Skip to content

בג"ץ אישר לייצא גז טבעי מישראל

ברוב דעות דחו השופטים את העתירות שהוגשו נגד החלטת הממשלה בנוגע לייצוא גז טבעי מישראל, במקום להסדרתה בחקיקה של הכנסת. ראש הממשלה: " ישראל לא תחזור על הטעות שעשו מדינות שהתמהמהו במימוש המשאב הזה ולבסוף נשארו בלי גז"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברוב דעות דחה בג"ץ, בראשותו של נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, את העתירות שהוגשו נגד החלטת הממשלה בנוגע לייצוא גז טבעי מישראל, במקום להסדרתה בחקיקה של הכנסת. את העתירות הגישו בחודש יוני שחלף התנועה לאיכות השלטון, אדם טבע ודין, יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' ויו"ר ועדת הכלכלה ח״כ פרופ׳ אבישי ברוורמן שניהם מהעבודה, ח"כ רובי ריבלין מהליכוד וח״כ משה גפני מיהדות התורה, המכון הישראלי לתכנון כלכלי, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים והפורום הישראלי לאנרגיה.

מאגר תמר. אמור לספק גז במשך 30 שנה. צילום: אנרג'י
מאגר תמר. אמור לספק גז במשך 30 שנה צילום: אנרג'י

לדעת העוטרים ההחלטה על ייצוא הגז התקבלה באופן לא תקין. "במקום הליך ראוי ודמוקרטי של חקיקה מסודרת ושקופה בכנסת, התקבלה ההחלטה הרחק מעין הציבור והביקורת ותוך השפעה ולחצים של גורמים אינטרסנטים ועתירי ממון".

השופט אשר גרוניס
השופט אשר גרוניס

פסק הדין ניתן ללא נימוקים

מכיוון שבית המשפט הכיר בצורך לקבל הכרעה מהירה בעתירות ניתן פסק הדין ללא נימוקים והם יינתנו מאוחר יותר. העתירות נדחו בדעת רוב השופטים: אשר גרוניס, מרים נאור, עדנה ארבל, אסתר חיות ונועם סולברג. אליקים רובינשטיין וסלים ג'ובראן, שהיו בדעת מיעוט סברו, בשל היעדר סמכות יש לבטל את החלטת הממשלה.

 

"נוכל להוזיל את מחירי החשמל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילמה: ציפי מנשה)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילמה: ציפי מנשה)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בעקבות החלטת בג"ץ בנושא הגז הטבעי, כי "הגז הטבעי שהתגלה מול חופי ישראל הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של המשק הישראלי. בזכות המתנה הזאת שקיבלה מדינת ישראל מהטבע נוכל להוזיל את מחירי החשמל למשקי הבית בישראל, ולהשקיע מיליארדים רבים שיתקבלו מייצוא הגז בבריאות, בחינוך וברווחת הציבור הישראלי".

עוד ציין ראש הממשלה, כי "בהחלטה שקיבלה הממשלה החלטנו להגדיל את כמות הגז המיועד למשק הישראלי, כך שתספיק לצרכי המשק הישראלי לפחות ל-25 שנה. זאת החלטה שמאזנת בין הצורך להבטיח מקור אנרגיה זמין וזול לשימוש אזרחי ישראל והצורך לייצא גז שממנו תפיק המדינה רווחים שיושקעו לרווחתם של אזרחי ישראל. כל עיכוב ביישום ההחלטה שקיבלה הממשלה היה מעמיד בסכנה את יכולת המדינה לממש את רווחי משאבי הגז שלנו. ישראל לא תחזור על הטעות שעשו מדינות שהתמהמהו במימוש המשאב הזה ולבסוף נשארו בלי גז".

איזון בין צורכי המשק לבין הדאגה לדורות הבאים

שר האוצר יאיר לפיד
שר האוצר יאיר לפיד

שר האוצר, יאיר לפיד, בירך על החלטת בג"ץ לדחות את העתירה אשר ביקשה להביא את הדיון על ייצוא הגז לכנסת: "בג"ץ נתן היום משנה תוקף להחלטת הממשלה אשר מהווה איזון בין צרכיו של המשק הישראלי לבין יכולתנו לדאוג לדורות הבאים ולהצעיד את הכלכלה הישראלית קדימה. יישום החלטת הממשלה אשר התקבלה לאחר בחינה מקצועית ומדוקדקת ופסיקת בג"צ מהערב יצרו ודאות במשק האנרגיה אשר תביא להשקעות רבות בכלכלה הישראלית ותאפשר למפעלים קטנים, בינוניים וגדולים לצמצם את עלויות האנרגיה שלהם, להרחיב את עסקיהם ולהוסיף מקומות עבודה במשק".

החלטה שקולה ומאוזנת

שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים סילבן שלום
שר התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים סילבן שלום

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים סילבן שלום, בירך על החלטת בג"ץ: ״פסיקת בג"ץ מחזקת את החלטת הממשלה שאותה הובלתי, להשאיר כמות גדולה של גז טבעי לשימוש המשק הישראלי. ההחלטה שקיבלנו הייתה שקולה ומאוזנת, וראתה את צורכי המשק ואת הצורך לדאוג לדורות הבאים. ההחלטה תוביל למאבק ביוקר המחיה ותוביל להורדת תעריפי החשמל, המים ומוצרים רבים במשק. אני משוכנע כי כעת תינתן דחיפה לפיתוח מאגרים חדשים לרווחת הציבור ולחיזוק הכלכלה הישראלית״.

 

"נמשיך במאבק אפקטיבי על העתיד האנרגטי"

יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ' (צילום: ציפי מנשה)

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', מסרה בתגובה לדחיית העתירה בנושא יצוא הגז: "אנו מקבלים ומכבדים את החלטת בג"ץ. נמשיך במאבק אפקטיבי על העתיד האנרגטי והכלכלי של המדינה ולמען הציבור הרחב בישראל ולמען התעשייה הישראלית בכל האמצעים הציבוריים והפרלמנטרים העומדים לרשותנו".

לדבריה, "שני היעדים המרכזיים הם: הורדה משמעותית של מחירי הגז המופקרים שמשלמת התעשייה לחברות הגז ובשל כך גם יוקר המחיה ומחירי החשמל לאזרחי המדינה, ופירוק המונופול של תשובה ונובל אנרג'י. אנו קוראים גם לציבור להמשיך ולהיות פעיל ומודע ביחד עם חברי הכנסת וארגוני החברה והסביבה, ולא להניח לממשלה למכור את עתידנו. יש לזכור כי מול הציבור עומדים בעלי ממון רב ושפע של אינטרסים, ודרושות עקביות ודבקות במטרה."

"החלטת הממשלה ניתנה בחוסר סמכות"

מאדם טבע ודין ומהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "אנו עדיין סוברים, כפי שסברו שני שופטי המיעוט בבג"ץ, כי החלטת הממשלה שלא לאפשר לכנסת לקבל החלטה שקופה וציבורית בסוגיה הרת הגורל של ייצוא הגז, ניתנה בחוסר סמכות".

עמותת אדם טבע ודין הוסיפה, כי "לנוכח פסק הדין, תפעל יחד עם חברי הכנסת כדי לקדם חוק אשר יבטיח את שמירת מאגרי הגז למשק המקומי ולפיתוח תחבורה ותעשייה מזהמות פחות לטובת הדורות הבאים".

התנועה לאיכות השלטון קראה לממשלת ישראל "לכבד את בית הנבחרים ולא לנכס לה כוח וסמכויות לא לה, ולהעביר נושאים כה מהותיים בעלי השלכות רחוקות טווח- להכרעת הכנסת".

עו"ד אפי מיכאל, שייצג את המרכז האקדמי למשפט ועסקים, מסר: "לדעתנו, מדובר בהחלטה שיש בה כדי להחליש משמעותית את ריבונות הכנסת. סברנו ואנו עדיין סוברים כי החלטה, אשר צפויה להשפיע על משק האנרגיה במדינת ישראל בעשרות השנים הקרובות, צריכה הייתה להתקבל בכנסת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן