום אילוסטרציה: עמית קרטס בנין)

• יעילות ספיגת המזון עלולה להיות מופרעת בעקבות העישון ומהירות ההתרוקנות של מערכת העיכול עולה בתקופת העישון. מכאן, שהפסקה של השפעת העישון יכולה גם כאן להביא לעלייה קלה במשקל.

• המעשנים יותר מחפיסת סיגריות אחת ליום, כשמפסיקים לעשן עולים במשקל יותר מאשר המעשנים הקלים, בגלל תחושת הרעב הגדולה יותר, כנראה בגלל העדר השפעה מדכאת – תיאבון שיש לעישון.

• אנשים שהפסיקו לעשן מדווחים על שיפור בחושי הטעם והריח, דבר המגדיל את הכמיהה לאוכל בכלל ולממתקים רבים בפרט.

• לניקוטין יש השפעה עקיפה על הגברת חילוף החומרים בגוף. לא נמצא שהפסקת עישון משפיעה ישירות על חילוף החומרים הפנימי, אבל מצאו שינויים עקיפים בחילוף החומרים ע"י שינויים בפעילות ההורמונאלית בהפסקת העישון.

• חוקרים מצאו שלניקוטין השפעה על "שמירת" הקלוריות בגוף. במחקרים שנערכו בחיות התברר שהזרקת ניקוטין גרמה לאיבוד משקל ללא ירידה בצריכת הקלוריות. מצד אחר, בהפסקת עישון אובדת השפעת הניקוטין, ולכן עולה יעילות "שמירת" הקלוריות בגוף. השפעה שכזאת אפשרית גם בבני אדם והיא תגרום עלייה במשקל. בכל המחקרים נקבע, שהפסקת העישון אכן גורמת לעליה מיידית במשקל, אולם העלייה הולכת ומתמתנת ולבסוף מתאזנת!

• מחקרים מצאו כי מי שמעשן בממוצע חפיסת סיגריות אחת ליום "שורף" 150-300 קלוריות ליום יותר מאשר אדם שאיננו מעשן. אצל אדם שהפסיק לעשן יורדת רמת חילוף החומרים, אך יש לזכור שהשפעה זו מתמתנת עם הזמן, וכי מדובר בסך קלוריות שווה ערך לכריך.

• הניקוטין מעלה גם את רמת הורמון האדרנלין בדם. הורמון זה אחראי לזירוזה של פעילות העיכול ומעבר המזון במעי. ברגע שמפסיקים לעשן, יורדת רמת ההפרשה של הורמון האדרנלין, פעילות מערכת העיכול מואטת וישנן אפילו תופעות של עצירות.

• יש אנשים שהם כה גאים על כוח הרצון שלהם עד כי הם מעניקים לעצמם "פרס" – אוכל!

יש לזכור שהסיכוי לעלייה במשקל בעקבות הפסקת העישון קיים, אך המודעות לעובדה שאכילת יתר לא תהווה פיצוי על חסר הסיגריה תוכל לעזור למנוע עלייה גדולה במשקל ואף תסייע בשלב הבא בירידה במשקל. עלינו להקנות לעצמנו הרגלי אכילה מסודרים, וכמובן זהירים יותר, למצוא תעסוקות כשמתחשק לנו לעשן ולהגביר את הפעילות הגופנית היומית שלנו, שתעלה את ההוצאה האנרגטית של הגוף ותשרוף קלוריות עודפות. אפשר למנוע עלייה במשקל עם הפסקת העישון.

הכותבת, איילת נדיב, היא דיאטנית קלינית בסטודיו סי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן